AutoRai

Ford Focus-familie nu compleet met nieuwe Coupé-Cabriolet

(2/5/2008)
De Autosalon van Genève 2008 betekent de eerste publieke kennismaking met de nieuwe vierzits Ford Focus Coupé-Cabriolet. Het nieuwe model is een uitbreiding op de serie bestaande modellen: de driedeurs, de vierdeurs, de vijfdeurs, de Wagon en de sportieve ST. Hiermee biedt Ford Europa in het eigen assortiment de grootste verscheidenheid aan carrosseriestijlen voor hetzelfde model.

De laatste toevoeging aan de uitgebreide Focus-reeks wordt in 2009 het gloednieuwe high-performance model, de Ford Focus RS.

Net als het vorige model wordt ook de nieuwe Focus Coupé-Cabriolet met zijn inklapbare hard-top gefabriceerd in Bairo. Hier staat de fabriek van Pininfarina, het bedrijf dat samen met Ford de Focus Coupé-Cabriolet heeft ontworpen en gebouwd. Deze stijlvolle auto is een echte vierzitter die zowel aantrekkelijk als praktisch is. Met gesloten dak heeft de nieuwe Focus Coupé-Cabriolet een bagageruimte met een inhoud van maar liefst 534 liter. En zelfs met de hard-top opgevouwen in de kofferbak, beschikt de nieuwe Ford nog over maar liefst 248 liter bagageruimte.

"Net als bij het standaardmodel van de nieuwe Ford Focus, waren we er ook bij de Coupé-Cabriolet van overtuigd dat we onze 'Kinetisch Design' zo snel mogelijk moesten toepassen op dit karaktervolle model," zegt Stephen Odell, Vice President Marketing, Sales and Service bij Ford Europa.

Styling volgens 'Kinetisch Design'
"De nieuwe Ford Focus Coupé-Cabriolet is een unieke combinatie van twee elementen: we waren van mening dat de zeer 'kinetische' voorkant een perfecte aanvulling zou zijn op de tijdloze, Italiaanse elegantie van het profiel en de achterkant. Het resultaat is een perfecte mix van de laatste inzichten op het gebied van dynamiek en het bijzondere Coupé-Cabriolet design dat wij gezamenlijk met Pininfarina hebben ontwikkeld," aldus Chris Bird, Design Director bij Ford Europa.

De voorkant van de nieuwe Ford Focus is ongewijzigd overgenomen voor de Coupé-Cabriolet: de nieuwe driedimensionale motorkap gaat harmonieus over in het oogstrelende, trapeziumvormige dubbele-grilleontwerp. Dit bestaat uit een boven- en benedengrille die beide zijn voorzien van een stijlvolle chromen omlijsting. In het ontwerp van de voorbumper, de koplampen en de voorspatborden is duidelijk de nieuwste dynamische Focus-styling zichtbaar, en het ontwerp ervan past perfect bij de elegante zijkant van de Coupé-Cabriolet.

De interieurstyling van de nieuwe Focus Coupé-Cabriolet kreeg ook een frisse aanpak met gedurfde designstatements, een hoog afwerkingsniveau en robuuste materialen die allemaal zeer vakkundig zijn verwerkt. Het opvallendst voor de bestuurder is een nieuw instrumentencluster met kokervormige meters en wit/rood verlichte instrumenten.

Net als de andere modellen van de nieuwe Focus beschikt ook de nieuwe Coupé-Cabriolet over een geheel nieuwe middenconsole. Deze is voorzien van een praktische opbergruimte van ongeveer 4 liter en een comfortabele armleuning die 80 mm verschuifbaar is.

Nieuwe technologieën
Net zoals alle modellen van de nieuwe Ford Focus is ook de Coupé-Cabriolet standaard uitgerust met een aantal nieuwe voorzieningen voor bestuurdersassistentie en is er nog een aantal technologieën optioneel leverbaar.

