Politie Rotterdam Rijnmond

Uitgave donderdag 7 februari

* VERDACHTE AANGEHOUDEN IN MOORDZAAK ABRIKOZENTUIN

FEIJENOORD - RIDDERSTER - De politie heeft dinsdag een 20-jarige Rotterdammer aangehouden die wordt verdacht van betrokkenheid bij de dodelijke schietpartij op 12 oktober 2007. In totaal heeft de politie tot nu toe zes mannen, allen twintigers uit Rotterdam, aangehouden naar aanleiding van de schietpartij op de Abrikozentuin. Van de zes aangehouden verdachten zitten er twee al langere tijd vast. De 20-jarige die dinsdag werd aangehouden, wordt vrijdag voorgeleid. De andere drie zijn nog wel verdachte. Bij de dodelijke schietpartij op 12 oktober op de Abrikozentuin kwam een 20-jarige Irakese man om het leven. Hij werd neergeschoten in de voortuin van zijn ouderlijk huis. Zijn verwondingen waren zo ernstig dat hij op de plek van de schietpartij overleed.
Meer informatie over deze zaak staat op www.politieonderzoeken.nl.


* ONDERZOEK STRANDING ZEESCHIP AFGEROND
ROTTERDAM - De Zeehavenpolitie van de politie Rotterdam - Rijnmond heeft naar de stranding van het zeeschip 'Zhen Hua 10' afgerond. Bij dit onderzoek verleende inspecteurs van de Inspectie Verkeer en Waterstaat ondersteuning. De 'Zhen Hua 10' strandde op zaterdag 2 februari jl, om even voor half drie, in de vroege morgenuren voor de kust van de Maasvlakte.
Voordien lag het schip op de ankerplaats Maas West geankerd door middel van twee ankers. Op 1 februari 's avonds een paar minuten voor twaalven raakte het schip echter op drift. Op dat moment was er sprake van windkracht 10 met uitschieters naar 11 beaufort uit westelijke richting.
De 'Zhen Hua 10' dreef ondanks vol vooruit draaiende motor in oost zuid oostelijke richting over een afstand van zes zeemijlen naar de kust en liep daar aan de grond voordat sleepboten ter plaatse waren.
Uit het onderzoek is gebleken dat de kapitein en zijn bemanning alert hebben gereageerd en direct na het moment dat de ankers begonnen te krabben om sleepbootassistentie heeft gevraagd. Voordat het schip op drift raakte had men de hoofdmotor al draaiende om het schip in positie te houden. Het motorvermogen van 12000 kw bleek echter niet opgewassen tegen de combinatie van uitzonderlijke weersomstandigheden en de omvangrijke deklading van vijf containerkranen.