Lelystad start unieke proef met pre-mediation
De gemeente Lelystad start een proef met pre-mediation. Bij
pre-mediation wordt er direct nadat er een bezwaarschrift is ingediend
door de mediator contact gezocht met de bezwaarde om te peilen of er
door bemiddeling tot een oplossing kan worden gekomen.
Maatwerk
Een oplossing door pre-mediation is maatwerk. Partijen bepalen zelf de
oplossing voor hun conflict waarbij ook de relatie tussen partijen
vaak kan worden hersteld. De nieuwe werkwijze met pre-mediation
onderscheidt zich van de huidige vooral schriftelijke communicatie met
een standaard aanpak door snelheid, maatwerk en persoonlijk, mondeling
contact met bezwaarmaker. Pre-mediation levert zodoende een bijdrage
aan het minder juridisch maken van conflicten en voorkomt escalatie.
De gemeente krijgt een menselijker en persoonlijker gezicht.
Pre-mediation is meer dan alleen een slimmere manier van conflicten
oplossen. Door het zoeken naar alternatieve oplossingen wordt de
afstand tussen bestuur en burger/ondernemer kleiner.
Verbetering van de dienstverlening
Tot nu toe worden bezwaarschriften op grond van een verordening door
de commissie voor de bezwaarschriften afgehandeld en met een advies
aan college aangeboden. Ter verbetering van de dienstverlening wordt
er hard gewerkt aan het verder stroomlijnen van de processen en het
digitaliseren ervan. Wat blijft is dat er uiteindelijk sprake is en
blijft van een juridische oplossing, die veel tijd en geld kost. Bij
een beslissing op een bezwaarschrift door tussenkomst van een
commissie of rechter is er meestal een winnaar en een verliezer. In de
ergste gevallen wellicht twee verliezers.
---
Gemeente Lelystad