Ingezonden persbericht


|
Persbericht
Eindhoven, 6 februari 2008 | |
| |                                                                                                                 |
| |Onderzoek BDO: medewerkers kiezen voor inhoud en mogelijkheden binnen de functie                                 |
| |Binden en boeien van personeel cruciaal voor MKB                                                                 |
| |                                                                                                                 |
| |Vanwege de nog altijd krappe arbeidsmarkt is het voor ondernemers cruciaal om te weten hoe zij medewerkers aan   |
| |zich kunnen binden. Een groot verloop van personeel kan een serieus gevaar vormen voor de groei of zelfs de      |
| |continuïteit van de onderneming. Onderzoek van BDO CampsObers Adviseurs Personeel & Organisatie onder 300 MKB    |
| |ondernemingen laat zien dat op dit moment ruimte voor persoonlijke groei en interessante werkzaamheden voor      |
| |medewerkers de twee belangrijkste redenen zijn om bij een bedrijf te blijven werken.                             |
| |                                                                                                                 |
| |Ten opzichte van enkele jaren geleden heeft zich een opvallende verschuiving voorgedaan bij het binden en boeien |
| |van medewerkers door bedrijven. Waar voorheen in eerder onderzoek 'een goede sfeer' als belangrijkste argument   |
| |werd genoemd om bij een bedrijf te blijven werken, geven medewerkers inmiddels aan dat zij het meeste gewicht    |
| |toekennen aan 'een boeiende functie'. Op de tweede plaats volgt de wens tot persoonlijke ontwikkeling. Met andere|
| |woorden, de inhoud en mogelijkheden van een functie zijn voor personeel in belangrijkheid toegenomen.            |
| |                                                                                                                 |
| |Toegenomen arbeidsmobiliteit                                                                                     |
| |Volgens Chris Wessels, adviseur bij BDO CampsObers Personeel & Organisatie, heeft deze verschuiving te maken met |
| |de toegenomen arbeidsmobiliteit. 'De arbeidmarkt is overspannen en werknemers plukken hier massaal de vruchten   |
| |van. Vooral de vaardige en kundige medewerkers uit een bedrijf worden 'en masse' benaderd met uitdagende en      |
| |veelbelovende functies. Hierdoor worden deze medewerkers gedwongen om de voor- en nadelen van de huidige functie |
| |te evalueren. Waar eens de sfeer een bepalende factor was, kunnen de medewerkers nu meer én hogere eisen stellen.|
| |Een boeiende baan met ontwikkelmogelijkheden blijkt nu het sterkste argument om te blijven.'                     |
| |                                                                                                                 |
| |Tips voor ondernemers                                                                                            |
| |Voor ondernemers is de vraag belangrijk hoe zij tegemoet kunnen komen aan deze eisen. In de publicatie Pret &    |
| |Poen heeft BDO de resultaten van het onderzoek, samen met handige tips, gebundeld. Het gaat dieper in op         |
| |economische- en psychologische bindingsprincipes en is voor ondernemers kosteloos op te vragen via de website van|
| |BDO (www.bdo.nl), of telefonisch via 070-3380829. Deelname aan het vervolgonderzoek is mogelijk voor ondernemers |
| |en ook hiervoor kunnen zij contact opnemen met het bovenstaande telefoonnummer.                                  |
| |                                                                                                                 |
| |Einde  bericht                                                                                                   |
| |                                                                                                                 |
| |                                                                                                                 |
| |Noot voor de redactie,