7 feb
2008
De kwaliteit van Nederlandse wijn is niet slecht. Op een schaal van 5
geven consumenten gemiddeld een 3,4. Volgens marktonderzoeker dr.
Frans Verhees, docent Marktkunde en consumentengedrag aan Wageningen
Universiteit moet de smaak nog wel beter als de wijnmakers nieuwe
markten willen aanboren. âIn de cadeaumarkt betalen klanten de hoge
prijs wel vanwege het verhaal achter de wijn, maar wijnliefhebbers
gaan vooral voor kwaliteit.â
Dankzij de komst van nieuwe meeldauwresistente en vroegrijpende
druivenrassen maakt de biologische wijnbouw in Nederland een flinke
groei door. Het groeiende aanbod betekent wel dat de wijnproducenten
goed moeten nadenken over hun afzet. Praktijkonderzoek Plant en
Omgeving en de leerstoelgroep Marktkunde en consumentengedrag hebben
daarom een marktonderzoek uitgevoerd onder ruim 220 wijnkopers.
Slechts twee procent van de Nederlandse consumenten koopt bij voorkeur
wijn uit eigen land. Voor Franse wijnen ligt dat percentage tien keer
zo hoog. Verhees: âHet grootste deel van de wijnconsumenten geeft aan
nauwelijks interesse te hebben in Nederlandse wijn. Toch kopen zelfs
die nog een procent van hun wijn uit eigen land. Vaak gaat het om
geschenken, dan blijkt de prijs er minder toe te doen. Nederlandse
wijn kost per fles al snel tien euro. Voor dat bedrag koop je in de
supermarkt wel betere buitenlandse wijnen, maar bij weggeven gelden
andere criteria.â
Over het algemeen is de kwaliteit van Nederlandse wijnen best goed,
meent Verhees. âOp wijnkeuringen zijn er nu al Nederlandse wijnen die
zilveren medailles halen. Nog geen goud, maar ook dat is in de
toekomst niet onbereikbaar.â
Uit het onderzoek blijkt verder dat de Nederlandse wijngaardeniers hun
huidige klanten goed kennen. Die komen vaak uit de regio en hebben
interesse in de details van de wijn zoals het soort druif en het
productiejaar. Nieuwe klanten moeten misschien buiten de regio worden
gezocht en dan moet er meer moeite gedaan worden om ze te overtuigen.
âVoor de echte wijnliefhebber die een voorraad aanschaft is smaak
belangrijker dan de herkomst of productiewijzeâ, aldus Verhees.
Cursussen, wijnkeuringen en de invoering van een kwaliteitskeurmerk
kunnen helpen de productie van Nederlandse kwaliteitswijnen te
stimuleren, denkt de onderzoeker. âDe concurrentie aangaan met echte
wijnlanden lijkt me niet verstandig. Je moet wel realistisch blijven.
Je hebt hier toch te maken met relatief hoge kostprijzen. De markt
voor Nederlandse wijn is en blijft een nichemarkt.â
Het marktonderzoek voor Nederlandse biologische wijn is uitgevoerd op
initiatief van de Wijngaardeniers uit Groesbeek en het
Wijnbouwcentrum. Het werd gefinancierd door het ministerie van LNV. /
Gert van Maanen
Bovenstaand bericht is geproduceerd door de redactie van Resource, het
weekblad voor Wageningen Universiteit en Researchcentrum. Het wordt u
aangeboden door de afdeling Corporate Communicatie. Meer informatie
bij Pers- en wetenschapsvoorlichting van Wageningen UR, e-mail:
pers.communicatie@wur of bij de redactie van Resource, e-mail:
resource@cereales.nl. Zie archief (inclusief Wb-artikelen) op
http://www.resource-online.nl.