Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Scholieren rekenen zich rijk

Amsterdam, 4 februari 2008 ­ De krapte op de arbeidsmarkt is een trend die zich (waarschijnlijk) ook voortzet in 2008. In de TKMST Monitor 2007 is gevraagd naar de verwachtingen van middelbare scholieren over hun toekomst: scholieren rekenen zich rijk! Vwo'ers denken 10% meer te ontvangen als aanvangssalaris ten opzichte van 2005. Dachten vwo'ers in 2005 nog ¤1795,- netto per maand als aanvangssalaris te ontvangen, in 2007 was dat al ¤1970,- netto per maand. Ook de havisten rekenen zich rijk, maar wel wat gematigder dan de vwo'ers: een stijging van 3% van het aanvangssalaris ten opzichte van 2005.

Uit de resultaten blijkt ook dat zowel havisten (84%) en vwo'ers (86%) zeer positief zijn over het vinden van een passende baan binnen een jaar na hun vervolgopleiding. Vmbo'ers zien het minder rooskleurig tegemoet. Slechts 51% van de vmbo'ers geeft aan binnen een jaar een passende baan te vinden na hun vervolgopleiding (MBO).

Aan de hand van deze resultaten zou men mogen verwachten dat de keuze voor een soort bedrijf/ organisatie samenhangt met de motivatie "veel geld verdienen." Dit is echter niet het geval: zowel vmbo'ers (45%), havisten (24%) als vwo'ers (25%) gaven aan dat de motivatie "leuk" het belangrijkste motief was om voor een bepaalde soort bedrijf/ organisatie te kiezen.

Er is ook gevraagd naar de branche en type organisatie waar leerlingen willen werken. Zo bleek de gezondheidszorg voor zowel vmbo'ers (25%), havisten (24%) en vwo' ers (30%) de meest gewilde branche om in te werken. Als organisatiesoort bleek dat 25% van de vmbo'ers en 26% van de havisten kiezen voor zelfstandig ondernemerschap en 19 % van de vwo' ers zien zichzelf werken bij een multinational.

TKMST Monitor
De TKMST Monitor is het grootste landelijke onderzoek onder scholieren in het voortgezet onderwijs en mbo. Sinds 1996 worden jaarlijks de keuzes en motieven in het studie- en loopbaanoriëntatieproces onderzocht. In 2007 hebben ruim 24.000 scholieren deelgenomen aan de TKMST Monitor.

Uitgeverij Malmberg
Educatieve Uitgeverij Malmberg ondersteunt jongeren en scholieren in de leeftijdskolom van 11 t/m 20 jaar bij het maken van de belangrijkste keuzes in studie en beroep. Voor deze doelgroepen heeft Malmberg, locatie Amsterdam, onder haar merken B-zik, TKMST, Schoolweb.nl, Schooltraject, Peer Support, Decaan & Mentor en Studie Beurs een veelvoud van producten ontwikkeld waarmee de onderwijswereld, het bedrijfsleven, brancheorganisaties en overheden hun doelgroepen optimaal bereiken.

#####