Nieuwe generatie Mercedes-Benz SL-Klasse sportiever dan ooit tevoren
(1/31/2008)
Met de presentatie van de nieuwe generatie van de SL-Klasse zet
Mercedes-Benz zijn rijke traditie op het gebied van fascinerende
sportwagens voort. De succesvolste premium-cabrio ter wereld kreeg een
nieuw ontwerp, waarbij de nadruk ligt op sportiviteit en superbe
prestaties. Dat blijkt ook uit de rijkwaliteiten van de tweezitter,
die dankzij het nieuwe Dynamic Steering-systeem nog dynamischer is.
Ook comfort en veiligheid werden op een hoger plan gebracht. De SL 350
wordt aangedreven door een nieuw ontwikkelde zeer hoogtoerige
krachtbron, die goed is voor een vermogen van 232 kW/315 pk. Niettemin
kon het brandstofverbruik in vergelijking met zijn voorganger met 0,4
liter per 100 km volgens NEDC-norm worden gereduceerd. Met de SL 350
en de nieuwe 170 kW/231 pk sterke SL 280 omvat de SL-Klasse nu twee
zescilindermodellen. Daarnaast is er de SL 500 met V8-motor en het
topmodel SL 600 met een krachtige V12. Nieuwe standaard
bi-xenon-koplampen dragen bij tot meer veiligheid, evenals het
Intelligent Light System, dat de verlichting automatisch aanpast aan
de actuele omstandigheden. Tot de nieuwe elementen in de SL-Klasse
behoort verder het door Mercedes-Benz ontwikkelde AIRSCARF - de als
optie leverbare verwarming op nekhoogte - waarmee zelfs in de
wintermaanden nog met open dak kan worden gereden. Het standaard
COMAND-multimediasysteem biedt informatie en entertainment voor de
inzittenden.
Met de nieuwste generatie van de SL-Klasse zet Mercedes-Benz een
traditie voort die al in 1954 begon met de legendarische 300 SL met
vleugeldeuren en de eerste SL Roadster in 1957. Sindsdien werden er
meer dan 630.000 SLâs geproduceerd. Een van de doelstellingen bij het
nieuwe ontwerp was het nog meer benadrukken van het sportieve karakter
van de auto. Dat wordt duidelijk door de nieuwe voorkant met de
opvallende brede grille die is uitgevoerd in V-vorm.
De twee zogeheten powerdomes op de motorkap en de uitstroomopeningen
in de voorspatborden doen denken aan de 300 SL uit 1954, maar zijn op
een eigentijdse manier vormgegeven. Ook de koplampen, die ver in de
flanken doorlopen, laten de auto er aan de voorkant nog breder
uitzien.
Net als bij zijn voorgangers is ook de voorkant van de nieuwe
SL-Klasse een trendsetter voor het gezicht van toekomstige
Mercedes-Benz-personenautoâs. Ook aan de achterkant ziet de auto er
nog breder en sportiever uit, vooral dankzij de achterbumper met
diffusor-look, zoals in de racerij.
Dynamic Steering-systeem voor sportief rijplezier
De SL-Klasse staat niet alleen voor een fraai ontwerp, maar evenzeer
voor rijplezier. De beleving daarvan wordt nu nog intensiever dankzij
een nieuwe ontwikkeling, het Dynamic Steering-systeem. Dit optionele
systeem is gebaseerd op de bekende snelheidsafhankelijke
stuurbekrachtiging, die nu nog verder is verbeterd in de vorm van een
variabele stuurverhouding. Naarmate het stuurwiel verder wordt
gedraaid, neemt de stuurverhouding toe, waardoor het nemen van bochten
minder stuurbeweging vergt. Doordat de auto directer reageert, kan de
bestuurder (m/v) sportiever sturen. Bij lage snelheden of bij in- en
uitparkeren zorgt het Dynamic Steering voor meer comfort, omdat er
minder hoeft te worden gestuurd.
Natuurlijk is ook het onderstel van de SL-Klasse van hoge kwaliteit,
met âfour-linkâ-wielophanging voor en onafhankelijke
âmulti-linkâ-wielophanging achter. Het Active Body Control (ABC),
standaard op de SL 500 en SL 600, vermindert de carrosseriebewegingen
tijdens het rijden. De SL 280 en SL 350 worden standaard geleverd met
17 inch lichtmetalen velgen en banden in de maat 255/45 R 17. De SL
500 is voorzien van 18 inch velgen met 255/40 R 18-banden. Het
topmodel SL 600 onderscheidt zich door 18 inch velgen met tien dubbele
spaken met 255/40 R 18-banden voor en 285/35 R 18-banden achter.
Nieuwe sportieve zescilindermotor
Het leveringsprogramma van de SL-Klasse wordt verder uitgebreid met
een aantrekkelijk instapmodel in de vorm van de SL 280. De
zescilindermotor van dit model levert een vermogen van 170 kW/231 pk
en een maximum koppel van 300 Nm, waarmee de roadster in 7,8 seconden
van 0-100 km/u accelereert.
