Consumentenbond
---
30 januari 2008
Politieke steun voor Europese geschillencommissie luchtvaart
Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft politieke steun
toegezegd voor de lobby van de Consumentenbond voor de oprichting van
een Europese geschillencommissie luchtvaart. Consumenten zullen bij
deze laagdrempelige geschillencommissie op eenvoudige wijze klachten
over luchtvaartmaatschappijen kunnen indienen.
De bond gaat dit voorjaar samen met het ministerie van Verkeer en
Waterstaat een symposium organiseren om samen alle partijen die
hierbij betrokken zijn, zoals de internationale
luchtvaartmaatschappijen, aan tafel te krijgen. Het doel is om zo snel
mogelijk te komen tot een betere afhandeling van klachten en een
dialoog te starten over de oprichting van een geschillencommissie.
Europese Verordening
Sinds de Europese Verordening voor de rechten van luchtvaartpassagiers
van kracht is, zijn de rechten van consumenten wettelijk verankerd,
met name bij vertragingen en overboekingen. In de praktijk worden deze
rechten echter slecht nageleefd, zo blijkt uit onderzoek van de
Europese Commissie uit 2007 en het meldpunt van de Consumentenbond in
de zomer van 2005. De bond pleit sinds die tijd voor betere handhaving
van de bestaande regels en een laagdrempelig loket waar consumenten
met klachten terecht kunnen, bijvoorbeeld een geschillencommissie.