Persbericht
CNV Spoorwegen (vakgroep van de CNV BedrijvenBond)
Utrecht, 7 februari 2008
------
CNV Spoorwegen bang dat agressieteams in treinen nóg verder uitdunnen
NS op verkeerde spoor tegen amokmakers
Op hoeveel - en wèlke - stations komt er assistentie voor de conducteurs in de trein als daarbinnen zojuist dingen uit de hand zijn gelopen? Wat kan de reiziger en de hoofdconducteur verwachten van NS als situaties in de trein escaleren? Bestuurder Jerry Piqué van CNV Spoorwegen vraagt het zich in af. Volgens hem is de achterstand die NS momenteel boekt met de agressieteams in de treinen fors, té fors. "En dreigt een gapend gat tussen het effect van het anti-agressiebeleid dat voorheen conducteurs mochten uitoefenen en de huidige situatie in de coupés. Eerder behaalde resultaten geven hier nadrukkelijk geen enkele garantie meer voor de toekomst", zo parafraseert Piqué nog maar eens wrang een bekende term.
"Ik ben bang dat een deel van de driehonderd beschikbare mensen afhaakt, omdat er grote onduidelijkheid is over de arbeidsrechtelijke situatie van de teamleden'', zegt bestuurder Jerry Piqué van CNV Spoorwegen. "NS is momenteel druk doende met pilots, maar echte besluiten worden niet genomen en dat veroorzaakt onrust onder het personeel."
Volgens Piqué is er een forse achterstand in de werving van opsporingsbevoegd personeel dat dus amokmakers in de treinen daadwerkelijk kan aanpakken. Daar waar de conducteur dat sinds 1 januari 2008 niet meer mag doen. "NS heeft een achterstand qua werving van deze zogenaamde BOA's met geweldbevoegdheid. De ondernemingsraden hebben nog geen adviesaanvraag ontvangen omdat NS niet lijkt te weten welke kant het op moet gaan. Op hoeveel en op welke stations zal er assistentie komen voor de collega's in de trein? Wat kan de reiziger en de hoofdconducteur verwachten van NS? Het is niet helder. Besluiteloosheid alom, zo lijkt het."
NS snijden zich bovendien in eigen vlees, zo meent Jerry Piqué. "NS'ers die nu, vanuit hun huidige functie, zouden willen kiezen voor een baan binnen de service- en veiligheidsorganisatie van de onderneming hebben geen garanties over wat er gebeurt als ze later op enig moment dit werk fysiek niet meer kunnen volhouden.
CNV Spoorwegen heeft de directie in een brief aangespoord om heel snel duidelijkheid te verschaffen op dit punt. Wij zijn van mening dat sollicitanten vanuit conducteurs-cohorten of de stal van Tickets & Service in zo'n geval zonder problemen moeten kunnen terugvallen op hun oude werk. En niet op straat komen te staan. Als NS die voorwaarde schept dat is het vinden van anti-agressiefunctionarissen in de treinen ineens veel minder een probleem. En dan moeten ze tegelijk iets doen aan de wirwar aan arbeidsvoorwaarden. Die veroorzaakt eveneens twijfel en huiver bij potentiële sollicitanten."
Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV)