De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33
www.szw.nl
2513AA22XA
Ons kenmerk UB/DIR/2008/1040
Datum 28 januari 2008
Onderwerp Tussentijdse rapportage Samenwerking UWV en
Belastingdienst (SUB)
Bij de aanbieding op 18 september 2007 van de Integrale Probleemanalyse (IPA)
(Kamerstukken II 2007/08 28219 en 31066, nr. 14) hebben wij toegezegd u halverwege januari
2008 een tussentijdse rapportage uit te laten brengen. Met deze tussentijdse rapportage
Samenwerking UWV en Belastingdienst van januari 2008 doen wij deze toezegging gestand.
In de tussentijdse rapportage wordt ingegaan op de actuele stand van zaken rond de realisatie
van de maatregelen zoals benoemd in de Integrale Probleemanalyse. Ondanks de korte tijd die
er zit tussen het uitbrengen van de zevende halfjaarlijkse rapportage Samenwerking UWV en
Belastingdienst (Kamerstukken II 2007/08 26448, nr. 346) en deze tussentijdse rapportage is
op een aantal punten een noemenswaardige ontwikkeling te melden ten opzichte van de
zevende halfjaarlijkse rapportage.
Belangrijk is dat de Ketenmanager, de voorzitter Raad van Bestuur UWV en de Directeur-
Generaal Belastingdienst van oordeel zijn dat, gegeven de huidige omstandigheden, de
werkende loonaangifteketen per 1 januari 2008 haalbaar is. Ook Het Expertise Centrum (HEC)
is dit van oordeel. Zoals in de Integrale Probleemanalyse al is aangegeven is het eerst eind
2008 mogelijk een definitief oordeel te geven over het realiseren van de werkende
loonaangifteketen in 2008.
IWI acht het prematuur om vooruitlopend op hun in maart 2008 uit te brengen rapport nu met
een oordeel te komen over de tussenrapportage SUB.
Naar aanleiding van de aanbeveling van HEC (Kamerstukken II 2007/08 26448, nr. 346) om
de clustering en prioritering van de IPA maatregelen nog meer terug te laten komen in de
netwerkplanning zodat de onderlinge afhankelijkheden en bijbehorend kritisch pad voor de
werkende loonaangifteketen expliciet zichtbaar worden en bewaakt kunnen worden, heeft de
Ketenmanager maatregelen genomen om de voortgangsrapportage aan het Kernteam op dit
Ons kenmerk UB/DIR/2008/1040
punt te verbeteren. HEC merkt op dat nog geen kritisch pad is gedefinieerd. Gezien de korte
tijd die nog restte tussen het startpunt van de werkende loonaangifteketen en de aanbeveling
die HEC had gedaan, heeft de Ketenmanager, in afstemming met HEC, een alternatief
gevonden in de vorm van prioritering en clustering van samenhangende maatregelen. Bij de
verdere planning van de stabiele en robuuste loonaangifteketen zal, conform de opmerking van
HEC, een kritisch pad worden gedefinieerd.
In onze brief van 21 december 2007 (Kamerstukken II 2007/08 31066, nr. 24) hebben wij
aangegeven dat de Ketenmanager het mogelijk acht vóór 1 mei 2008 normen vast te stellen, op
basis waarvan eind 2008 getoetst kan worden of er in 2008 sprake is van een werkende
loonaangifteketen. We willen hier nogmaals opmerken dat het kwaliteitsniveau van de normen
van de werkende loonaangifteketen van een ander niveau zal zijn dan veelal in wettelijke
normen is vastgelegd. Het uiteindelijke normenkader zelf heeft betrekking op de eindsituatie,
daar waar het gaat om de robuuste loonaangifteketen. Eerst wanneer is vastgesteld wat onder
een robuuste loonaangifteketen moet worden verstaan, is het mogelijk het uiteindelijke
normenkader op te stellen. In de tussentijdse rapportage wordt dit bevestigd.
Een positieve ontwikkeling is dat vanaf januari 2008 de juistheid van de sectorcode bij de
binnenkomst van de loonaangifte wordt gecontroleerd. Ook worden alle geconstateerde
verschillen vanaf januari 2008 structureel en aansluitend op het betreffende aangiftetijdvak
teruggekoppeld aan de inhoudingsplichtigen. Ook positief is dat de terugkoppeling van fouten
vanaf het aangiftetijdvak oktober 2007 met een zo volledig mogelijke controleset wordt
uitgevoerd. Aanvankelijk stond deze uitbreiding op 1 januari 2008 ingepland. De
beschikkingen gedifferentieerde premie WGA zijn tijdig afgegeven, waarbij het aantal
voorlopige beschikkingen ten opzichte van 2007 significant is verminderd.
