Voorsprong door techniek start virtueel bij Audi
(2/5/2008)
Audi heeft als eerste autofabrikant een presentatietechnologie
ontwikkeld door auto's al voordat ze bestaan in digitale
bioscoopkwaliteit tot leven brengt. In de Audi Virtual Reality
Studio's kan bovendien tot in detail op de waarheidsgetrouwe weergaves
worden ingezoomd. Op basis hiervan kunnen belangrijke beslissingen
voor serieproductie worden genomen.
De Virtual Reality Studio's van Audi worden gebruikt voor interne
presentaties. De studio 'fabriceert' de weergaven van toekomstige
modellen op basis van gedetailleerde constructietekeningen. Vervolgens
presenteert men de modellen in 3D en schaal 1:1 op een âpowerwallâ van
zes meter breed en 2,3 meter hoog. Dankzij een vier maal hogere
schermresolutie dan van HD-TV worden zelfs de kleinste details
haarfijn weergeven.
Hyperrealisme voorkomt fouten
De Virtual Reality Studio's bieden grote voordelen bij de ontwikkeling
van een auto. Door de extreem goede beeldkwaliteit is het zelfs
mogelijk om lichtinval realistisch na te bootsen. Zo kan al op
voorhand worden vastgesteld wat het effect ervan is op bijvoorbeeld
een nieuwe structuur van de dashboardbekleding en kan nog gedurende
het ontwikkelingsproces worden besloten een ander materiaal te
gebruiken. En ook dat kan weer in de VR Studio worden gecheckt.
Dankzij een zeer krachtige computer is het verder mogelijk het
complete interieur te overzien. Te ruime naden tussen bijvoorbeeld
deuren en dashboard komen daarbij genadeloos aan het licht. Zo helpt
deze presentatiemethode ook een zo perfect mogelijk écht prototype te
construeren.
De basis voor beslissingen
De nieuwe manier van presenteren is zó natuurgetrouw en gedetailleerd
dat toeschouwers zich bij of in een echte auto wanen. Vooral ook omdat
het beeld in alle richtingen verdraaid kan worden en het interieur
vanuit alle mogelijke gezichtspunten bekeken kan worden. Hoe
indrukwekkend de beelden ook zijn, de toegang tot de Audi Virtual
Realty Studioâs is voorbehouden aan een select groepje mensen. In deze
ruimte worden nieuwe autoâs in een zeer vroeg stadium aan de
bedrijfstop gepresenteerd. Op basis van wat de raad van bestuur daar
ziet worden beslissingen genomen over serieproductie. Zodoende is
essentieel dat deze nieuwe presentatiemethode virtueel is.
Meer virtuele toepassingen
Virtuele technieken en presentatiemethodes zijn niet nieuw bij Audi.
Ze worden gebruikt voor het testen van veiligheids- en
comfortsystemen, maar ook om vast te stellen of bepaalde
productiemethoden haalbaar zijn. In totaal maakt Audi gebruik van zo'n
250 verschillende simulatiemethoden.
AutoRai