`2e Generatie Biodiesel beschikbaar, maar bekneld'


Cees Bunschoten van BiodieselKampen: Door te hoge accijnzen is biodiesel uit horeca-afval niet rendabel te produceren

KAMPEN, 20080201 -- Biodiesel van de tweede generatie is nu al beschikbaar, maar succes dreigt in de kiem gesmoord te worden door accijnsbeleid van de overheid. Tweede generatie Biodiesel is duurzaam omdat er geen regenwouden voor worden gekapt en omdat het geen beslag legt op de voedselproductiecapaciteit. Door de hoge accijnzen is tweede generatie biodiesel echter niet meer commercieel rendabel te produceren.

In Nederland zijn twee bedrijven in staat om tweede generatie biodiesel te maken uit een horeca-afvalstroom (frituurolie en vet). Een derde bedrijf is een installatie aan het bouwen. Samen zijn de drie bedrijven straks in staat om te voorzien in 50% van de huidige Nederlandse behoefte aan biodiesel. "De biodiesel die wij produceren is zeer geschikt als pure brandstof voor vrachtvervoer en eveneens voor de verplichte bijmenging bij fossiele diesel. Het voldoet aan de DIN EN 14214 norm en is volkomen duurzaam omdat het gemaakt wordt uit een reststroom van de food en feed industrie", vertelt Cees Bunschoten van BiodieselKampen, een van de producenten van tweede generatie biodiesel.

De accijnspolitiek van de overheid gooit echter roet in het eten. De productiekosten van tweede generatie biodiesel uit deze afvalstroom bedragen 75ct per liter. Daar bovenop heft de overheid 38ct accijns en over dat totaal nog eens 19% BTW (21,5ct). Daarmee kost een liter duurzame biodiesel aan de pomp eur 1,34. Een liter fossiele diesel kost eur 1,19 per liter. Wil duurzame biodiesel een alternatief zijn, dan moet de prijs omlaag tot onder het niveau van gewone diesel, omdat het iets minder zuinig is dan fossiele diesel.

Het is duidelijk dat er aan Biodiesel van de eerste generatie grote nadelen kleven. De tweede generatie biodiesel heeft daar echter geen schuld aan en is al in voldoende mate beschikbaar. Duurzame biodiesel heeft vooralsnog echter een duw in de rug nodig. "Ik pleit ervoor dat de overheid de accijns op tweede generatie biodiesel voor onbepaalde tijd verlaagt. Daarmee krijgt duurzame tweede generatie biodiesel de kans om de belastende eerste generatie te vervangen."
Die accijnsverlaging vloeit overigens vanzelf weer terug naar de overheid betoogt Bunschoten: "Met name transporteurs zijn kien op het halen van voordelen en maken snel de overstap naar duurzame biodiesel. Op het moment dat hun brandstofkosten dalen, stijgt hun winst en komt de verlaagde accijns via de hogere vennootschapsbelasting weer terug in de staatskas."