Senternovem


07-02-2008 | Slimme aanpak zorgt voor slim reizen

Zowel bij de overheid als het bedrijfsleven groeit de aandacht voor mobiliteitsmanagement en komt het steeds vaker in het beleid terug. Maar hoe pak je mobiliteitsmanagement aan? Om dit eenvoudiger te maken is een 7-stappenplan ontwikkeld door het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV) en de Dienst Verkeer Scheepvaart (DVS). De nadruk ligt hierbij op een betere samenwerking tussen overheden, werkgevers en publiekstrekkers.
Er worden veel ideeën gelanceerd om een oplossing voor het mobiliteitsvraagstuk te bieden. Helaas ontbreekt vaak een helder doel en ligt de aandacht teveel bij het behalen van aantrekkelijke resultaten in plaats van bij het daadwerkelijke doel. Om de kloof te dichten hebben het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV) en de Dienst Verkeer Scheepvaart (DVS) een aanpak opgesteld om het makkelijker te maken mobiliteitsmanagement in te zetten. Hierbij hebben ze gedeeltelijk gebruik gemaakt van de methodiek Gebiedsgericht Benutten, die eerder is toegepast bij verkeersmanagement.

Plan van aanpak
Regelmatig gaan samenwerkende instanties bij een project vaak veel te snel over op het bedenken van oplossingen, in plaats van het eerst eens te worden over de doelstellingen, het nut en de noodzaak. Daarom ligt de nadruk in het plan van aanpak op de voorfase. Als iedereen de noodzaak ziet om actie te ondernemen, is het minder moeilijk om een slimme mix aan oplossingen te bedenken, zoals OV-passen, e-werken, een extra pendeldienst, etc. Om de aanpak voor het toepassen van mobiliteitsmanagement concreter te maken is een 7-stappenplan ontwikkeld. Al is het niet altijd noodzakelijk alle stappen te doorlopen.

In de praktijk
Rijkswaterstaat, de provincies Gelderland en Limburg, Regio Holland-Rijnland en Stadsgewest Haaglanden hebben meegewerkt aan een pilot om te testen of de methode aanslaat. Voor het project bij Rijkswaterstaat bijvoorbeeld is voor groot onderhoud aan de wegen concreet doelen opgesteld die moeten bijdragen aan het verminderen van geluidshinder. De resultaten worden gemeten in aantal voertuigen en reizigers, maar ook door de maatschappelijke kosten van de extra files te berekenen. In feite vormen die het wisselgeld om de maatregelen te bekostigen.

De eerste praktijkervaringen van de projecten zijn positief. De instanties weten waar de knelpunten liggen en wat de gezamenlijke doelen zijn. Deze ervaringen, de aanpak en adviezen over de samenwerking zijn na te lezen in de brochure die KpVV en DVS nu ontwikkelen. Het plan is om uiteindelijk de aanpak te specificeren voor verschillende situaties. Lees het gehele artikel.

Bron: Verkeerskunde, nr 10 2007, artikel Gezamenlijk organiseren van slim reizen, door Friso Metz van KpVV en Willem Otto Hazelhorst van DVS
Contact

Informatiepunt SenterNovem (030) 239 35 33