Consumentenautoriteit
Persbericht | 7 februari 2008 | Reclame voor `gratis' ringtones als
misleidend aangemerkt
De Reclame Code Commissie (RCC) heeft de zes klachten gegrond
verklaard die de Consumentenautoriteit eind vorig jaar heeft ingediend
tegen aanbieders van ringtones. De klachten hebben betrekking op
internetreclames voor 'gratis' ringtones, terwijl het in werkelijkheid
om een betaald abonnement blijkt te gaan. De uitingen zijn mede
geplaatst op websites die zich expliciet op kinderen richten.
De Reclame Code Commissie heeft op grond van de Nederlandse
Reclamecode en de Kinder- en Jeugd Reclamecode geoordeeld, dat alle
uitingen als misleidend moeten worden aangemerkt, omdat:
* ten onrechte wordt gesuggereerd dat de ringtone 'gratis' is,
terwijl de consument vervolgens vast blijkt te zitten aan een
betaald abonnement. De vermelding 'gratis' staat bijvoorbeeld
prominent in grote letters in de banner, het feit dat het om een
abonnement gaat en welke kosten daarmee gemoeid zijn staat ergens
onderaan de pagina in kleine, grijze lettertjes, waarvoor men
bovendien eerst verder naar beneden moet scrollen;
* omdat op de kinderwebsites niet duidelijk wordt gemeld dat het om
een advertentie gaat.
De uitingen waarop deze uitspraken betrekking hebben, zijn inmiddels
aangepast.
Marije Hulshof, directeur van de Consumentenautoriteit: "In 2008
willen wij bereiken dat aanbieders van sms-diensten zich onthouden van
misleidende reclames die ertoe leiden dat consumenten - en in het
bijzonder kinderen - ongewild een overeenkomst voor sms-diensten
aangaan. Deze uitspraak is een belangrijk signaal aan aanbieders van
ringtones dat deze manier van reclame maken ontoelaatbaar is. Als wij
dit nogmaals aantreffen, aarzelen we niet de RCC in te schakelen. Als
uitspraken van de RCC niet worden nageleefd, komen wij in actie.
Daarnaast onderzoeken wij hoe het staat met de naleving van de regels
voor internetverkoop door aanbieders van sms-diensten. Overtredingen
op dat vlak kunnen we beboeten. Ook volgt de Consumentenautoriteit,
samen met de OPTA, nauwgezet de vorderingen in de aanpassing van de
gedragscode voor sms-diensten."
Een van de aanbieders heeft inmiddels beroep aangetekend tegen de
uitspraak. Voor twee andere uitspraken loopt de beroepstermijn nog.
Meer informatie
Meer informatie: Saskia Bierling, persvoorlichting
Consumentenautoriteit, telefoon: 070-330 59 71, mobiel: 06-5252 7011,
e-mail: pers@consumentenautoriteit.nl
Consumenten kunnen meer informatie vinden op ConsuWijzer.
* ConsuWijzer
---