Hiertoe behoren onder andere:

* optionele 'FordPower'-Button voor starten zonder sleutel
* standaard automatisch activeringssysteem voor de noodknipperlichten bij het maken van een noodstop
* nieuw optioneel Tyre Deflation Detection System (bandenspanningscontrole)

* nieuwe audio-connectiviteitsmodule voor externe apparaten en nieuwe versies van Bluetooth(TM)- en USB-connectiviteit, spraaksturing en navigatiesystemen;

* nieuwe navigatiesystemen

* Nieuwe Sony DAB systemen (Digital Audio Broadcast)

Aandrijvingen en series
Voor de Focus Coupé-Cabriolet is een uitgelezen reeks Duratec benzinemotoren en Duratorq dieselmotoren beschikbaar. Op instapniveau bevindt zich de 1.6-liter 100 PS/74 kW Duratec-benzinemotor. Maar er kan ook worden gekozen voor de populaire 2.0-liter 145 PS/107 kW Duratec HE-motor met naar wens een handgeschakelde vijfversnellingsbak of de zeer comfortabele 4-traps automaat die garant staat voor ontspannen rijplezier.

De 2.0-liter Duratorq TDCi-motor heeft 136 PS (100 kW) en een maximaal koppel van 320 Nm. Met deze 2.0-liter Duratorq TDCi-motor rijdt de Focus Coupé Cabriolet nóg geraffineerder en comfortabeler omdat de reductie van lawaai en trilling nog verder is gereduceerd. Deze motor profiteert (net als de andere benzine- en dieselmotoren van Ford) van een nieuw geïsoleerd en lichter schutbord voor optimale akoestiek, en een aangepaste vloerbekleding van zware kwaliteit voor verdere geluidsdemping.

Ook de nieuwe Focus Coupé-Cabriolet is leverbaar in een aantal versies, zoals de Trend, de ruim uitgeruste instapversie die desgewenst ook kan worden besteld met een speciaal "Sport"-pakket. Dit pakket omvat een sportophanging en speciale 17" lichtmetalen velgen. Aan de buitenkant benadrukt de zwarte koplampbehuizing het sportieve uiterlijk van deze uitvoering.

Het topmodel is de Titanium. Deze versie is eveneens uitgerust met exterieurelementen zoals de zwarte koplampbehuizing en de speciale 17" lichtmetalen velgen, maar beschikt ook standaard over stijlvolle interieurelementen zoals gedeeltelijk lederen stoelen. Volledig lederen stoelen in drie designs zijn als optie leverbaar.

Hoge veiligheidsnormen
De kern van het veiligheidspakket voor de nieuwe Focus Coupé-Cabriolet wordt gevormd door de ultrastijve carrosserie, een nauwkeurig afgestelde ophanging en responsieve besturing. Het pakket is onderdeel van Ford PrecisionDrive en helpt bestuurders om onder alle rijomstandigheden intuïtief op hun Ford te vertrouwen. De Focus Coupé-Cabriolet is standaard uitgerust met dit indrukwekkende pakket. Daarnaast is het model ook standaard uitgerust met ESP dat een adequate aanvulling vormt op het betrouwbare, ABS-remsysteem met schijfremmen en EBA (Electronic Brake Assist).

Ook de passieve veiligheid begint bij een ultrastijf frame en een stijve veiligheidskooi voor de inzittenden. Echter, zonder een gewone dakstructuur zoals die van een sedan, moesten de belastingspaden voor een frontale botsing bij de Focus Coupé-Cabriolet worden herverdeeld achter de A-stijlen in de portierstructuur.

De belastingspaden zijn daarom aanzienlijk verstevigd met extra sterk HSS2-staal en 35 mm hogere tuimelaars. Het belastingspad in de portierstructuur is bestand tegen een belasting tot zeven ton. Dit is vergelijkbaar met de cumulatieve belastingscapaciteit bij het dak en de portieren van een Focus vierdeurs.

Naast de standaard voor- en zij-airbags, speelt ook het nieuwe RPD-systeem (Rollover Protection Device) van Ford een vitale rol bij de verbeterde passieve veiligheid van de Focus Coupé-Cabriolet. RPD beschermt inzittenden in het onwaarschijnlijke geval dat de auto over de kop slaat. De kern van het systeem bestaat uit elektronische sensoren en een gyroscoop die detecteren wanneer de auto over de kop dreigt te slaan. In dit geval worden binnen een tiende van een seconde twee ultrasterke stabilisatorstangen in positie 'geschoten'. In combinatie met de verstevigde A-dakstijlen en de zeer stijve sponning van de voorruit, is RPD een betrouwbare voorziening die de inzittenden waardevolle extra bescherming biedt.