Centraal Bureau Levensmiddelen


Brussels gemillimeter op etiket helpt de consument geen meter

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de koepelorganisatie van supermarkten, vindt dat de voorgestelde nieuwe etiketteringsverordening in Brussel de consument op het verkeerde been zet. Zo moeten in het voorstel straks alle etiketten verplicht op de voorzijde de voedingswaarde weergeven in letters van minimaal 3 millimeter. Dit gaat lijnrecht in tegen het streven om voedsel met emotie en passie te benaderen. Eten moet weer meer een beleving worden met aandacht en gevoel. Hier ligt een taak voor marketeers. Brusselse technocraten hebben het etiket gekaapt en misbruiken het etiket, aldus Marc Jansen, hoofd Consument en Kwaliteit van het CBL. De etikettering is bedoeld om de consumenten te helpen bij het bestrijden van overgewicht maar het CBL ziet veel meer in het aanpassen van de samenstelling van de producten. Zodat producten van zich zelf al gezonder worden. Fabrikanten kunnen beter hier hun energie in steken dan de etiketten vol schrijven.

Het CBL vindt dat het etiket weer aan de consument moet worden teruggegeven. Vermelding van ingrediënten en voedingswaarde is belangrijk maar kan beter worden vermeld op de plaats waar al meer productinformatie staat gemeld. Bovendien kan frontale vermelding van de hoeveelheid vet, zout, eiwit en koolhydraten de consument op het verkeerde been zetten omdat het ontbreekt aan een referentiekader. Via moderne communicatiemiddelen als internet kan dit allemaal veel beter bij de consument worden gebracht. Hier ziet het CBL een taak voor fabrikanten, supermarkten en het Voedingscentrum.

Voor meer informatie kunt u terecht bij Marc Jansen, hoofd Consument en Kwaliteit tel 070-3376200 of 06-51064496.