GVB
Vier jaar Brandstofcelbus afgesloten
25 januari 2008
De staatsecretaris van het ministerie van
Verkeer en Waterstaat, Tineke Huizinga, heeft vrijdag vier jaar
brandstofcelbus in Amsterdam feestelijk afgesloten. Na afloop van de
allerlaatste rit met één van de bussen haalde ze de sleutel uit het
contact .
Vier jaar lang reden drie brandstofcelbussen in de reguliere
dienstregeling van GVB. Unieke bussen, rijdend op waterstof, met als
enige emissie schoon water. Geen uitstoot van CO en fijnstof en
vrijwel geluidloos. Het project is zeer succesvol verlopen. In totaal
is met de drie bussen ruim 270.000 kilometer gereden. Qua inzet was de
betrouwbaarheid van de bussen gelijk aan die van dieselbussen.
De inzet van de bussen maakte onderdeel uit van het Europese project
CUTE (Clean Urban Transport for Europe) en kreeg in maart 2006 een
vervolg binnen het project HyFLEET:CUTE. Met dit project is duidelijk
geworden dat brandstofcelbussen rijdend op waterstof een volwaardig
alternatief zijn voor dieselbussen. Naar verwachting krijgt het
project binnen afzienbare termijn een vervolg. Daarvoor zal een
volgende generatie brandstofcel worden ontwikkeld waarbij naast het
verbeteren van technische aspecten ook de commerciële inzetbaarheid
van de bussen centraal staat.
Pilotprojecten openbaar vervoer per bus
In haar toespraak na afloop van de laatste busrit complimenteerde
staatssecretaris Huizinga de deelnemers aan het brandstofcelproject:
"U heeft de toekomst naar het heden gehaald en bent daardoor een
voortrekkersrol gaan spelen in de ontwikkelingen. Dit is
lovenswaardig. Want als we met elkaar innovatieve technologie zoals
brandstofcelaandrijving willen stimuleren, moeten we ook bereid zijn
er in te investeren." In november 2007 heeft Huizinga de regeling
`Pilotprojecten openbaar vervoer per bus' gelanceerd waarin 10 miljoen
euro ter beschikking is gesteld om de nieuwste technologie in de
dagelijkse praktijk verder te testen.
Toekomst
Gertjan Kroon, algemeen directeur GVB, kondigde in zijn toespraak aan
dat GVB, de Stadsregio Amsterdam en de Gemeente Amsterdam ver zijn
gevorderd met een projectplan dat gericht is op het laten bouwen en
testen van lichtgewicht brandstofcelbussen met een hybride
aandrijflijn. Het is de bedoeling dit project te laten meedingen in de
regeling `Pilotprojecten openbaar vervoer per bus'. Kroon denkt een
goede kans te maken hoog te eindigen in deze competitie: "Van tank to
wheel hebben we geen emissie van broeikasgassen, fijnstof en andere
schadelijke stoffen. Bovendien wordt door de lichtgewicht carrosserie,
de hybride aandrijflijn en de toepassing van de efficiënte
brandstofcellen het energiegebruik wezenlijk gereduceerd."
Kroon: "Ik ben verheugd om te kunnen vaststellen dat er in de Regio
politiek draagvlak bestaat om dit ontwikkeltraject te ondersteunen.
Vanzelfsprekend ben ik me ervan bewust dat van de Regio-partners een
beduidende financiële bijdrage nodig is. En ik hoop dan ook dat dit
rond zal komen, wellicht kan ook het bedrijfsleven daar een steentje
aan bijdragen." Marijke Vos, wethouder Milieu van Amsterdam, kondigde
aan dat Amsterdam een vooruitstrevende rol wil spelen richting de
waterstofeconomie en dat er nu concrete stappen gezet gaan worden. Zo
start Amsterdam dit jaar een business case waarin de productie en
distributie van waterstof en de verschillende toepassingen (veerboten,
rondvaartboten, light trucks en stadsbussen) worden onderzocht.
Wereldwijd project
De inzet van de drie brandstofcelbussen was onderdeel van een
wereldwijd project waarbij in totaal 36 bussen in tien Europese steden
en in Australië en China hebben gereden. Doel van het project was om
gegevens te verzamelen om brandstofcelbussen op de lange termijn
commercieel inzetbaar te maken. Daarbij is veel informatie verzameld
over de prestaties van deze technologie in verschillende
klimatologische, sociale en sociaal-economische omgevingen. Het ging
daarbij vooral om efficiëntie van energiegebruik. Ook zijn gegevens
verzameld voor de verdere ontwikkeling van een prototype brandstofcel
voor een hybride voertuig waarbij energie die vrijkomt tijdens het
remmen wordt teruggevoerd naar de bus. Verder is gekeken naar
verbetering van de waterstofproductie en verbetering van de
waterstoftankinstallaties.
Partners binnen het project
Bij de ontwikkeling en inzet van de drie brandstofcelbussen in
Amsterdam waren verschillende partijen betrokken. GVB zorgde voor de
inzet van de bussen binnen de dienstregeling, de bussen zelf zijn
ontwikkeld door Mercedes-Benz/EvoBus, Linde Gas Benelux verzorgde de
waterstofproductie en -infrastructuur, Nuon leverde groene stroom
nodig voor de waterstofproductie en Shell Hydrogen leverde kennis voor
de realisatie van het project. Naast deze bedrijven werkte zowel de
centrale als de decentrale overheid mee aan het project in adviserende
en financiële zin. Namens de centrale overheid vervulde SenterNovem
een coördinerende en adviserende rol. Het project werd gesponsord door
de Europese Unie.
Vanochtend kregen passagiers van de buslijnen in Noord flesjes
bronwater aangeboden, om het einde van het project te markeren.
Bron: gezamenlijk persbericht van GVB, Gemeente Amsterdam, Linde Gas
Benelux, Shell Hydrogen, Mercedes-Benz/EvoBus, Nuon en SenterNovem