Ford Focus-familie nu compleet met nieuwe Coupé-Cabriolet
(2/5/2008)
De Autosalon van Genève 2008 betekent de eerste publieke kennismaking
met de nieuwe vierzits Ford Focus Coupé-Cabriolet. Het nieuwe model
is een uitbreiding op de serie bestaande modellen: de driedeurs, de
vierdeurs, de vijfdeurs, de Wagon en de sportieve ST. Hiermee biedt
Ford Europa in het eigen assortiment de grootste verscheidenheid aan
carrosseriestijlen voor hetzelfde model.
De laatste toevoeging aan de uitgebreide Focus-reeks wordt in 2009 het
gloednieuwe high-performance model, de Ford Focus RS.
Net als het vorige model wordt ook de nieuwe Focus Coupé-Cabriolet
met zijn inklapbare hard-top gefabriceerd in Bairo. Hier staat de
fabriek van Pininfarina, het bedrijf dat samen met Ford de Focus
Coupé-Cabriolet heeft ontworpen en gebouwd. Deze stijlvolle auto is
een echte vierzitter die zowel aantrekkelijk als praktisch is. Met
gesloten dak heeft de nieuwe Focus Coupé-Cabriolet een bagageruimte
met een inhoud van maar liefst 534 liter. En zelfs met de hard-top
opgevouwen in de kofferbak, beschikt de nieuwe Ford nog over maar
liefst 248 liter bagageruimte.
"Net als bij het standaardmodel van de nieuwe Ford Focus, waren we er
ook bij de Coupé-Cabriolet van overtuigd dat we onze 'Kinetisch
Design' zo snel mogelijk moesten toepassen op dit karaktervolle
model," zegt Stephen Odell, Vice President Marketing, Sales and
Service bij Ford Europa.
Styling volgens 'Kinetisch Design'
"De nieuwe Ford Focus Coupé-Cabriolet is een unieke combinatie van
twee elementen: we waren van mening dat de zeer 'kinetische' voorkant
een perfecte aanvulling zou zijn op de tijdloze, Italiaanse elegantie
van het profiel en de achterkant. Het resultaat is een perfecte mix
van de laatste inzichten op het gebied van dynamiek en het bijzondere
Coupé-Cabriolet design dat wij gezamenlijk met Pininfarina hebben
ontwikkeld," aldus Chris Bird, Design Director bij Ford Europa.
De voorkant van de nieuwe Ford Focus is ongewijzigd overgenomen voor
de Coupé-Cabriolet: de nieuwe driedimensionale motorkap gaat
harmonieus over in het oogstrelende, trapeziumvormige
dubbele-grilleontwerp. Dit bestaat uit een boven- en benedengrille die
beide zijn voorzien van een stijlvolle chromen omlijsting. In het
ontwerp van de voorbumper, de koplampen en de voorspatborden is
duidelijk de nieuwste dynamische Focus-styling zichtbaar, en het
ontwerp ervan past perfect bij de elegante zijkant van de
Coupé-Cabriolet.
De interieurstyling van de nieuwe Focus Coupé-Cabriolet kreeg ook een
frisse aanpak met gedurfde designstatements, een hoog afwerkingsniveau
en robuuste materialen die allemaal zeer vakkundig zijn verwerkt. Het
opvallendst voor de bestuurder is een nieuw instrumentencluster met
kokervormige meters en wit/rood verlichte instrumenten.
Net als de andere modellen van de nieuwe Focus beschikt ook de nieuwe
Coupé-Cabriolet over een geheel nieuwe middenconsole. Deze is
voorzien van een praktische opbergruimte van ongeveer 4 liter en een
comfortabele armleuning die 80 mm verschuifbaar is.
Nieuwe technologieën
Net zoals alle modellen van de nieuwe Ford Focus is ook de
Coupé-Cabriolet standaard uitgerust met een aantal nieuwe
voorzieningen voor bestuurdersassistentie en is er nog een aantal
technologieën optioneel leverbaar.
