Ingezonden persbericht


Utrecht, 6 februari 2008

'Hogere kilometerheffing bij vuile lucht'

UTRECHT - Minister Eurlings moet de hoogte van de kilometerheffing gaan baseren op de lokale luchtkwaliteit. Dat schrijft GroenLinks Utrecht vandaag in een opiniestuk in dagblad Trouw.

Minister Eurlings wil een kilometerheffing invoeren naar tijdstip, plaats en milieukenmerken van het voertuig. Het systeem moet starten in 2011 voor vrachtwagens en zakelijke rijders en wordt de jaren daarna uitgebreid naar alle voertuigen, op alle wegen. De Tweede Kamercommissie debatteert vandaag over de heffing.

De landelijke overheid moet daarna nog bepalen wat de prijs per kilometer zal zijn op de verschillende snelwegen, autowegen en in straten. Naast het invoeren van de heffing heeft Eurlings ook 100 miljoen euro klaarliggen voor proeven in met name Amsterdam en Utrecht om werknemers uit de auto te krijgen. Maar om de doorstroming op de snelwegen echt drastisch te bevorderen, ligt het voor de hand dat de prijs per kilometer op de rijkswegen straks hoger zal zijn dan op andere wegen en in woonstraten. ,,Juist hierin schuilt het grote nadeel van de kilometerheffing", zegt raadslid Peter van Corler.

Omdat Eurlings de kilometerprijs zelf wil bepalen en een nationaal bureau wil oprichten voor het innen van de heffingen, krijgt de rijksoverheid een instrument in handen om lokaal verkeersbeleid te voeren. ,,Een stad als Utrecht kan straks nog wel besluiten om bijvoorbeeld straten af te sluiten of verkeer anders door de stad te geleiden, maar de prijsprikkel van de rijksoverheid zal de automobilist zeer waarschijnlijk de stad induwen, in plaats van de stad uitduwen."

GroenLinks Utrecht roept Eurlings en de Tweede Kamer daarom dringend op om de hoogte van de kilometerheffing niet alleen te bepalen naar gelang tijd, plaats en voertuigkenmerken, maar ook op grond van de lokale luchtkwaliteit. Van Corler: ,,Op plekken waar de wettelijke normen worden overschreden zou een extra bedrag in rekening moeten worden gebracht. Automobilisten die de gezondheid van inwoners in gevaar brengen, betalen daarvoor dan straks de rekening."

De opbrengst van de luchtheffing moet ten goede komen aan maatregelen ter plekke om de luchtkwaliteit te verbeteren. ,,Je kunt huishoudens langs drukke verkeersaders bijvoorbeeld een luchtfilter cadeau doen voor gebruik binnenshuis, zodat we voorkomen dat in de toekomst nog meer mensen vroegtijdig overlijden aan de gevolgen van uitstoot door autoverkeer. Ook het eventueel overkappen of afschermen van verkeerswegen zou uit het fonds betaald kunnen worden, evenals de bouw van grote parkeerterreinen aan de randen van de stad met hoogfrequent openbaar vervoer naar bedrijventerreinen en de binnenstad."

Noot: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Peter van Corler op 06 51588799/.


---- --