Maatschappelijk verantwoord ondernemen: minder winst, meer waarde
25 januari 2008
Bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) 'betalen'
daarvoor met verlies aan financiële winst. Tegelijkertijd kan MVO voor
maximale waarde van het bedrijf zorgen. Dit stelt econoom Lammertjan
Dam, die de financieel-economische aspecten van maatschappelijk
verantwoord ondernemen onderzocht. Hij promoveert op 7 februari aan de
Rijksuniversiteit Groningen.
Toekomstige generaties moeten de lasten dragen van de vervuiling door
huidige generaties. Bedrijven die maatschappelijk verantwoord
ondernemen, proberen dit afwenteleffect te voorkomen. Maar wat zijn de
gevolgen van MVO voor de financieel-economische positie van zo'n
bedrijf? Onderzoeker Dam ontwikkelde een model om de relatie tussen
MVO en diverse maatstaven van bedrijfsfinanciële prestaties te
analyseren. Hij concludeert dat MVO ten koste gaat van de financiële
winst, maar potentieel voor maximale waarde van het bedrijf zorgt.
Dam bekeek onder meer de bedrijfsfinanciële prestaties van
bankinstellingen die de zogenoemde Equator Principes hebben
ondertekend. Hiermee proberen financiële instellingen duurzame
ontwikkeling te bereiken bij projectfinanciering. Het blijkt dat
banken die deze principes ondertekenen, significant beter scoren op
sommige van deze aspecten vergeleken met banken die de principes niet
ondertekenen. Ondertekening gaat echter niet significant ten koste van
de marktwaarde van deze financiële instellingen. Integendeel: de
milieuvriendelijkheid van een bedrijf lijkt ook een bepaalde waarde te
reflecteren. Als de milieuvriendelijkheid van een bedrijf correct
geïncorporeerd is in de aandelenprijs en als de aandelenmarkt
efficiënt is, zal de huidige generatie managers en bestuurders erop
aansturen dat het bedrijf milieuvriendelijker wordt, zodat de aandelen
later goed verkocht kunnen worden. Op deze manier kan het aloude
`conflict' tussen huidige en toekomstige generaties worden opgelost,
veronderstelt Dam.
Uit het onderzoek van Dam blijkt verder dat bedrijven met een relatief
slechte score op hun milieustandaarden relatief vaker gevestigd zijn
in arme landen, corrupte landen, of landen met een slechte
milieuwetgeving. Dam levert hiermee nieuw bewijs voor de zogenoemde
`Pollution Haven Hypothesis', die stelt dat multinationals hun vieze
operaties naar landen met slechte milieuregelgeving verplaatsen.
Maatschappelijk verantwoorde ondernemingen, daarentegen, vinden landen
met slechte milieuwetgeving relatief minder aantrekkelijk.
Het promotieonderzoek 'Corporate Social Responsibility and Financial
Markets' van Lammertjan Dam is gefinancierd door het NWO-programma
Milieu & Economie.
............................
Noot voor de redactie,
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek