Vereniging Milieudefensie
In de Tweede Kamer gaan geluiden op voor een "simpeler" systeem om de
geluidsgrenzen te handhaven
Simpeler geluidsgrenzen: meer onzekerheid
Amsterdam 6 februari 2008 - In de Tweede Kamer gaan geluiden op voor
een "simpeler" systeem om de geluidsgrenzen te handhaven.
Milieudefensie ziet daar niets in. Het huidige systeem is niet het
probleem, dat is best overzichtelijk. Er zijn 30 punten waar jaarlijks
niet meer geluid mag worden gemaakt dan is afgesproken. Het wordt
ingewikkeld omdat de luchtvaartsector de milieugrenzen continu ter
discussie stelt. Op het moment dat de politiek daar steeds opnieuw in
meegaat en de wet aanpast, ontstaat bij omwonenden terecht het gevoel
dat er gegoocheld wordt. Wat Milieudefensie betreft blijft het systeem
zoals het is, maar komen er meer punten bij zodat er ook in
woongebieden verder af van Schiphol een grens wordt gesteld aan de
maximale jaarlijkse geluidsbelasting. Daarnaast moeten de berekeningen
met metingen worden gecontroleerd. Twee Commissies Deskundigen
Vliegtuiggeluid hebben dat al geadviseerd maar er gebeurt nog steeds
niets.
Simpeler systemen lijken aantrekkelijk maar kennen allemaal hun
nadelen:
* de bescherming van de bevolking vermindert omdat niet alle geluid
wordt meegeteld
(alleen de lawaaiigste vliegtuigen worden geteld bijvoorbeeld)
* of de flexibiliteit voor de luchtvaartsector vermindert
(verplicht volgen van wettelijk vestgelegde vliegpaden)
* of er is geen ruimte of beloning voor innovatie
(een harde grens aan het aantal vluchten zegt weinig over de
hoeveelheid lawaai)
* of de eenvoud is bedrieglijk en van korte duur
(wettelijke grenzen moeten niet om de haverklap bijgesteld hoeven
worden)
Een nieuw systeem zal de Schiphol discussie niet eenvoudiger maken
want zolang Schiphol groeit zal iedere grens ter discussie worden
gesteld.