Senternovem
07-02-2008 | Slimme aanpak zorgt voor slim reizen
Zowel bij de overheid als het bedrijfsleven groeit de aandacht voor
mobiliteitsmanagement en komt het steeds vaker in het beleid terug.
Maar hoe pak je mobiliteitsmanagement aan? Om dit eenvoudiger te maken
is een 7-stappenplan ontwikkeld door het Kennisplatform Verkeer en
Vervoer (KpVV) en de Dienst Verkeer Scheepvaart (DVS). De nadruk ligt
hierbij op een betere samenwerking tussen overheden, werkgevers en
publiekstrekkers.
Er worden veel ideeën gelanceerd om een oplossing voor het
mobiliteitsvraagstuk te bieden. Helaas ontbreekt vaak een helder doel
en ligt de aandacht teveel bij het behalen van aantrekkelijke
resultaten in plaats van bij het daadwerkelijke doel. Om de kloof te
dichten hebben het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV) en de
Dienst Verkeer Scheepvaart (DVS) een aanpak opgesteld om het
makkelijker te maken mobiliteitsmanagement in te zetten. Hierbij
hebben ze gedeeltelijk gebruik gemaakt van de methodiek Gebiedsgericht
Benutten, die eerder is toegepast bij verkeersmanagement.
Plan van aanpak
Regelmatig gaan samenwerkende instanties bij een project vaak veel te
snel over op het bedenken van oplossingen, in plaats van het eerst
eens te worden over de doelstellingen, het nut en de noodzaak. Daarom
ligt de nadruk in het plan van aanpak op de voorfase. Als iedereen de
noodzaak ziet om actie te ondernemen, is het minder moeilijk om een
slimme mix aan oplossingen te bedenken, zoals OV-passen, e-werken, een
extra pendeldienst, etc. Om de aanpak voor het toepassen van
mobiliteitsmanagement concreter te maken is een 7-stappenplan
ontwikkeld. Al is het niet altijd noodzakelijk alle stappen te
doorlopen.
In de praktijk
Rijkswaterstaat, de provincies Gelderland en Limburg, Regio
Holland-Rijnland en Stadsgewest Haaglanden hebben meegewerkt aan een
pilot om te testen of de methode aanslaat. Voor het project bij
Rijkswaterstaat bijvoorbeeld is voor groot onderhoud aan de wegen
concreet doelen opgesteld die moeten bijdragen aan het verminderen van
geluidshinder. De resultaten worden gemeten in aantal voertuigen en
reizigers, maar ook door de maatschappelijke kosten van de extra files
te berekenen. In feite vormen die het wisselgeld om de maatregelen te
bekostigen.
De eerste praktijkervaringen van de projecten zijn positief. De
instanties weten waar de knelpunten liggen en wat de gezamenlijke
doelen zijn. Deze ervaringen, de aanpak en adviezen over de
samenwerking zijn na te lezen in de brochure die KpVV en DVS nu
ontwikkelen. Het plan is om uiteindelijk de aanpak te specificeren
voor verschillende situaties. Lees het gehele artikel.
Bron: Verkeerskunde, nr 10 2007, artikel Gezamenlijk organiseren van
slim reizen, door Friso Metz van KpVV en Willem Otto Hazelhorst van
DVS
Contact
Informatiepunt SenterNovem (030) 239 35 33