Ingezonden persbericht


Persbericht

Jongeren gaan op Second Life

'Kunst als manifestatie van je identiteit'

Speciaal voor MBO-ers en HBO-ers in de leeftijd 16 - 22 jaar organiseert Stichting Artes tijdens de Art Rotterdam het project Art id. In een drietal fasen ontdekken jongeren wat hedendaagse beeldende kunst voor hen kan betekenen. Het project bestaat uit een imagocampagne via jongerenmedia, een ontwerpwedstrijd op Second Life en een speciale jongerenkunstbeurs, de Art id. Deze kunstbeurs vindt plaats in de Beeldfabriek in Las Palmas, tegenover de Art Rotterdam (Cruise Terminal Rotterdam). De Art Rotterdam en de speciale jongerenbeurs Art id worden gehouden van donderdag 7 tot en met zondag 10 februari 2008.

Inzet van de imagocampagne is om jongeren te laten zien dat kunst leuk is en ook past bij jongeren. Het YouTube filmpje Art_id_2008! geeft hier op opvallende wijze uitdrukking aan. Het filmpje wordt verspreid via de Rotterdamse jongerenmedia en is te zien via de link op de website www.art-id.nl.

De ontwerpwedstrijd op Second Life is in volle gang. Inmiddels hebben meer dan 400 jongeren zich aangemeld via de website www.art-id.nl. Naar schatting zullen 40 jongeren de 'eindstreep behalen' en een volledig ingerichte kamer opleveren. Deelnemers aan de wedstrijd zijn geworven via hun opleidingen, o.m. het Grafisch Lyceum, het Zadkine College, het Albeda College, de Willem de Kooning Academie, Hogeschool Rotterdam en Hogeschool inHolland. De prijswinnaars worden bekend gemaakt tijdens de jongerenkunstbeurs Art id op 8 februari.

Tijdens de jongerenkunstbeurs maken jongeren kennis met jonge kunstenaars en hun kunst in workshops, performances en exposities. Art ID wil laten zien dat kunst niet alleen in een galerie te vinden is, maar dat ook graffiti, straatfotografie, multimedia en streetart deel uitmaken van het moderne kunstbeeld. Toegang tot de Art id is gratis!

Waarom dit project voor deze doelgroep?
Jongeren ontwikkelen een eigen smaak in deze leeftijdsfase. Stichting Artes wil hen daarbij ondersteunen. Tussen jongeren van deze leeftijd bestaan veel overeenkomsten (school, uitgaan 'op eigen benen staan'), maar ook veel verschillen. Immers, tekenend voor deze leeftijd is 'dingen uitproberen' en 'keuzes maken'. Jongeren van deze leeftijd zijn namelijk intensief bezig met hun lifestyle. Daarom heeft Stichting Artes gekozen voor lifestyle als invalshoek voor dit project: 'Kunst als manifestatie van je identiteit'.