De tussentijdse rapportage gaat ook in op de wijze waarop de teruggaaf van de te veel
ingehouden inkomensafhankelijke bijdragen ZVW over 2006 is geregeld en tevens wordt
gemeld dat werkgevers er voor kunnen kiezen kleine teruggaven van teveel ingehouden
inkomensafhankelijke bijdragen ZVW niet te verwerken. Voor de teruggave 2007 en 2008
wordt momenteel de mogelijkheid onderzocht een doelmatigheidsgrens in te stellen. Hiermee
willen wij ook in 2007 en 2008 aan de wens van doelmatigheid van de werkgevers bij
teruggave tegemoet komen. Uw Kamer is hierover door ons in een afzonderlijke brief over de
"verwerking van de teruggaaf inkomensafhankelijke bijdrage ZVW" geïnformeerd.
---
Ons kenmerk UB/DIR/2008/1040
Voor de nadere gegevensuitvraag 2007 vinden nog analyses plaats. De verwachting van het
Ketenbureau is dat in de loop van februari 2008 het aantal uit te vragen inhoudingsplichtigen
bekend is. Het aantal uitvragingen over 2007 zal volgens een eerste inschatting in ieder geval
lager zijn dan over 2006 het geval was. HEC merkt op dat informatie ontbreekt over
belangrijke interne afnemende processen zoals Toeslagen en UWV dagloonvaststelling. Wat
betreft de Toeslagen vindt dit zijn oorzaak in het feit dat voor dit proces een afzonderlijke
rapportagelijn geldt. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan het bepalen van het aantal
inhoudingsplichtigen, dat moet worden uitgevraagd. Voor de dagloonvaststelling door het
UWV is de bevindingenrapportage over het eerste deel van de Pilot opgeleverd. In maart 2008
start het UWV met een pilot voor de geautomatiseerde dagloonvaststelling. In de komende
achtste halfjaarlijkse rapportage zal uitvoeriger aandacht worden besteed aan de interne
afnemende processen.
Per 1 januari 2008 is een strikte controle op de loonaangifte aan de poort ingevoerd. Deze
controle ziet op aangiften over tijdvakken in 2008 en heeft betrekking op technische
onvolkomenheden. In het komende jaar zal blijken of en in welke mate problemen ontstaan
door het toepassen van deze strikte controles. Uit marktonderzoek is inmiddels gebleken dat
praktisch alle softwareontwikkelaars bezig waren met de noodzakelijke aanpassingen van hun
salarisprogramma's. Ondanks de goede voorbereidingen blijft het in de praktijk spannend hoe
de strikte controles zullen uitpakken.
Het Ketenbureau werkt aan de voorbereiding van de visie op de `robuuste' loonaangifteketen.
Bij de ontwikkeling van deze visie vindt afstemming plaats met inhoudingsplichtigen,
afnemers en de uitvoerende organisaties. Het resultaat van dit project zal bestaan uit scenario's
voor de toekomstige inrichting van de loonaangifteketen. Deze scenario's zijn bedoeld als
voorbereiding op de besluitvorming over de verdere verbeteringen die na de fase van de
werkende loonaangifteketen moeten leiden tot een stabiele en een robuuste loonaangifteketen.
Het definitieve beeld van de robuuste loonaangifteketen zal eerst ontstaan na het maken van
politieke keuzes. De uitkomst van het onderzoek naar de robuuste loonaangifteketen zal in mei
2008 aan ons worden aangeboden.
HEC merkt op dat niets wordt gezegd over de uitermate belangrijke realisatie van de stabiele
loonaangifteketen. Dat is op zich juist. Er zijn op dit moment echter nog geen resultaten
beschikbaar waarover het mogelijk is met derden in afgeronde termen te kunnen spreken. In
mei zullen de mogelijke varianten aan ons worden aangeboden. Pas als die varianten
beschikbaar zijn, kunnen wij vaststellen welke ontwikkelingen binnen de stabiele
loonaangifteketen kunnen en moeten worden opgepakt.
---
Ons kenmerk UB/DIR/2008/1040
In de tussentijdse rapportage is aangegeven dat in de 8ste halfjaarlijkse rapportage nader zal
worden ingegaan op de stappen die nu, onder regie van de ketenmanager, worden gezet om te
komen tot een betere besturing en beheersing van de loonaangifteketen. HEC merkt hier op dat
de summiere informatie in de tussentijdse rapportage SUB geen recht doet aan hetgeen er op
het gebied van beheermaatregelen al door het Ketenbureau, het UWV en de Belastingdienst al
is gerealiseerd. Deze beheersmaatregelen zien op de inrichting en de bemensing van het
Ketenbureau, de aanstelling van de ketenmanager met doorzettingsmacht, het inrichten van het
kernteam op hoog bestuurlijk niveau en de rapportagecycli die daaromheen zijn ingericht.
Daarnaast is vooral van belang de monitorfunctie die op de loonaangifteketen is ingericht,
welke de organisaties in staat stelt vroegtijdig verstoringen waar te nemen, en daar gericht
actie op te ondernemen.
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(J.P.H. Donner)
Bijlage(n):
Tussentijdse rapportage SUB januari 2008
Aanbiedingsbrief UWV en Belastingdienst
Beoordeling tussentijdse rapportage door HEC
---
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid