Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 7 februari 2008 1 Ons kenmerk Uw kenmerk VenW/DGTL-2008/313 - Onderwerp
Experimenten Schiphol

Geachte voorzitter,

Hiermee informeer ik u over vier experimenten rond Schiphol die half maart 2008 van start gaan. De experimenten komen voort uit het convenant hinderbeperking korte termijn, dat onderdeel is van het Aldersadvies. Het betreft de experimenten:
· verlenging nachtelijke vertrek- en aankomstprocedures;
· optimaliseren vijf routes vertrekkend verkeer;
· geconcentreerd vliegen bocht Rijsenhout;
· onafhankelijk parallel starten.

Met de geplande experimenten wordt verder uitvoering gegeven aan het convenant hinderbeperking. Zoals ik in mijn brief van 18 oktober 2007 (kenmerk: V&W/DGTL/11047) heb aangekondigd is in december 2007 het eerste experiment `Bocht Hoofddorp ­ Nieuw-Vennep' van start gegaan. Het tweede experiment dat het volgen van de nachtroutes vanaf de Polderbaan tussen 06.00 en 06.45 uur regelt is niet van start gegaan zoals was gepland. Ik heb u hierover op 21 december 2007 geïnformeerd (kenmerk: V&W/DGTL/12295). Het experiment `Verlenging nachtelijke vertrek- en aankomstprocedures' is voor dit experiment in de plaats gekomen.

Voor de geplande experimenten is een aanvraag ingediend door LVNL, AAS en KLM. Op basis hiervan hebben mijn collega van VROM en ik bijgaande concept-ministeriële regelingen opgesteld. Deze worden voor advies aan de CROS voorgelegd en liggen van 7 februari a.s. tot en met 6 maart a.s. ter inzage. Op basis van de inspraakreacties Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VenW/DGTL-2008/313

en het advies van CROS zullen de minister van VROM en ik een definitief besluit nemen over de experimenten.

In het vervolg van deze brief licht de geplande experimenten kort toe.

`Verlenging nachtelijke vertrek- en aankomstprocedures' Het experiment houdt in dat de nachtelijke vertrekroutes, zoals vastgelegd in het LVB, ook tussen 6.00 uur en 6.30 uur worden gevlogen. Dit geldt voor alle vertrekkende straalvliegtuigen tussen 6.00 uur en 6.30 uur.

Het langer gebruiken van de nachtelijke vertrekroutes heeft tot gevolg dat er een geografische verschuiving van de geluidhinder plaatsvindt. Per saldo zullen als gevolg van het experiment ongeveer 8.000 minder ernstig gehinderden en 2.400 minder ernstig slaapverstoorden zijn.

Zoals ik u in mijn brief van 21 december 2007 heb laten weten, zal deze maatregel onvoorwaardelijk eindigen in 2010. Dan wordt besloten hoe verder te gaan met een maatregel die recht doet aan het doel van het Convenant hinderbeperking.

`Optimaliseren vijf routes vertrekkend verkeer'
Het experiment betreft routewijzigingen van uitvliegroutes ter hoogte van IJmuiden, IJmeer, Abcoude, IJmond en Amsterdam-West. Deze routewijzigingen leiden tot hinderbeperking:

· doordat woonkernen vermeden worden,

· doordat de voorspelbaarheid van het vliegverkeer vergroot wordt, of
· door het vermijden van het maken van bochten boven bewoond gebied.

De verwachte effecten verschillen per maatregel. Per saldo is een vermindering van meer dan 10.000 ernstig gehinderden verwacht.

`Geconcentreerd vliegen bocht Rijsenhout'
In dit experiment wordt onderzocht in hoeverre de geluidhinder voor bewoners van Rijsenhout afneemt door het nauwkeuriger vliegen van bochten bij vertrek van de Kaagbaan en de Zwanenburgbaan. Ook wordt er onderzocht of dit leidt tot toename van de hinder elders in de regio.
De uitwerking van dit experiment is in overleg met de omwonenden tot stand gekomen.

`Onafhankelijk Parallel starten'
In dit experiment wordt getest of door het startend verkeer van de Zwanenburgbaan onder alle omstandigheden (baan- en weeronafhankelijk) veilig de oostelijke, noordelijke of zuidelijke vaste uitvliegroute kan volgen. Dit wordt in eerste instantie getest gedurende de momenten dat normaal gesproken alleen de Polderbaan in gebruik zou zijn voor starts. De Zwanenburgbaan wordt nu als alternatieve startbaan ingezet, terwijl er niet gelijktijdig vanaf de Polderbaan gestart wordt.
---

VenW/DGTL-2008/313

Wanneer de vaste uitvliegroute voldoende getest is kan deze gelijktijdig met vertrek vanaf de Polderbaan worden gevlogen.
Dit experiment is een eerste stap in een proces om de vertrekroutes te optimaliseren het gebruik van de Buitenveldertbaan bij slecht zicht te verminderen. De hinder zal hierdoor afnemen.

Doordat de Polderbaan op de momenten dat dit experiment plaatsvindt tijdelijk niet in gebruik is zal naar verwachting per saldo het aantal ernstig gehinderden toenemen met 5.500.

Monitoring en evaluatie
De effecten van de experimenten worden gedurende de uitvoering gemonitord en vervolgens opgenomen in de evaluatie. Voor de monitoring wordt onderzoek gedaan naar onder meer de geluidbelasting in de handhavingspunten en in de gebieden waar het experiment betrekking op heeft en wordt door middel van enquêtes een onderzoek uitgevoerd naar het effect van de experimenten op de beleving.

De experimenten starten op 13 maart 2008. De experimenten lopen vervolgens tot en met 31 oktober 2008 (einde gebruiksjaar). Voordat de experimenten aflopen zullen deze geëvalueerd worden om de doeltreffendheid van de maatregelen in de praktijk te kunnen bepalen. Deze evaluatie wordt aan de Tweede Kamer aangeboden, inclusief standpunt van de minister van VROM en mijzelf over de voortzetting van de experimenten.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings

---