Honda breekt wereldwijd verkoop- en productierecords
(1/30/2008)
Honda zet ook in 2007 de continue groei door. Honda haalde wereldwijd
een recordaantal verkopen met autoâs en motoren. Ook de
productierecords van autoâs en motoren zijn vorig jaar gebroken. Honda
verkocht in 2007 zijn producten aan 23.3 miljoen afnemers. Dit is drie
procent meer dan het jaar ervoor.
De verkoop van autoâs steeg wereldwijd zes procent tot een
recordhoogte van 3.767.000 stuks. Dit is mede het gevolg van de vraag
van de opkomende markten in de wereld, zoals China, Zuid-Amerika en
Oost Europa. De verkoop van de motoren steeg met zeven procent tot een
record aantal van 13.476.000. Dit kwam onder meer dankzij een enorme
vraag in Azië en Zuid-Amerika. Honda houdt zo haar positie vast van
âs werelds grootste producent van motoren. De verkoop van Power
Products (o.a. buitenboordmotoren, generatoren en gazonmaaiers) daalde
licht naar 6.092.000.
Autoâs
In vrijwel alle regioâs in de wereld heeft Honda vorig jaar een
verkooprecord van autoâs bereikt. De verkopen in China stegen met maar
liefst 31 procent naar 428.000. Zuid-Amerika steeg met dertig procent
naar 117.000 en Europa, het Midden-Oosten en Afrika stegen met 23
procent naar 480.000. Azië en Oceanië stegen met negen procent naar
343.000 en Noord-Amerika, Hondaâs grootste afzetgebied, met drie
procent naar 1.776.000.
Motoren
Twee van Hondaâs verkoopgebieden van motorfietsen behaalden een
verkooprecord. Zuid- Amerika behaalde een stijging van maar liefst 25
procent naar 1.534.000 en Azië en Oceanië gingen met vier procent
naar 9.596.000. Ook China liet een enorme verkoopgroei zien van 29
procent naar 1.166.000.
Productie
De wereldwijde productierecords zijn verbroken voor zowel de autoâs
als de motoren. De productie van autoâs nam toe met acht procent naar
3.911.000 vergeleken met 2006. De productie van motoren steeg met zes
procent naar 13.658.000 â wederom een behoorlijke toename ten opzichte
van het jaar ervoor. Deze toename had plaats buiten Japan. Het
wereldwijde beleid van Honda om zo dicht mogelijk te produceren bij de
markt waar de vraag ontstaat, is een groot succes.
AutoRai