Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Leidschendam, 6 februari 2008

Detailhandel: Anders Betalen is niet
Méér Betalen

De Tweede Kamer beslist vandaag of en hoe rekeningrijden verder wordt uitgewerkt. Het Platform Detailhandel Nederland zet enkele kritische kanttekeningen bij de huidige plannen.

Rekeningrijden in de vorm van een kilometerheffing verdeeld de kosten van het gebruik op een andere manier. Rijden in de daluren en op rustige wegen is goedkoper dan rijden op drukke tijden en drukke wegen. En daar zit voor de detailhandel de crux.

De detailhandel heeft vaak geen andere keus dan zich op de weg te begeven op het drukste moment van de dag en op de drukste punten, want de consument verwacht volle schappen tegen de juiste prijs!

Bij de invoerring van een kilometerheffing moet de detailhandel veel kosten maken om aan de wensen van de klant te blijven voldoen. Deze extra kosten hebben hun weerslag in prijzen van de producten.

Daarnaast heeft de detailhandel te maken met de lokale overheidsregulering. Lokale regelgeving, zoals venstertijden, verplicht het bevoorradend verkeer vaak juist op de drukste tijden en in de drukste gebieden op de weg te zijn.

Het Platform Detailhandel Nederland heeft de Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Vervoer de volgende uitgangspunten meegegeven:


- Afschaffen venstertijden;

- Ontheffing van kilometerheffing voor vrachtverkeer binnen de spits;
- Fiscale compensatie voor `grijs-kenteken'-bedrijfsvoertuigen en (zware) vrachtauto's.

Het Platform Detailhandel Nederland is het samenwerkingsverband van de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). Het Platform vertegenwoordigt alle winkeliers van Nederland.