Ingezonden persbericht


PERSBERICHT / MEDIA RELEASE

A1 Team Nederland toch blij met punten

Eastern Creek, 3 februari 2008

Op Eastern Creek stonden beide A1GP races, mede dankzij de weergoden, weer bol van de actie, drama, fouten, straffen en onvoorspelbare resultaten. A1 Team Nederland wist, na een zwaar weekend, met een negende plaats in de Sprintrace en een achtste plaats in de Hoofdrace toch met vijf punten Australië te verlaten. Het waren overigens de eerste twee regenraces van het seizoen.

In de Sprintrace startte A1 Team Nederland als tiende. Al voor de start was er al de dreiging van regen en halverwege de race kwam die ook. Op dat moment was Jeroen Bleekemolen een plek opgeschoven. Als er een aantal landen door de plotselinge gladheid verrast worden en spinnen, schiet A1 Team Nederland door naar een vijfde plaats. Jeroen kan daarna een ontketend Canada niet achter zich houden en als hij ook flink moet uitwijken door het gras na een inhaalactie op Duitsland en moet hij weer een aantal plaatsen prijsgeven. Frankrijk wint vanaf pole position de race.

De Hoofdrace begint met de nodige tegenslag voor de winnaar van de Sprintrace Frankrijk en polesitter Nieuw Zeeland. De laatste valt stil bij het naar de grid rijden en is gedwongen vanuit de pitstraat te starten. Bij het aanvangen van de opwarmronde blijft Frankrijk op de grid staan en moet achteraan aansluiten. Ook India en Ierland moeten meteen naar binnen om naar regenbanden te wisselen, ondanks de nog vallende regen hadden zij de gok genomen op slicks te starten. Dit maakt de weg vrij voor Zwitserland, Frankrijk en Zuid Afrika, zij pakken dan ook de eerste drie plaatsen. Vanaf een elfde plaats rukt A1 Team Nederland op naar een negende plaats. Bleekemolen kan het tempo van de koplopers niet evenaren, maar zit wel stevig in de top 10. Na drive through penalties aan China, Pakistan en Tsjechië klimt A1 Team Nederland nog een plek. In de negende ronde maakt A1 Team Nederland hun eerste verplichte pitstop. Die gaat goed en Bleekemolen behoud zijn positie. Inmiddels heeft hij zijn draai gevonden op het gladde circuit en loopt stevig in op de landen direct voor hem. Het uitvallen van USA na een aanvaring met Frankrijk, dat daarvoor een drive through krijgt, betekent nog een plaats winst voor A1 Team Nederland. Voor Frankrijk is de straf het begin van de ellende. Een spin en even later een technisch mankement zorgen voor het uitvallen van de leider in het kampioenschap. Intussen is Jeroen, na een goede tweede pitstop in ronde 26, op jacht naar Duitsland en komt met rasse schreden dichterbij, zelfs tot op 1 tiende van een seconde. Ondanks fel aandringen lukt het Bleekemolen niet om Ammermüller te passeren, de tijd daarvoor ontbreekt ook. Na 69 minuten en 1 ronde wordt Zuid Afrika als winaar afgevlagd, voor Zwitserland en Groot Brittannië.

Jeroen Bleekemolen; "We gingen gewoon niet hard genoeg, zo eenvoudig is het. In de Sprintrace kon ik op het droge nog redelijk meekomen en zat ik na een goede start vlak achter Amerika. Toen het begon te regenen was ons tempo ook nog steeds erg goed. We wonnen een paar plaatsen en ik zat vlak achter Duitsland. Aan het eind van het rechte stuk zette ik de auto ernaast in bocht 1, maar hij sneed me vol af en ik moest door het gras heen uitwijken. Dat kosten me wel wat plaatsen. In de Hoofdrace voelde de auto in de eerste stint erg slecht aan. Er zat een rare vibratie in de auto, die leek wel uit het stuurhuis vandaan te komen. We hadden echt het tempo niet en ik werd, ondanks een goede start en een paar plaatsen winst, links en rechts voorbij gereden. We wilden al bijna opgeven, zo erg was het. Maar na de pitstops ging het eigenlijk steeds beter en kon ik snel inlopen. Aan het eind van de race zat ik weer in dezelfde situatie met Duitsland, ik zet hem er weer naast op dezelfde plek en hij komt weer zover naar binnen dat er geen ruimte meer is. Als ik de auto had laten staan waren we met z'n tweeën met 260 km/u de muur ingegaan. Ik moest wel van het gas en hem deze laten winnen. We hebben het wel bij de wedstrijdleiding neergelegd en die zijn er nu mee bezig. Maar als er iets mee gebeurt maakt het voor ons niet zo'n groot verschil. Zevende of achtste is absoluut niet goed genoeg voor ons."

Jan Lammers; :"Dit was absoluut een van onze moeilijkste races tot nu toe, rond de 18e ronde konden we ons nog heel even meten met de top 6 qua rondetijden maar voor de rest was het beneden gemiddeld en kunnen we nog blij zijn met een 8e plaats. Het spreekt voor zich dat we veel belangrijk werk te doen hebben. De A1GP races in het algemeen zijn nog steeds een verademing om naar te kijken maar ons aandeel daarin glijdt weg en daar moeten we wat aan doen. Dat kan echter pas als je begrijpt waar het probleem zit en dat kan weer een combinatie van kleine factoren zijn. Dat zijn de feiten waar we het voor nu mee moeten doen, andere teams hebben ons ingehaald qua snelheid en we zijn van een constant top 6 team teruggegleden naar top 10. Een ding kunnen de fans gerust op zijn en dat is dat wij meer kritiek op ons zelf zullen hebben dan zij ons zullen kunnen geven. We hebben alle ingrediënten en mensen om goed te kunnen scoren en er is geen enkel excuus voor deze slechte resultaten. Nog 8 races en 128 punten om het goed te maken "

Frankrijk leidt nu het kampioenschap samen met Nieuw Zeeland met 96 punten. A1 Team Nederland staat na zes van de tien races zevende met 55 punten. Op 24 februari is het de beurt aan Durban, wederom het toneel van de enige stratenrace op de A1GP kalender.

Stuur voor meer informatie een e-mail naar press@a1teamned.com

Bezoek voor rechtenvrij beeldmateriaal www.A1teamnedfoto.nl

A1 Team Netherlands
Katwijkerbroek 30
2223 XP Katwijk,
The Netherlands
T: +31(0)71 4017183
F: +31(0)71 4019170
E: press@A1teamned.com I: www.A1teamned.com