Ingezonden persbericht


PERSBERICHT / MEDIA RELEASE
Ruimte voor verbetering

Eastern Creek, 1 februari 2008

Na de eerste dag op Eastern Creek is er bij A1 Team Nederland nog de nodige ruimte voor verbetering. In de Rookie sessie had Arie Luyendyk jr. te maken met lastige omstandigheden en een opdrogende baan en was hij niet staat om zijn resultaat van Taupo te verbeteren. In de eerste vrije training zette Jeroen Bleekemolen een zesde tijd neer. Morgen is er tijdens de kwalificatie van de A1GP, die zaterdagmiddag vanaf 14.25 uur uitgezonden wordt door RTL7 een absolute primeur. A1 Team Nederland gaat, ook tijdens de race, de boordradio van het team compleet, integraal en ongecensureerd doorgeven aan RTL. Deze loopt dan tijdens de uitzendingen op RTLGP mee.

De dag begon met natte omstandigheden op Eastern Creek tijdens de Rookie sessie. Dat betekende dat Arie Luyendyk jr. op regenbanden de baan op ging tijdens de eerste 25 minuten. In het begin moest hij naast het inremmen van schijven en blokken ook een paar installatierondes rijden met de nieuwe motor van het team. Daarna kon hij nog een aantal vliegende rondes doen over het snelle circuit. Op de steeds meer opdrogende baan nam de grip steeds meer toe en gingen de tijden naar beneden. Met de nieuwe set-up lukte het A1 Team Nederland om voorin mee te doen, gebrek aan grip speelde daarbij een grote rol. Uiteindelijk kwam Luyendyk jr. niet verder dan een zestiende tijd, met een snelste ronde van 1'23.028. Australië maakte optimaal gebruik van hun 'thuisvoordeel' en zette de snelste tijd neer.

Arie Luyendyk jr; "Eastern Creek is een enorm leuk circuit om te rijden en de omstandigheden zorgden voor een extra uitdaging. We begonnen de sessie met een complete nat weer set-up en moesten ons aanpassen tijdens de twee segmenten. In de eerste helft waren de omstandigheden nat en gingen we naar buiten op nieuwe regenbanden die in de eerste paar ronden erg weinig grip hadden. Ik zette de 11e tijd neer, sommige coureurs konden aan het eind van de eerste helft op slicks nog hun tijden verder verbeteren. Ik was, gezien de uitdagende omstandigheden, best tevreden met die eerste sessie. Ik weet ook zeker dat we nog verder naar voren hadden kunnen staan als ik nog de kans had gekregen om op slicks een vliegende ronde te rijden. Tijdens de tweede helft was de baan bijna droog en ging iedereen naar buiten op slicks. De grip van de baan nam toe en gedurende het grootste deel van de sessie bleef ik op een 11e plek staan. De set-up die we nu gebruikten was compleet anders dan wat we dit jaar gedaan hebben en ik merkte dat we gebrek aan grip hadden uit de langzamere bochten en wat overstuur bij het ingaan van de snellere bochten. Het was jammer dat ik niet meer naar binnen kon om de nodige aanpassingen te maken in de set-up omdat de baan met de minuut beter werd en ik naar binnen wou met nog een paar minuten te gaan. Tijdens de laatste ronde werd ik opgehouden door Portugal en kon het toegenomen grip niveau niet uitbuiten. Helaas hebben we niet zoveel vooruitgang kunnen boeken als de andere teams. Al met al was de auto niet zo makkelijk te rijden als in Taupo, maar hopelijk kan het team met de informatie van de Rookie sessies de auto voor de rest van het weekend verbeteren."

Jeroen Bleekmolen kon zijn vrije training afwerken onder droge omstandigheden, hoewel de dreiging van regen de hele dag bleef. A1 Team Nederland begon direct met een plek in de top tien, maar kon daarna niet echt verder meer verbeteren. Met de nieuwe set-up werd er wel op een belangrijk punt gewonnen, de snelheid in de eerste bocht, maar dat kon het verlies door gebrek aan grip in de langzame bochten niet genoeg compenseren. Bleekemolen eindigde de sessie van een uur als zesde, met een snelste tijd van 1'19.669. Daarmee zat hij een kleine seconde achter Frankrijk dat in deze training de snelste tijd neerzette.

