Gemeente Tilburg
1-2-2008
Evaluatie graffitiproblematiek Binnenstad
In 2006 heeft het college besloten om te starten met het pilotproject:
'aanpak graffiti Binnenstad' met als doel het terugdringen van
graffiti. De werkwijze is
dat er op kosten van de gemeente een eenmalige grote schoonmaak
plaatsvindt.
Daarnaast krijgen huiseigenaren de mogelijkheid om een (gesubsidieerd)
schoonmaak-
contract af te sluiten.
Uit de evaluatie van het pilotproject Binnenstad blijkt dat er veel
graffiti is verwijderd maar dat handhaven door politie en gemeente
moeilijk is. De Binnenstad heeft een geheel eigen
graffitiproblematiek: spuiters trekken vanuit de hele stad hiernaartoe
en er is weinig sociale controle. Ook zijn er relatief weinig
schoonmaakcontracten met huiseigenaren afgesloten. Het college wil
geen nieuwe pilots maar wil onderzoeken wat de kosten zijn voor het
verwijderen van graffiti van particuliere eigendommen door de gemeente
zelf. Dus zonder schoonmaakcontracten met huiseigenaren. De
belangrijkste reden hiervoor is dat de graffiti op gemeentelijke
eigendommen is gedaald. Consequent schoonmaken heeft dus een positief
effect op de hoeveelheid terugkerende graffiti. Dit is een kostbare
aanpak maar kan op termijn meer kosten besparen dan de huidige
graffitiaanpak.
Naast het onderzoeken van de kosten worden ook de mogelijke
(juridische) problemen van deze aanpak in kaart gebracht. Bijvoorbeeld
hoe er toestemming van de objecteigenaren verkregen kan worden en
welke maatregelen mogelijk zijn als deze toestemming niet gegeven
wordt. In april 2008 besluit het college op basis van de huidige
pilotprojecten en het onderzoek op welke manier de gemeentebrede
aanpak vervolgd wordt. Tot dan wordt de huidige aanpak van graffiti in
het centrum voortgezet.
Illegale graffiti kan gemeld worden bij het Centraal Meldpunt van de
gemeente Tilburg telefoonnummer 0800 1920.