Vialis
BR>
bumperkleven uitgebreid
Succesvolle proef tegen bumperkleven uitgebreid
De eerste proef met het Volgtijd Informatie Systeem
(VIS) van Vialis, waarbij weggebruikers worden geïnformeerd over de
afstand in seconden tot hun voorligger, is succesvol verlopen. De
provincie Noord-Brabant gaat dit 'anti-bumperkleefsysteem' daarom op
meer wegen toepassen.
Sinds vorig jaar krijgen automobilisten op drie provinciale wegen in
Noord-Brabant te zien hoeveel ze achter hun voorganger rijden. Door
strepen op de weg is in één oogopslag te zien of de afstand groot
genoeg is.
Het Volgtijd Informatie Systeem meet de volgtijd tot de voorganger met
lussen in het wegdek en geeft deze vervolgens weer op elektronische
borden. De eerste proef met dit 'anti-bumperkleefsysteem' bracht
chauffeurs ertoe beter op hun afstand te letten. Het bumperkleven
verminderde flink.
Uit de evaluatie van de eerste proef blijkt dat het bumperkleven op de
N279 tussen Asten en Helmond overdag met 17 procent afnam en 's nachts
met 40 procent. Op de N270 bij Deurne was de afname lager: 6 procent
overdag en 24 procent in de nacht.
De provincie ondervroeg ook passerende automobilisten over de
maatregelen. Van de geënquêteerden antwoordde 49 procent zich door de
borden en de strepen bewuster te zijn van de afstand en 60 procent zei
gas te minderen als het bord aangaf dat de afstand minder dan 2
seconden bedroeg.
Op de provinciale wegen in Brabant gebeuren relatief veel ongelukken
door bumperkleven. De proef is een van de 'slimme' maatregelen van het
dynamisch verkeersmanagement (DVM) dat de provincie toepast om het
wegennet veiliger, milieuvriendelijker en beter bereikbaar te maken.
Nu de proef succesvol is gebleken, zullen de elektronische borden op
de proeflocaties blijven staan. Tevens zullen zes andere wegen in de
provincie met het Volgtijd Informatie Systeem worden uitgerust.