Het brandstofverbruik volgens NEDC-norm bedraagt 9,4 liter per 100 km.
Voor de SL 350 is een V6-motor ontwikkeld die met recht het predikaat
âsportiefâ verdient. Het toerental kan oplopen tot 7.200 omw./min. en
in vergelijking met de vorige 3,5-litermotor nam het vermogen met 16
procent toe tot 232 kW/315 pk bij 6.500 omw./min. Het maximum koppel
bedraagt 360 Nm, de acceleratie van 0-100 km/u duurt slechts 6,2
seconden. Dit gaat echter niet ten koste van het verbruik, dat met 9,9
liter per 100 km 0,4 liter lager ligt dan bij het voorgaande model.
De V6-motor wordt geleverd in combinatie met een zeventraps
automatische transmissie met een nieuwe dubbele koppelingsfunctie
wanneer er met de hand wordt teruggeschakeld. De krachtigste motoren
in de SL-Klasse zijn de achtcilinder in de SL 500 met een vermogen van
285 kW/388 pk en de V12-motor in de SL 600, die met zijn twee
turbocompressoren een vermogen levert van 380 kW/517 pk. Ook bij deze
motoren kon het brandstofverbruik met 0,4 liter per 100 km worden
teruggebracht.
Innovatief verlichtingssysteem voor meer veiligheid
Naast de bi-xenon-koplampen, die standaard worden geleverd op de
SL-Klasse, zorgt vooral het als optie leverbare Intelligent Light
System voor meer veiligheid onderweg. Dit systeem omvat vijf
verschillende verlichtingsfuncties die speciaal zijn aangepast aan de
actuele omstandigheden, bijvoorbeeld op de snelweg in twee
verschillende standen, afhankelijk van de snelheid, in bochten of bij
mist.
Interieur: sportiviteit en comfort in perfecte harmonie
Het interieur van de nieuwe SL-Klasse toont de perfecte balans tussen
sportiviteit en comfort met de stoelen, het nieuwe met leer beklede
driespaaks stuurwiel en het nieuw gevormde instrumentenpaneel.
Klanten kunnen kiezen uit een uitgebreide reeks van kleuren en
materialen om het interieur optimaal aan hun persoonlijke voorkeur aan
te passen. De SL 600 onderstreept daarbij zijn positie als topmodel
nog extra door exclusief nappaleer en afwerking met populierenhout.
De toch al omvangrijke standaarduitrusting is uitgebreid met het
KEYLESS-GO-systeem en een op afstand bedienbare achterklep.
Nog langer open rijden dankzij AIRSCARF
Het als optie leverbare verwarmingssysteem op nekhoogte, AIRSCARF,
maakt het mogelijk om vaker en langer met open dak te rijden. Zoals de
naam al aangeeft zorgt dit systeem voor een aangename temperatuur door
de hoofsteunen als een warme sjaal rond de nek. Deze door
Mercedes-Benz ontwikkelde en gepatenteerde technologie werd in 2004
voor het eerst toegepast in de SLK-Klasse en is nu voor de nieuwe
SL-Klasse nog verder verbeterd. Bestuurder en passagier kunnen de door
hen gewenste temperatuur individueel instellen met behulp van een knop
op het portier.
Infotainment: moderne multimedia-technologie in de middenconsole
Voor informatie, communicatie en entertainment is de SL-Klasse ook
uitstekend uitgerust met het standaard COMAND-systeem. Dit bestaat uit
een CD-/DVD-wisselaar, een tuner en telefoonbedieningspaneel, een
lezer voor SD-geheugenkaarten, een Bluetooth-functie voor draadloos
telefoonverkeer en een groot 6,5 inch kleurenscherm. Als optie is het
COMAND APS-systeem met pan-Europese hard-disk-navigatie, een
ingebouwde CD-/DVD-wisselaar voor zes schijfjes en een muziekregister
voor zoân 1000 MP3-bestanden leverbaar. Dit systeem omvat ook de
LINGUATRONIC-spraakbesturing.
Dankzij een als optie leverbare media-interface in de middenconsole
kunnen voor het eerst ook een iPod, een USB-stick of andere externe
geluidsbronnen op het COMAND-systeem worden aangesloten.
Voor een optimale geluidsbeleving kan worden gekozen voor het Harman
Kardon âLogic7â-geluidssysteem met een vermogen van 510 watt. Ongeacht
of het dak nu open of gesloten is, hiermee wordt de SL-Klasse
omgetoverd in een rijdende concertzaal.
De nieuwe generatie van de SL-Klasse wordt begin maart voor het eerst
getoond tijdens de Autosalon van Genève. Op 5 april 2008 volgt de
première bij de Nederlandse Mercedes-Benz-dealers.
Consumentenprijzen incl. BPM/BTW Mercedes-Benz SL-Klasse:
SL 280 ⬠107.751
SL 350 ⬠117.544
SL 500 ⬠153.226
SL 600 ⬠209.659
AutoRai