Niveau basisonderwijs stabiel, maar lager dan verwacht
07/02/2008 10:24
Cito Instituut voor Toetsontwikkeling
7 februari 2007
Niveau basisonderwijs stabiel, maar lager dan verwacht
ARNHEM - In het rapport 'Onderwijs op peil?' vergelijkt Cito 20 jaar Periodieke Peiling van het Onderwijsniveau (PPON). Daarbij is gekeken naar de leergebieden Nederlandse taal, rekenen/wiskunde, wereldoriƫntatie en Engels aan het eind van het basisonderwijs.
Uit vergelijkingen tussen de verschillende jaren blijkt dat het niveau van het basisonderwijs vrij stabiel is. Maar ook dat het bereikte niveau lager is dan door de geraadpleegde experts wordt verwacht. Cito benadrukt dat PPON geen onderzoek deed naar oorzaken. Het gaat in het peilingsonderzoek om het vaststellen van feiten.
Trends
Het niveau van het basisonderwijs is stabiel. De enige uitzondering vond Cito bij het domein rekenen/wiskunde. Er is een positieve trend bij de basale vaardigheden (getallen en getalrelaties, hoofdrekenen: optellen en aftrekken en schattend rekenen) en procenten. Bij de bewerkingsopgaven bestaat een negatieve trend. Bewerkingsopgaven zijn opgaven die leerlingen niet uit het hoofd hoeven op te lossen. Ze bestaan uit het kunnen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen met grotere getallen.
Standaarden vastgesteld door experts
In een standaardenonderzoek vraagt Cito aan leerkrachten, schoolbegeleiders en pabodocenten van welke opgaven ze vinden dat een meerderheid van de leerlingen in groep acht ze moet beheersen. Uitgangspunt is dat alle leerlingen (90-95%) een minimaal niveau moeten bereiken en dat de meeste leerlingen (70-75%) een voldoende niveau moeten bereiken. Uit het rapport blijkt dat de beoordelaars vaak kritisch tot zeer kritisch oordelen over de bereikte resultaten, met name waar het de standaard 'voldoende' betreft. Vaak bereikt minder dan 50% van de leerlingen het gewenste niveau van de standaard 'voldoende'. De standaard 'minimum' wordt in de meeste gevallen door meer dan 80% van de leerlingen bereikt. Dat betekent dat te weinig leerlingen de kerndoelen basisonderwijs op het door de geraadpleegde experts verwachte niveau beheersen.
PPON
Cito voert sinds 1986 in opdracht van het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen PPON-onderzoeken uit. Het belangrijkste doel van PPON is het in kaart brengen van de leeropbrengsten in het basisonderwijs. Hiermee biedt PPON een uitgangspunt voor de maatschappelijke discussie over inhoud, kwaliteit en niveau van het onderwijs.
http://www.cito.nl/po/ppon/actueel/eind(underscore)fr.htm
http://www.cito.nl