Hiertoe behoren onder andere:
* optionele 'FordPower'-Button voor starten zonder sleutel
* standaard automatisch activeringssysteem voor de
noodknipperlichten bij het maken van een noodstop
* nieuw optioneel Tyre Deflation Detection System
(bandenspanningscontrole)
* nieuwe audio-connectiviteitsmodule voor externe apparaten en
nieuwe versies van Bluetooth(TM)- en USB-connectiviteit,
spraaksturing en navigatiesystemen;
* nieuwe navigatiesystemen
* Nieuwe Sony DAB systemen (Digital Audio Broadcast)
Aandrijvingen en series
Voor de Focus Coupé-Cabriolet is een uitgelezen reeks Duratec
benzinemotoren en Duratorq dieselmotoren beschikbaar. Op instapniveau
bevindt zich de 1.6-liter 100 PS/74 kW Duratec-benzinemotor. Maar er
kan ook worden gekozen voor de populaire 2.0-liter 145 PS/107 kW
Duratec HE-motor met naar wens een handgeschakelde vijfversnellingsbak
of de zeer comfortabele 4-traps automaat die garant staat voor
ontspannen rijplezier.
De 2.0-liter Duratorq TDCi-motor heeft 136 PS (100 kW) en een maximaal
koppel van 320 Nm. Met deze 2.0-liter Duratorq TDCi-motor rijdt de
Focus Coupé Cabriolet nóg geraffineerder en comfortabeler omdat de
reductie van lawaai en trilling nog verder is gereduceerd. Deze motor
profiteert (net als de andere benzine- en dieselmotoren van Ford) van
een nieuw geïsoleerd en lichter schutbord voor optimale akoestiek, en
een aangepaste vloerbekleding van zware kwaliteit voor verdere
geluidsdemping.
Ook de nieuwe Focus Coupé-Cabriolet is leverbaar in een aantal
versies, zoals de Trend, de ruim uitgeruste instapversie die
desgewenst ook kan worden besteld met een speciaal "Sport"-pakket. Dit
pakket omvat een sportophanging en speciale 17" lichtmetalen velgen.
Aan de buitenkant benadrukt de zwarte koplampbehuizing het sportieve
uiterlijk van deze uitvoering.
Het topmodel is de Titanium. Deze versie is eveneens uitgerust met
exterieurelementen zoals de zwarte koplampbehuizing en de speciale 17"
lichtmetalen velgen, maar beschikt ook standaard over stijlvolle
interieurelementen zoals gedeeltelijk lederen stoelen. Volledig
lederen stoelen in drie designs zijn als optie leverbaar.
Hoge veiligheidsnormen
De kern van het veiligheidspakket voor de nieuwe Focus
Coupé-Cabriolet wordt gevormd door de ultrastijve carrosserie, een
nauwkeurig afgestelde ophanging en responsieve besturing. Het pakket
is onderdeel van Ford PrecisionDrive en helpt bestuurders om onder
alle rijomstandigheden intuïtief op hun Ford te vertrouwen. De Focus
Coupé-Cabriolet is standaard uitgerust met dit indrukwekkende pakket.
Daarnaast is het model ook standaard uitgerust met ESP dat een
adequate aanvulling vormt op het betrouwbare, ABS-remsysteem met
schijfremmen en EBA (Electronic Brake Assist).
Ook de passieve veiligheid begint bij een ultrastijf frame en een
stijve veiligheidskooi voor de inzittenden. Echter, zonder een gewone
dakstructuur zoals die van een sedan, moesten de belastingspaden voor
een frontale botsing bij de Focus Coupé-Cabriolet worden herverdeeld
achter de A-stijlen in de portierstructuur.
De belastingspaden zijn daarom aanzienlijk verstevigd met extra sterk
HSS2-staal en 35 mm hogere tuimelaars. Het belastingspad in de
portierstructuur is bestand tegen een belasting tot zeven ton. Dit is
vergelijkbaar met de cumulatieve belastingscapaciteit bij het dak en
de portieren van een Focus vierdeurs.
Naast de standaard voor- en zij-airbags, speelt ook het nieuwe
RPD-systeem (Rollover Protection Device) van Ford een vitale rol bij
de verbeterde passieve veiligheid van de Focus Coupé-Cabriolet. RPD
beschermt inzittenden in het onwaarschijnlijke geval dat de auto over
de kop slaat. De kern van het systeem bestaat uit elektronische
sensoren en een gyroscoop die detecteren wanneer de auto over de kop
dreigt te slaan. In dit geval worden binnen een tiende van een seconde
twee ultrasterke stabilisatorstangen in positie 'geschoten'. In
combinatie met de verstevigde A-dakstijlen en de zeer stijve sponning
van de voorruit, is RPD een betrouwbare voorziening die de inzittenden
waardevolle extra bescherming biedt.
AutoRai