PERSBERICHT
28 januari 2008
Nieuw Strategisch Beleidsplan voor Toerisme en Recreatie in de Westhoek
DE WESTHOEK WORDT TOERISTISCHE TOPREGIO
Met het Strategisch Beleidsplan voor Toerisme en Recreatie 2008-2013 is een vernieuwde toekomstvisie voor de Westhoek uitgestippeld. Het plan van Westtoer kadert in de beheersovereenkomst met de Provincie West-Vlaanderen. Het actualiseert de eerste versie uit 1999. De doelstellingen van dit eerste plan zijn behaald en de resultaten zijn meer dan positief. De omzet van het verblijfstoerisme is verdrievoudigd tot ruim 65 miljoen euro (2006). De totale toeristische omzet bedraagt bijna 104 miljoen euro. In het plan 2008-2013 staan nieuwe doelstellingen voor de regio: belevenis, eigentijdse traditie, meer kwaliteit en vernieuwende communicatie zijn de belangrijkste accenten. Hiermee wordt de Westhoek meer dan ooit een toeristische topregio.
Het verder uitbouwen van toerisme en recreatie tot een volwaardige economische sector blijft voor de Westhoek het centrale uitgangspunt bij het uittekenen van de nieuwe krijtlijnen op vlak van toerisme en recreatie.
Verblijfstoerisme verdrievoudigd
De Westhoek kende de jongste jaren een intense groei als toeristisch-recreatieve regio.
Het totale aanbod in commerciële logiesvormen steeg met bijna 59 procent en bedraagt meer dan 7.100 bedden. Sedert 1998 is het aantal overnachtingen in commerciële logiesvormen toegenomen met bijna 84 procent (van 375.000 tot bijna 690.000). In 2006 bedroeg de totale omzet van dag- en verblijfstoerisme bijna 104 miljoen euro. Voor het verblijfstoerisme noteerde men een omzet van ruim 65 miljoen euro (2006). In tien jaar is de omzet van het verblijfstoerisme meer dan verdriedubbeld.
Meer kwaliteit
Rode draad bij de doelstellingen is het verder uitbouwen van de Westhoek als een toeristisch-recreatieve kwaliteitsbestemming. Het verhogen van de kwaliteit primeert op een toename in kwantiteit. Westtoer wil het accent leggen op het verder verrijken van de belevingswaarde. Ook het verbeteren van de samenhang binnen het gevarieerde toeristische aanbod is belangrijk. Met dit accent op kwaliteit wil men de Westhoek in de toekomst nog sterker presenteren als een topregio tussen de andere Vlaamse groene regio's.
Echtheid, authenticiteit en eigentijdse traditie
Als authentieke belevenisregio kan de Westhoek zich meer dan ooit onderscheiden met tradities die er op een eigentijdse manier beleefd kunnen worden (bv. volksmuziek, kunst, taal, gastronomie). Ook de echtheid en het beklijvende verhaal, met name dat van Wereldoorlog I, zijn bijzondere troeven. Door de rust, het ruimtegevoel en de authentieke 'couleur locale' blijft de Westhoek een beetje buitenland in eigen land. Het wordt een uitdaging om deze 'echtheid' te blijven waarmaken.
Meer samenhang tussen de oorlogssites
Een belangrijk actiepunt binnen het vernieuwde beleidsplan heeft betrekking op het thema Wereldoorlog I, een thema waarmee de Westhoek zich duidelijk onderscheidt van de andere Vlaamse regio's. Met de herdenkingsplechtigheden 2014-2018 in het vooruitzicht zullen inspanningen geleverd worden om een aantal sites in het frontlandschap op een zachte, respectvolle manier toeristisch te ontsluiten en de samenhang tussen de verschillende sites en museumattracties te bevorderen (bv. door meer naar elkaar door te verwijzen). Op deze wijze verwacht men een nog groter doelpubliek te bereiken, niet alleen Britten maar tevens Vlamingen en Nederlanders.
Uitbouw van het fietsnetwerk
Naast het vervolledigen van enkele ontbrekende schakels in het recreatief fietsnetwerk, wordt ook de infrastructuur langs het netwerk uitgebouwd: fietsinrijpunten, zitbanken, picknickmogelijkheden, rustpunten en duiding langs het netwerk. Overkoepelend aandachtspunt is de zorg voor de kwaliteit van het landschap. Er komen bovendien nieuwe commerciële fietsarrangementen en Westtoer zal ook inspelen op nieuwe technologische ontwikkelingen zoals GPS-gestuurde fietstochten. Naast het fietsen blijft ook het wandelen een succesvolle recreatieformule. In het nieuwe strategisch plan voorziet men de ontwikkeling van nieuwe wandelnetwerken in de IJzervallei en in het Hoppeland.
Onthaalpunten met regionale uitstraling
Samen met Toerisme Vlaanderen wil Westtoer werken aan een samenhangend geheel van klantvriendelijke onthaalpunten met de typische uitstraling van de Westhoek. Voor deze onthaalpunten is niet alleen de lokale insteek van belang, ook het doorverwijzen naar andere gemeenten, sites en attractiepunten in de Westhoek verdient aandacht. Op vlak van onthaalinfrastructuur zijn vernieuwingen gepland in onder meer Ieper, Diksmuide, Heuvelland, Veurne, Alveringem en Houthulst.
Logies gericht op kleinschaligheid en kwaliteit
Bij het logiesaanbod is de verhoging van de kwaliteit en de rendabiliteit als doelstelling genoteerd. Het verder uitbouwen van de dienstverlening gericht op specifieke klantensegmenten en het promoten van alternatieve logiesperiodes (prijsvoordelige arrangementen voor een midweek) kunnen de logiessector stimuleren. Ook wordt voorgesteld om de lacune rond toeristisch kamperen in de Westhoek in te vullen met een kwalitatief en toeristisch georiënteerd kampeerterrein (Poperinge). Terreinen met specifieke voorzieningen voor kampeerauto's zijn eveneens gewenst.
Vernieuwende communicatie
Voor een nog efficiëntere marketingstrategie is het belangrijk dat de beschikbare middelen en de verschillende communicatie-instrumenten zo goed mogelijk worden ingezet. De nu al succesvolle regiowebsite vervult hierbij een centrale rol. Vanaf 2009 verdwijnt trouwens de logiesbrochure die vanaf dan nog enkel via de regiowebsite te raadplegen zal zijn. De doelgroepen die men met de nieuwe marketingaanpak wil aanspreken zijn in eerste instantie toeristen uit Vlaanderen, Nederland en Groot-Brittannië, maar ook verblijfstoeristen aan de kust, dagtoeristen uit Noord-Frankrijk en inwoners van West-Vlaanderen.
Attn.redactie:
Meer informatie: het nieuwe strategisch beleidsplan vindt u op
________________________
Nele Desloovere
Marketing Assistent - Pers & Media - Beurzen - Fotobank
Westtoer a.p.b.
Koning Albert I-laan 120
B-8200 Sint-Michiels (Brugge)
Tel. + 32 50 30 55 17
Gsm 0499 56 84 17