Gemeente Alphen aan den Rijn
7,8 voor dienstverlening
Alphen aan den Rijn krijgt 7,8 voor dienstverlening
Onderzoek bij 80 gemeenten
Bewoners van Alphen aan den Rijn geven hun gemeente een 7,8 voor
dienstverlening. Daarmee neemt de gemeente een 10e plaats in op de
ranglijst van 80 gemeenten waar onderzoek is gedaan. Inwoners van
Alphen zijn relatief meer dan gemiddeld tevreden over openingstijden
(een 8,0 voor Alphen en 7,4 gemiddeld), de deskundigheid van de
medewerkers (een 8,3 voor Alphen en 8,0 gemiddeld) en de levertijd van
producten (een 8,1 voor Alphen en 7,8 gemiddeld). Relatief minder
tevreden is men over de bewegwijzering (7,2 tegenover 7,4). Net als
elders scoren de tarieven het laagst (6,2).
Verbeterpunten
Een belangrijke reden om mee te doen aan een benchmark is het vinden
van verbeterpunten om die vervolgens aan te pakken. Naar aanleiding
van de uitkomst van het onderzoek van vorig jaar, is het sinds 1
november 2007 mogelijk om een afspraak te maken voor de balies. Verder
kregen de balies nieuwe openingstijden, waardoor op drukke momenten
meer balies geopend zijn en bezoekers sneller geholpen kunnen worden.
Omdat het onderzoek in het voorjaar is uitgevoerd, zijn de resultaten
hiervan nog niet bekend.
Om de dienstverlening nog verder te verbeteren, gaat Burgerzaken een
proef doen met een extra avondopenstelling in de drukste periode van
het jaar. Van 1 mei 2008 tot en met de 2e week van de
basisschoolvakantie zijn de balies ook op donderdagavond open.
Vorig jaar werd al de mogelijkheid geboden om 24 uur per dag via het
digitale loket op www.alphenaandenrijn.nl bepaalde diensten af te
nemen. Deze mogelijkheden breidt de gemeente de komende tijd verder
uit. Zo wordt het vanaf medio april mogelijk om digitaal een afspraak
te maken voor de balies.
Benchmark
De gemeente heeft voor de tweede keer deelgenomen aan de de benchmark
publieke dienstverlening, een klanttevredenheidsonderzoek dat TNS NIPO
in 2007 bij 80 Nederlandse gemeenten heeft gehouden. Er is onderzoek
aan de balie gedaan en een telefonisch onderzoek. Vorig jaar scoorde
de gemeente een 7,2.
© Gemeente
Alphen aan den Rijn
Stadhuisplein 1
2405 SH Alphen aan den Rijn
Tel: 0900 - 481 11 11
Fax: (0172) 46 55 64
gemeente@alphenaandenrijn.nl
Postbus 13, 2400 AA
Alphen aan den Rijn