Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33 www.szw.nl 2513AA22XA

Contactpersoon Ons kenmerk UB/A/2008/2511 Doorkiesnummer Datum 1 februari 2008

Onderwerp Overzicht prestatie-indicatoren SUWI

In het Algemeen Overleg over de Evaluatie en Toekomst SUWI hebben wij u toegezegd het overzicht met prestatie-indicatoren SUWI te sturen. Dit overzicht hebben wij als bijlage toegevoegd. In deze brief lichten wij de meerjarige prestaties van de SUWI-organisaties ten aanzien van de drie SUWI-hoofddoelstellingen (werk boven uitkering, klanttevredenheid, efficiency) toe. De overzichten bevestigen onze conclusie dat de SUWI-organisaties de afgelopen periode een prestatie van formaat hebben geleverd. De prestaties zijn over het geheel genomen positief en vertonen de laatste jaren over het algemeen een stijgende lijn.

Werk boven uitkering
De prestaties van het UWV en de CWI laten op dit terrein mooie resultaten zien. De CWI haalt ten aanzien van de uitstroomquotes WW en WWB evenals de preventiequotes WW en WWB de normen. Het UWV haalt normen voor de plaatsingspercentages AG (arbeidsgeschiktheid). Met de introductie van de re-integratiecoach WW zien we de laatste jaren ook dat er bij de WW meer mensen na een re-integratieactiviteit uitstromen naar werk. Dit komt tot uitdrukking in de arbeidsuitstroomquote WW.

Klanttevredenheid
Naar onze mening moeten de prestaties op het terrein van de klanttevredenheid beter. De normen worden bij de CWI en de SVB net niet gehaald. Het UWV haalt de normen wel, maar zal de komende jaren de stap naar een hogere norm (7) moeten zetten. Overigens constateren wij dat de SUWI-organisaties de laatste jaren betere resultaten boeken. Zo vertoont het aantal klachten bij het UWV en de CWI de laatste jaren een daling. Zeer recentelijk heeft het klantcontactcentrum van het UWV, als eerste publieke organisatie in de wereld, een prestigieus internationaal certificaat ontvangen. De CWI scoort in 2007 met een 7,5 goed op het terrein van klantbejegening.
De SUWI-organisaties zijn zich nadrukkelijk bewust van het feit dat de kwaliteit van de dienstverlening beter moet. Het UWV en de SVB hebben met respectievelijk de Vernieuwingsagenda en SVB-Tien zelf trajecten ingezet die tot een hogere kwaliteit van de dienstverlening moeten leiden. En uiteraard zetten wij hier ook stevig op in met de introductie

Ons kenmerk UB/A/2008/2511

van de geïntegreerde dienstverlening bij UWV/CWI en gemeenten. De uitrol van dit dienstverleningsconcept is al begonnen.

Efficiency
Het UWV heeft de in 2002 opgelegde efficiencytaakstelling van 25% in 2006 gerealiseerd. De CWI heeft de in 2002 opgelegde efficiencytaakstelling van 20% in 2007 gerealiseerd door binnen het budget te blijven. De SVB is aan het begin van SUWI geen taakstelling opgelegd. Toch heeft de SVB volgens de evaluatie SUWI over de afgelopen periode jaarlijkse kostenbesparingen gerealiseerd oplopend tot 12%.

Een basis voor 2008 en verder
De bijgevoegde overzichten met prestatie-indicatoren bieden naar onze mening een prima basis om uw Kamer de komende jaren te informeren over de voortgang van de uitvoering. Voor een toelichting op alle prestatie-indicatoren verwijzen wij kortheidshalve naar onze brief van 20 december 2007 (Kamerstukken II, 2007/08 26 448, nr. 350) waarin de prestatie- indicatoren 2008 zijn opgenomen. In de afgelopen jaren hebben de prestatie-indicatoren zich verder ontwikkeld. Vanwege de inzichtelijkheid hebben we in bijgevoegde overzichten de prestatie-indicatoren over 2007 en 2008 als uitgangspunt genomen. Hierdoor zijn de in het verleden gehanteerde indicatoren niet allemaal in de tabel opgenomen.

Voor 2008 hebben we eerste stappen gezet ten aanzien van het opnemen van ketenindicatoren. De ketenuitstroomquote WW, de ketenpreventiequote WW en de ketenklantprincipes hebben we dit jaar als ketenindicatoren opgenomen. Daarnaast zullen we van het CBS de landelijke én lokale realisaties op de ketenuitstroomquote WWB en de ketenpreventiequote WWB ontvangen. Op basis van deze indicatoren zullen we de ketenprestatie-indicatoren verder ontwikkelen.

Ook op het gebied van doelmatigheid hebben we in 2008 vorderingen geboekt. Voor het UWV hebben we als indicator de verhouding uitvoeringskosten / programma-uitgaven ontwikkeld. En bij de SVB worden de kosten per klant per wet zichtbaar gemaakt. In relatie met de efficiencytaakstellingen wordt op deze wijze inzicht gegeven in het doelmatig functioneren van de SUWI-organisaties. Wij zullen ons blijven inzetten op de verdere ontwikkeling van doelmatigheidsindicatoren. Wij willen u hierbij tevens wijzen op de besparingen die de komende jaren gerealiseerd moeten worden in het kader van de ketensamenwerking en op de interne besparingen die organisaties als het UWV en de SVB zelf willen gaan realiseren.

Sinds 2006 geldt er een algemeen SUWI-normenkader voor de betrouwbaarheid van de prestatie-indicatoren. Alle SUWI-organisaties hebben dit normenkader binnen hun organisaties geïmplementeerd. Samen met de Inspectie voor Werk en Inkomen hebben wij geconstateerd dat dit de transparantie in de verslaglegging van de SUWI-organisaties ten goede is gekomen.


---

Ons kenmerk UB/A/2008/2511

Wij blijven u op deze wijze de komende jaren het overzicht met prestatie-indicatoren bij de aanbieding van de jaarplannen, de jaarverslagen en tussentijdse verslagen doen toekomen. Uiteraard gaan deze stukken vergezeld van ons oordeel. Wij stellen voor dat u op deze wijze volledig wordt geïnformeerd over de voortgang van de uitvoering door onze SUWI- organisaties.

De Minister van Sociale Zaken De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, en Werkgelegenheid,

(J.P.H. Donner) (A. Aboutaleb)

Bijlage(n):
Overzicht prestatie-indicatoren UWV, CWI en SVB.


---