Time : 10:16:22
Date : 01 February 2008
Sender Name: Cour des comptes - Rekenhof

Rekeningenboek over 2004-2005

De controles van de algemene rekeningen 2004 en 2005 hebben de trends bevestigd die het Rekenhof al in zijn vorig rekeningenboek heeft medegedeeld: beide algemene rekeningen tonen positieve begrotingsresultaten, die de Vlaamse Regering toelieten een van haar belangrijke beleidsdoelstellingen te halen: de afbouw van de schuld. Het Rekenhof merkt hierbij wel op dat de resultaten mede voortvloeien uit een aantal interne verrichtingen. De Vlaamse minister van Financiën en Begroting heeft bovendien de aangekondigde inhaalbeweging in de rekeningaflegging in 2007 voltooid. Hij heeft de algemene rekening over 2006 tijdig voorgelegd. Het rekeningenboek 2004-2005 bevat ook enkele resultaten uit financieel onderzoek van het Rekenhof buiten de rekeningencontrole. Het Rekenhof wees er enerzijds op dat de vrijstelling van doorstorting van een gedeelte ingehouden bedrijfsvoorheffing op de lonen van onderzoekers bij de universiteiten tot een disparate boeking en toepassing heeft geleid. Anderzijds merkte het een grote verscheidenheid op in de wijze waarop het VIZO de regionale syntra's financieel ondersteunt.

Resultaten
De Vlaamse Gemeenschap (zonder de openbare instellingen) heeft in 2004 en 2005 positieve begrotingsresultaten geboekt van 474 en 969 miljoen euro (ontvangsten min betalingen). Zij sloot de begrotingsjaren ook af met kasoverschotten van respectievelijk 96 en 330 miljoen euro. Met, onder meer, deze overschotten heeft de Vlaamse Regering over de twee jaren de directe schuld doen dalen met 812 miljoen euro, tot 904 miljoen euro. De schuld is dus tot een laag peil gezakt. Dit zijn op het eerste gezicht positieve resultaten. Het Rekenhof wijst er echter op dat interne verrichtingen deze resultaten hebben beïnvloed. De schuldafname is overigens niet alleen het gevolg van het goede kasresultaat, maar vooral van de overname van de ALESH-schuld door de VHM. Bovendien verleende de Vlaamse Gemeenschap elk jaar meer waarborgen voor schulden van Vlaamse openbare en andere instellingen. Deze schuld steeg van 6.360 miljoen euro eind 2003 tot 6.979 miljoen euro eind 2005.

Ontvangsten
De Vlaamse Gemeenschap inde in 2004 en 2005 respectievelijk 18.396 en 19.650 miljoen euro algemene en toegewezen ontvangsten (exclusief leningopbrengsten). De inningsgraad van de ontvangsten benaderde daarmee in 2004 de begrote bedragen (97,8%). In 2005 overtrof hij zelfs de begroting (101,4%).

Kredietaanwending
Op een totaal van 20 en 20,5 miljard euro beleidskredieten betaalde de Vlaamse Gemeenschap in 2004 en 2005 respectievelijk 17,9 en 18,7 miljard euro. De aanwendingsgraad van de kredieten bedroeg dus respectievelijk 89,7% en 91,1%. Bij de gesplitste kredieten werd tot 2004 meer vastgelegd dan effectief betaald, zodat het bedrag openstaande betalingen op het jaareinde geleidelijk toenam. De hogere gebruiksgraad van de betalingskredieten in 2005 leidde echter tot een omgekeerde beweging, met - voor het eerst in jaren - een daling van de uitstaande verbintenissen (impliciete schuld) met 11,4% tot gevolg.

