Enschede scoort bovengemiddeld in Benchmark Ondernemingsklimaat 2007
Ondernemers zijn steeds positiever over het ondernemingsklimaat in
Enschede. Dat blijkt uit de landelijke Benchmark Gemeentelijk
Ondernemingsklimaat 2007, die minister Van der Hoeven vandaag naar de
Tweede Kamer heeft gestuurd. Onderdeel van de benchmark is een
Stadsrapportage Enschede.
Sinds de eerste meting in 2004/2005 is de tevredenheid van Enschedese
ondernemers flink toegenomen. Ondernemers uit Enschede waarderen het
ondernemingsklimaat (waardering 6,9) gemiddeld hoger dan hun
collega-ondernemers in de 31 grootste steden van Nederland (G31:
waardering 6,7).
De benchmark is opgebouwd uit een aantal onderdelen: 150 Enschedese
ondernemers zijn telefonisch geënquêteerd, er zijn interviews gehouden
met stakeholders en de gemeente Enschede heeft informatie verstrekt.
Resultaten
Enschede scoort onder meer goed op de fysieke onderdelen. De
waardering voor de beschikbare ruimte, de bereikbaarheid en de
ontwikkeling en herstructurering van bedrijfslocaties groeit. Dat
geldt ook voor de waardering voor beleids- en gemeentelijke thema's,
zoals het startersbeleid, het promotie- en acquisitiebeleid en het
arbeidsmarktbeleid.
Een belangrijk cijfer voor de gemeente is het tevredenheidcijfer van
de ondernemer over de gemeentelijke dienstverlening. Dit cijfer is
gestegen van een 6,0 naar een 6,4. Deze waardering is hoger dan het
G27 gemiddelde (6,1.).
Waardering voor het Enschedese startersbeleid
Het gemeentelijke startersbeleid krijgt een hogere beoordeling dan
twee jaar geleden (van 6,3 naar 6,6). Samen met Lelystad, Maastricht
en Tilburg krijgt Enschede de hoogste waardering. Met name de
stakeholders die zijn geïnterviewd waren tevreden. Zij noemden het
initiatief voor kennisintensieve starters als goed voorbeeld. Dit komt
ook terug in de goede waardering van ondernemers over het gemeentelijk
beleid ten aanzien van Kennis en Innovatie.
Arbeidsmarktbeleid
Ook het arbeidsmarktbeleid wordt door ondernemers hoger gewaardeerd
dan in de vorige meting. De waardering is gestegen van 6,1 naar 6,7.
Op dit moment loopt de pilot Taskforce banen. Deze pilot wordt ook
door de ondernemers, mede vanwege de samenwerking met CWI en UWV, zeer
positief gewaardeerd.
Acquisitie- en promotiebeleid
De waardering van de ondernemers voor het acquisitie- en
promotiebeleid stijgt. Belangrijk voor de ondernemers is de
aanwezigheid van het Ondernemersloket en de accountmanagers. Daardoor
is de gemeente meer zichtbaar voor ondernemers. Als verbeterpunt wordt
aangegeven dat de gemeente nog meer gebruik kan maken van de kennis
van aanwezige ondernemers. Deze kunnen geïnteresseerde ondernemers
vertellen over hun ervaringen, met als voorbeeld Roombeek. Voor
Roombeek is inmiddels binnen de gemeenten al een eigen accountmanager
voor de bedrijven aangesteld.
Ruimte voor bedrijven
Als het gaat om het onderwerp Ruimte voor bedrijven, speelt de
herstructurering van het havengebied een belangrijke rol naast de
ontwikkeling van Roombeek. Deze ontwikkeling wordt zeer positief
beoordeeld, mede door de stakeholders.
Aanbevelingen voor de gemeenten
In zijn algemeenheid komen de onderzoekers met de volgende
aanbevelingen voor de gemeenten:
o Zorg voor een duidelijke organisatie met een goede inbedding van de
loketorganisatie en accountmanagers en verbeter de communicatie door
acties goed voor het voetlicht te brengen.
o Denk in kansen in plaats van in beperkingen.
o Blijf aandacht geven aan bereikbaarheid.
o Pak de neveneffecten van veiligheid aan.
o Verbeter de administratie en monitoring van vergunningverlening.
Bijlage(n)
Open Stadsrapportage_Enschede.pdf in nieuw window
Stadsrapportage_Enschede.pdf
7 februari 2008
Gemeente Enschede