Gemeente Tilburg


1-2-2008
Evaluatie graffitiproblematiek Binnenstad

In 2006 heeft het college besloten om te starten met het pilotproject:

'aanpak graffiti Binnenstad' met als doel het terugdringen van graffiti. De werkwijze is
dat er op kosten van de gemeente een eenmalige grote schoonmaak plaatsvindt.
Daarnaast krijgen huiseigenaren de mogelijkheid om een (gesubsidieerd) schoonmaak-
contract af te sluiten.

Uit de evaluatie van het pilotproject Binnenstad blijkt dat er veel graffiti is verwijderd maar dat handhaven door politie en gemeente moeilijk is. De Binnenstad heeft een geheel eigen graffitiproblematiek: spuiters trekken vanuit de hele stad hiernaartoe en er is weinig sociale controle. Ook zijn er relatief weinig schoonmaakcontracten met huiseigenaren afgesloten. Het college wil geen nieuwe pilots maar wil onderzoeken wat de kosten zijn voor het verwijderen van graffiti van particuliere eigendommen door de gemeente zelf. Dus zonder schoonmaakcontracten met huiseigenaren. De belangrijkste reden hiervoor is dat de graffiti op gemeentelijke eigendommen is gedaald. Consequent schoonmaken heeft dus een positief effect op de hoeveelheid terugkerende graffiti. Dit is een kostbare aanpak maar kan op termijn meer kosten besparen dan de huidige graffitiaanpak.

Naast het onderzoeken van de kosten worden ook de mogelijke (juridische) problemen van deze aanpak in kaart gebracht. Bijvoorbeeld hoe er toestemming van de objecteigenaren verkregen kan worden en welke maatregelen mogelijk zijn als deze toestemming niet gegeven wordt. In april 2008 besluit het college op basis van de huidige pilotprojecten en het onderzoek op welke manier de gemeentebrede aanpak vervolgd wordt. Tot dan wordt de huidige aanpak van graffiti in het centrum voortgezet.

Illegale graffiti kan gemeld worden bij het Centraal Meldpunt van de gemeente Tilburg telefoonnummer 0800 1920.