Datum | |7 februari 2008 |
Bezoekadres
Locatie
Telefoon
E-mail
| |Gemeente Leiden | |
|Nummer | |080207-a/sb/fd | | |Bureau Communicatie | | | | | | |Stadhuisplein 1 | | | | | | |(071) 516 5052 | | | | | | |bureaucommunicatie@l| | | | | | |eiden.nl | |Onderwerp | |Benchmark Gemeentelijk | | | | | | |Ondernemersklimaat | | | | |Contactperso| |Fons Delemarre | | | | |on | | | | | | |Telefoonnumm| |(071) 516 5055 / 06 - 54 72 58 18 | | | | |er | | | | | | | | | | | | |Stijgende lijn waardering ondernemersklimaat in Leiden
De waardering van ondernemers voor het ondernemersklimaat in Leiden is gestegen. Dit blijkt uit de tussenmeting Benchmark Gemeentelijk Ondernemersklimaat (BGO), een vergelijkend onderzoek naar de kwaliteit van het ondernemersklimaat in steden. De waardering voor het algemeen ondernemersklimaat was tijdens de nulmeting in 2004 een 6,2 en nu een 6,4. Verder is Leiden vooruit gegaan op:
- bereikbaarheid per auto,
- bereikbaarheid per openbaar vervoer,
- parkeermogelijkheden,
- promotie- en acquisitiebeleid,
- arbeidsmarktbeleid,
- kwaliteit gemeentelijke dienstverlening.
De waardering voor de beschikbaarheid van bedrijfslocaties, de duidelijkheid van de gemeentelijke organisatie en van het beleid en de regelgeving is lager dan in 2004. Het merendeel van de ondernemers in Leiden vindt dat de aandacht voor het ondernemersklimaat de afgelopen twee jaar gelijk is gebleven. Dit oordeel wijkt vergeleken met de grootste 31 gemeenten (G31) nauwelijks af. Ondernemers zijn het meest positief over de bereikbaarheid per openbaar vervoer. Dit wordt beoordeeld met een 6,9, dit is boven het gemiddelde van 6,7 van de G31. Het meest kritisch zijn zij over de duidelijkheid van de gemeentelijke organisatie.
Actieprogramma
De gemeente Leiden heeft een actieprogramma lopen om de stijgende lijn vast te houden en de gewenste resultaten zoals geformuleerd in het rapport te behalen in 2009. Enkele voorbeelden zijn de actualisering van het Gemeentelijk Verkeers-en Vervoersplan (GVVP) om de bereikbaarheid te verbeteren, het verminderen van administratieve lasten voor bedrijven en inwoners, en het samenwerken met de ondernemers in de stad. Zo zijn 'gevelreclame' en 'terrassenbeleid' onderwerpen die in samenwerking van gemeente en ondernemers tot stand zijn gekomen. Daarnaast wil de gemeente in overleg met ondernemers vaststellen op welke punten de accenten voor de komende periode worden gelegd. Hierbij kan gedacht worden aan de realisatie van een parkeergarage nabij de Morspoort, het verbeteren van het gemeentelijk accountmanagement en het verbeteren van de communicatie tussen ondernemers en stadsbestuur.
BGO
De BGO is een tweejaarlijkse monitor in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken om de kwaliteit van het ondernemingsklimaat te meten in het kader van het Grotestedenbeleid (GSB). Het onderzoek is uitgevoerd door ECORYS Nederland BV. De rapporten zijn te vinden op www.leiden.nl/bedrijven.
Nadere informatie:
Fons Delemarre, bureau Communicatie, tel. (071) 516 5055 / 06 - 54 72 58 18
-----------------------