Gemeente Alphen aan den Rijn

7,8 voor dienstverlening

Alphen aan den Rijn krijgt 7,8 voor dienstverlening

Onderzoek bij 80 gemeenten

Bewoners van Alphen aan den Rijn geven hun gemeente een 7,8 voor dienstverlening. Daarmee neemt de gemeente een 10e plaats in op de ranglijst van 80 gemeenten waar onderzoek is gedaan. Inwoners van Alphen zijn relatief meer dan gemiddeld tevreden over openingstijden (een 8,0 voor Alphen en 7,4 gemiddeld), de deskundigheid van de medewerkers (een 8,3 voor Alphen en 8,0 gemiddeld) en de levertijd van producten (een 8,1 voor Alphen en 7,8 gemiddeld). Relatief minder tevreden is men over de bewegwijzering (7,2 tegenover 7,4). Net als elders scoren de tarieven het laagst (6,2).

Verbeterpunten
Een belangrijke reden om mee te doen aan een benchmark is het vinden van verbeterpunten om die vervolgens aan te pakken. Naar aanleiding van de uitkomst van het onderzoek van vorig jaar, is het sinds 1 november 2007 mogelijk om een afspraak te maken voor de balies. Verder kregen de balies nieuwe openingstijden, waardoor op drukke momenten meer balies geopend zijn en bezoekers sneller geholpen kunnen worden. Omdat het onderzoek in het voorjaar is uitgevoerd, zijn de resultaten hiervan nog niet bekend.

Om de dienstverlening nog verder te verbeteren, gaat Burgerzaken een proef doen met een extra avondopenstelling in de drukste periode van het jaar. Van 1 mei 2008 tot en met de 2e week van de basisschoolvakantie zijn de balies ook op donderdagavond open. Vorig jaar werd al de mogelijkheid geboden om 24 uur per dag via het digitale loket op www.alphenaandenrijn.nl bepaalde diensten af te nemen. Deze mogelijkheden breidt de gemeente de komende tijd verder uit. Zo wordt het vanaf medio april mogelijk om digitaal een afspraak te maken voor de balies.

Benchmark
De gemeente heeft voor de tweede keer deelgenomen aan de de benchmark publieke dienstverlening, een klanttevredenheidsonderzoek dat TNS NIPO in 2007 bij 80 Nederlandse gemeenten heeft gehouden. Er is onderzoek aan de balie gedaan en een telefonisch onderzoek. Vorig jaar scoorde de gemeente een 7,2.

© Gemeente

Alphen aan den Rijn

Stadhuisplein 1

2405 SH Alphen aan den Rijn

Tel: 0900 - 481 11 11

Fax: (0172) 46 55 64

gemeente@alphenaandenrijn.nl

Postbus 13, 2400 AA

Alphen aan den Rijn