abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
7 februari 2008 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGTL-2008/313 -
Onderwerp
Experimenten Schiphol
Geachte voorzitter,
Hiermee informeer ik u over vier experimenten rond Schiphol die half maart 2008 van
start gaan. De experimenten komen voort uit het convenant hinderbeperking korte
termijn, dat onderdeel is van het Aldersadvies. Het betreft de experimenten:
· verlenging nachtelijke vertrek- en aankomstprocedures;
· optimaliseren vijf routes vertrekkend verkeer;
· geconcentreerd vliegen bocht Rijsenhout;
· onafhankelijk parallel starten.
Met de geplande experimenten wordt verder uitvoering gegeven aan het convenant
hinderbeperking. Zoals ik in mijn brief van 18 oktober 2007 (kenmerk:
V&W/DGTL/11047) heb aangekondigd is in december 2007 het eerste experiment
`Bocht Hoofddorp Nieuw-Vennep' van start gegaan.
Het tweede experiment dat het volgen van de nachtroutes vanaf de Polderbaan tussen
06.00 en 06.45 uur regelt is niet van start gegaan zoals was gepland. Ik heb u hierover
op 21 december 2007 geïnformeerd (kenmerk: V&W/DGTL/12295). Het experiment
`Verlenging nachtelijke vertrek- en aankomstprocedures' is voor dit experiment in de
plaats gekomen.
Voor de geplande experimenten is een aanvraag ingediend door LVNL, AAS en KLM.
Op basis hiervan hebben mijn collega van VROM en ik bijgaande concept-ministeriële
regelingen opgesteld. Deze worden voor advies aan de CROS voorgelegd en liggen
van 7 februari a.s. tot en met 6 maart a.s. ter inzage. Op basis van de inspraakreacties
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/DGTL-2008/313
en het advies van CROS zullen de minister van VROM en ik een definitief besluit
nemen over de experimenten.
In het vervolg van deze brief licht de geplande experimenten kort toe.
`Verlenging nachtelijke vertrek- en aankomstprocedures'
Het experiment houdt in dat de nachtelijke vertrekroutes, zoals vastgelegd in het LVB,
ook tussen 6.00 uur en 6.30 uur worden gevlogen. Dit geldt voor alle vertrekkende
straalvliegtuigen tussen 6.00 uur en 6.30 uur.
Het langer gebruiken van de nachtelijke vertrekroutes heeft tot gevolg dat er een
geografische verschuiving van de geluidhinder plaatsvindt. Per saldo zullen als gevolg
van het experiment ongeveer 8.000 minder ernstig gehinderden en 2.400 minder
ernstig slaapverstoorden zijn.
Zoals ik u in mijn brief van 21 december 2007 heb laten weten, zal deze maatregel
onvoorwaardelijk eindigen in 2010. Dan wordt besloten hoe verder te gaan met een
maatregel die recht doet aan het doel van het Convenant hinderbeperking.
`Optimaliseren vijf routes vertrekkend verkeer'
Het experiment betreft routewijzigingen van uitvliegroutes ter hoogte van IJmuiden,
IJmeer, Abcoude, IJmond en Amsterdam-West. Deze routewijzigingen leiden tot
hinderbeperking:
· doordat woonkernen vermeden worden,
· doordat de voorspelbaarheid van het vliegverkeer vergroot wordt, of
· door het vermijden van het maken van bochten boven bewoond gebied.
De verwachte effecten verschillen per maatregel. Per saldo is een vermindering van
meer dan 10.000 ernstig gehinderden verwacht.
`Geconcentreerd vliegen bocht Rijsenhout'
In dit experiment wordt onderzocht in hoeverre de geluidhinder voor bewoners van
Rijsenhout afneemt door het nauwkeuriger vliegen van bochten bij vertrek van de
Kaagbaan en de Zwanenburgbaan. Ook wordt er onderzocht of dit leidt tot toename
van de hinder elders in de regio.
De uitwerking van dit experiment is in overleg met de omwonenden tot stand
gekomen.
`Onafhankelijk Parallel starten'
In dit experiment wordt getest of door het startend verkeer van de Zwanenburgbaan
onder alle omstandigheden (baan- en weeronafhankelijk) veilig de oostelijke,
noordelijke of zuidelijke vaste uitvliegroute kan volgen. Dit wordt in eerste instantie
getest gedurende de momenten dat normaal gesproken alleen de Polderbaan in
gebruik zou zijn voor starts. De Zwanenburgbaan wordt nu als alternatieve startbaan
ingezet, terwijl er niet gelijktijdig vanaf de Polderbaan gestart wordt.
---
VenW/DGTL-2008/313
Wanneer de vaste uitvliegroute voldoende getest is kan deze gelijktijdig met vertrek
vanaf de Polderbaan worden gevlogen.
Dit experiment is een eerste stap in een proces om de vertrekroutes te optimaliseren
het gebruik van de Buitenveldertbaan bij slecht zicht te verminderen. De hinder zal
hierdoor afnemen.
Doordat de Polderbaan op de momenten dat dit experiment plaatsvindt tijdelijk niet in
gebruik is zal naar verwachting per saldo het aantal ernstig gehinderden toenemen
met 5.500.
Monitoring en evaluatie
De effecten van de experimenten worden gedurende de uitvoering gemonitord en
vervolgens opgenomen in de evaluatie. Voor de monitoring wordt onderzoek gedaan
naar onder meer de geluidbelasting in de handhavingspunten en in de gebieden waar
het experiment betrekking op heeft en wordt door middel van enquêtes een
onderzoek uitgevoerd naar het effect van de experimenten op de beleving.
De experimenten starten op 13 maart 2008. De experimenten lopen vervolgens tot en
met 31 oktober 2008 (einde gebruiksjaar). Voordat de experimenten aflopen zullen
deze geëvalueerd worden om de doeltreffendheid van de maatregelen in de praktijk te
kunnen bepalen. Deze evaluatie wordt aan de Tweede Kamer aangeboden, inclusief
standpunt van de minister van VROM en mijzelf over de voortzetting van de
experimenten.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat