Gemeente Lelystad

Lelystad start unieke proef met pre-mediation

De gemeente Lelystad start een proef met pre-mediation. Bij pre-mediation wordt er direct nadat er een bezwaarschrift is ingediend door de mediator contact gezocht met de bezwaarde om te peilen of er door bemiddeling tot een oplossing kan worden gekomen.

Maatwerk

Een oplossing door pre-mediation is maatwerk. Partijen bepalen zelf de oplossing voor hun conflict waarbij ook de relatie tussen partijen vaak kan worden hersteld. De nieuwe werkwijze met pre-mediation onderscheidt zich van de huidige vooral schriftelijke communicatie met een standaard aanpak door snelheid, maatwerk en persoonlijk, mondeling contact met bezwaarmaker. Pre-mediation levert zodoende een bijdrage aan het minder juridisch maken van conflicten en voorkomt escalatie. De gemeente krijgt een menselijker en persoonlijker gezicht.

Pre-mediation is meer dan alleen een slimmere manier van conflicten oplossen. Door het zoeken naar alternatieve oplossingen wordt de afstand tussen bestuur en burger/ondernemer kleiner.

Verbetering van de dienstverlening

Tot nu toe worden bezwaarschriften op grond van een verordening door de commissie voor de bezwaarschriften afgehandeld en met een advies aan college aangeboden. Ter verbetering van de dienstverlening wordt er hard gewerkt aan het verder stroomlijnen van de processen en het digitaliseren ervan. Wat blijft is dat er uiteindelijk sprake is en blijft van een juridische oplossing, die veel tijd en geld kost. Bij een beslissing op een bezwaarschrift door tussenkomst van een commissie of rechter is er meestal een winnaar en een verliezer. In de ergste gevallen wellicht twee verliezers.

---