Jeroen Bleekemolen; "We begonnen de sessie eigenlijk best wel goed met meteen een zesde plaats, ondanks het feit dat de auto niet echt goed aanvoelde. We hadden weinig grip, vooral in de langzame bochten. Wel positief is de winst die we geboekt hebben in bocht 1. Vorig jaar konden we daar eigenlijk nooit echt volgas doorheen, nu was dat iedere keer zo. Maar we moeten nog aan de slag om de auto voor morgen flink te verbeteren. Daarbij werken we ook met de informatie van Australië, waar we mee samenwerken. Die waren het snelst in de Rookie sessies en zaten vlak achter ons in de vrije training. Misschien kunnen we daar ook nog wel wat van leren. Nu komen we duidelijk nog wat te kort, zeker op Frankrijk dat ook op gebruikte banden erg snel was. Tijdens de sessie hebben we heel veel geprobeerd en best grote veranderingen gemaakt. Morgen kunnen we tijdens de laatste vrije training op gebruikte banden zien of dat gewerkt heeft."

Morgen is er dus de absolute primeur van de uitzending van de A1 Team Nederland boordradio. Nu is dit natuurlijk niet een onbekend fenomeen in de autosport, maar nog niet eerder ging de communicatie tussen coureur, engineers en de rest van het team ongecensureerd de ether in. A1 Team Nederland General Manager Robert Hoevers; "'Voor het eerst in autosport gaan we alle radio communicatie van A1 Team Nederland vrijgeven voor uitzending door RTL7' , 'Dit is echt typisch een innovatie die alleen mogelijk is bij A1GP en A1 Team Nederland'. 'Natuurlijk zijn er vaker stukjes radio communicatie vrijgegeven door race teams maar dat is zwaar gecensureerd, teams hebben dan een knop waarmee ze kunnen selecteren of iets vrijgegeven wordt of niet (meestal niet dus)'. 'Wij gaan de team communicatie over de radio nu helemaal vrijgeven en uiteraard beseffen we ons terdege dat we ons hierdoor kwetsbaar maken'. 'We weten echter dat velen zeer nieuwsgierig zijn over alle 'backstage' activiteiten, informatie en communicatie en om de toegankelijkheid van A1GP en de betrokkenheid van de kijkers nog meer te versterken hebben we besloten om deze radio communicatie helemaal 'open te zetten''. Hopelijk zal dit de kijker ook veel meer inzicht geven in de complexe situaties, overwegingen en beslissingen waar Jeroen, Arie en het team mee te maken hebben. Robert Hoevers; 'De team radio is eigelijk het meest 'intieme' deel van het team, alleen de absolute kern van het team heeft een radio en niemand, maar dan ook echt niemand anders kan meeluisteren', tot nu toe dan... 'Nu gaan we honderdduizenden kijkers eigelijk virtueel ook een koptelefoon opzetten, en ik kan je vertellen dat dat behoorlijk spannend is, zowel voor ons ('jongens, niet (te veel) vloeken op de radio, nederland luistert mee') als hopelijk ook voor de kijker. Ik vind het in ieder geval te gek dat mijn vrienden in Nederland straks ook een goed gevoel kunnen krijgen van wat er werkelijk omgaat in het team'.RTL7 zend de kwalificatie integraal uit vanaf 14.25 uur. Dan is dus ook de gehele communicatie van het team geheel te volgen. Naast de al eerder aangekondige real life soap van A1 Team Nederland nog een unieke blik achter de schermen bij het team.

Stuur voor meer informatie een e-mail naar press@a1teamned.com

Bezoek voor rechtenvrij beeldmateriaal www.A1teamnedfoto.nl

A1 Team Netherlands
Katwijkerbroek 30
2223 XP Katwijk,
The Netherlands
T: +31(0)71 4017183
F: +31(0)71 4019170
E: press@A1teamned.com I: www.A1teamned.com