81 Audi's A8 TDI met GTL-brandstof op World Economic Forum
(1/25/2008)
Op het World Economic Forum, dat van 23-27 januari plaatsvindt in het
Zwitserse Davos, zorgt Audi voor een primeur. Voor het vervoer van de
deelnemers zet het namelijk 81 limousines in van het type A8 Lang 3.0
TDI, die stuk voor stuk GTL als brandstof gebruiken. Deze brandstof,
die synthetisch uit aardgas wordt gewonnen, zorgt voor een nog lagere
uitstoot van de toch al efficiënte TDI-motoren.
Audi verzorgt al sinds 1987 het vervoer van politici en wetenschappers
die deelnemen aan het World Economic Forum in Davos. Dit jaar gebeurt
dat met in totaal 81 Audi's A8 TDI 3.0 TDI. Al deze modellen maken
gebruik van GTL, dat via een speciaal voor deze gelegenheid
geïnstalleerd Audi-station wordt getankt. Audi heeft overigens al
eerder gebruik gemaakt van GTL. Bij de 24-uursrace van Le Mans in 2006
en 2007 maakten de winnende Audi R10 racewagens al gebruik van
dieselbrandstof met GTL-componenten.
Kristalhelder, zwavelvrij, lager verbruik
GTL of Gas To Liquids is een brandstof die door een chemische reactie
uit aardgas wordt gewonnen. Het is kristalhelder en zwavelvrij. Elke
Audi met een TDI-krachtbron kan, zonder dat daarvoor aanpassingen
nodig zijn, gebruik maken van GTL. Dat heeft grote voordelen. Ten
eerste daalt het brandstofverbruik en daarmee de CO2-uitstoot van de
TDI-motoren door het gebruik van GTL met zo'n 5%. De uitstoot van
Stikstofoxiden (NOx) vermindert met maximaal 30%, de
koolmonoxide-uitstoot daalt met 93% en de emissie van zwaveloxide
wordt teruggebracht tot nul. Overigens is de 233 pk sterke 3.0 TDI van
de Audi A8 van zichzelf al een bijzonder zuinige krachtbron: het
gemiddelde verbruik bedraagt slechts 8,5 l/100 km. Dr. René van
Doorn, Manager Predevelopment Tailgas and Fuel Cells van Audi AG:
"Audi zet zich maximaal in om vervoer en mobiliteit zo duurzaam
mogelijk te maken. Daartoe ontwikkelt het onder meer zeer efficiënte
motoren. De samenwerking met Shell toont aan dat er ook op het gebied
van brandstoffen nog veel winst is te halen. Samen kunnen we op deze
manier werken aan een belangrijke vermindering van de uitstoot van
schadelijke gassen."
Duurzaamheid als speerpunt
Audi werkt op alle fronten aan het verder verduurzamen van mobiliteit.
Zo zijn nu al zeer zuinige e-modellen van de A3 en A8 beschikbaar en
later dit jaar introduceert Audi TDI-krachtbronnen die dankzij het
ultra low emission system de schoonste dieselmotoren ter wereld zijn.
Daarbij is Audi vergevorderd met de ontwikkeling van
micro-hybridetechnologie. Dat betekent dat auto's worden voorzien van
een start/stop-systeem en een voorziening waardoor remenergie wordt
omgezet in elektrische energie. Maar het streven naar duurzaamheid
beperkt zich niet tot de toepassing van schone technieken. Audi is
namelijk ook de eerste en tot nu toe enige autofabrikant die met het
huidige modellenaanbod voldoet aan de EU 2005/64/EG norm. Dit houdt in
dat autoâs voor minimaal 85% recyclebaar moeten zijn.
AutoRai