Vlaamse instellingen
De Vlaamse diensten met afzonderlijk beheer, in 2004 en 2005 goed voor respectievelijk 1,42 en 1,36 miljard euro uitgaven, hadden ook in 2005 nog problemen met de tijdige rekeningaflegging, zij het minder uitgesproken dan in vorige jaren. Bij de rekeningencontrole vielen vooral op: de onzorgvuldige boeking van derdengelden door het Grondfonds, de onduidelijke interne controle bij Loodswezen en Vloot, de beperkingen van de inhoudelijke controle van het Vlaams Infrastructuurfonds en de voortdurende onverdeeldheid van het saldo 1989 van het Vlaams Instituut voor Onroerend Erfgoed. De totale budgettaire massa van de Vlaamse openbare instellingen nam in 2004 sterk toe (8,9 miljard euro), vooral door de overname van de ALESH-schuld door de VHM, maar daalde in 2005 weer (7,7 miljard euro uitgaven). De dotaties bleven stijgen, terwijl het negatieve saldo van 2004 in 2005 omboog in een overschot van 116,7 miljoen euro. De rekeningaflegging kende vooral in 2005 veel vertraging. Bij de rekeningencontrole vielen vooral op: de motivatie van de eenmaligheid van de FFEU-uitgaven, de onduidelijke alternatieve financieringen van het Fonds Culturele Infrastructuur, de vertraagde steunuitbetaling door het Hermesfonds, de onvolledig verwerkte openstaande vorderingen en schulden van het Vlaams Landbouwinvesteringsfonds, de vorderingen van De Scheepvaart op het Vlaams Infrastructuurfonds, de onvolledige rekeningaflegging over 2005 door Export Vlaanderen en Flanders Investment and Trade, niet in besluiten omgezette
VDAB-dotatieherzieningen, de onvolledigheid van overgenomen verplichtingen van de NV Waterwegen en Zeekanaal, de voortdurende onvolledigheid van de rekeningen van het Gemeenschapsonderwijs, het negatief operationeel resultaat van de Vlaamse Radio- en Televisieomroep en het feitelijk exploitatietekort van de Vlaamse Vervoersmaatschappij en haar compenserende vorderingen op het Vlaams Gewest.

Algemene rekening
De algemene rekeningen 2004 en 2005 werden met minder vertraging voorgelegd dan de vorige algemene rekeningen (respectievelijk 14 en 6 maand). Met deze voorlegging kwam de Vlaamse minister van Financiën en Begroting het vooropgestelde inhaalschema na. Het Rekenhof merkte vooral voor de rekening 2005 tal van verschillen op met de onderliggende staten. De minister paste inmiddels wel al de rekening 2004 en het voorontwerp van eindregelingsdecreet 2004 aan de opmerkingen van het Rekenhof aan. Ten slotte wees het Rekenhof er andermaal op dat de Vlaamse overheid afwijkt van de wetgeving op de vermogenscomptabiliteit.

Financiële onderzoeken
Het rekeningenboek bevat behalve cijfers, ook een aantal resultaten uit recent financieel onderzoek door het Rekenhof. Zo stelde het Rekenhof vast dat de universiteiten de opbrengsten van een defiscalisatiemaatregel ten gunste van het universitair wetenschappelijk onderzoek op disparate wijze boeken en toepassen. Het stelde ook een grote verscheidenheid vast in de wijze waarop het Vlaams Instituut voor Zelfstandig Ondernemen de regionale syntra's financieel ondersteunt. Vooral de extra ondersteuning, buiten het financieringsbesluit om, is weinig transparant en varieert naar omvang en aard sterk van jaar tot jaar.

Het Rekeningenboek over 2004-2005 is aan het Vlaams Parlement bezorgd. Het integrale verslag en dit persbericht zijn ter beschikking op de website van het Rekenhof: www.rekenhof.be Contactpersoon: Vlaamse cel Publicaties: Marc Galle, 02 551 86 65, gallem@ccrek.be of Terry Weytens, 02 551 84 66, weytenst@ccrek.be

URL: http://www.ccrek.be http://www.rekenhof.be
http://www.courdescomptes.be

Link to Press Release - NL Link to Press Release - FR Link to Press Release - UK