21-01-2008
Elektrische fiets laat forens bewegen
De fiets met elektrische trapondersteuning, ook wel e-bike genoemd,
kan een bijdrage leveren aan vermindering van de CO2-uitstoot, het in
beweging krijgen of houden van mensen en het bestrijden van
overgewicht. Dat concludeert TNO in een studie* over de elektrische
fiets die in opdracht van BOVAG werd uitgevoerd.
De elektrische fiets is bezig aan een stevige opmars. Het aantal
verkochte e-bikes is de afgelopen drie jaar bijna verviervoudigd naar
ruim 115.000 in 2007. BOVAG verwacht dat dit verkoopcijfer verder
stijgt naar 150.000 in 2008. De branche-organisatie ziet naast de
bekende doelgroep van ouderen ook mogelijkheden bij forenzen, ouders
met jonge kinderen en specifieke beroepsgroepen als koeriers,
postbodes, makelaars en politie. Op basis van een GfK-marktonderzoek
onder 1.400 respondenten en bestaande kennis van TNO-experts heeft TNO
een inschatting gemaakt van de effecten van toenemend gebruik van de
elektrische fiets in Nederland. Focus lag daarbij op forenzen en
65-plussers.
De gemiddelde afstand die forenzen met een elektrische fiets af leggen
om op hun werk te komen, is vijftig procent groter dan die van
forenzen met een gewone fiets. Het aantal keren dat Nederlanders de
fiets nemen, kan door de opmars van de elektrische fiets met tien
procent toenemen, aldus de inschatting van TNO. Voor het
woon-werkverkeer is de verwachte stijging hoger: tot wel twintig
procent.
Uit de studie blijkt verder dat forens en 65-plusser gemiddeld meer
gaat bewegen en dat meer van hen de zogenoemde Beweegnorm** zullen
halen, als gebruik van de elektrische fiets gestimuleerd wordt.
Voorts kan het aantal mensen met overgewicht in Nederland dalen door
de elektrische fiets. Bij forenzen is een daling van circa 0,1 à 0,2
kilogram lichaamsgewicht per jaar mogelijk, terwijl het gewicht
gemiddeld jaarlijks juist met 0,5 kilogram toeneemt.
Elke kilometer afgelegd op een elektrische fiets in plaats van met de
auto of openbaar vervoer betekent minder CO2-uitstoot. In totaal is
een winst te boeken van 150 tot 500 kiloton minder CO2-uitstoot per
jaar. Hoewel dit slechts een fractie is van de totale uitstoot in
Nederland, is dit niet verwaarloosbaar, aldus TNO. Het effect is te
vergelijken met het terugbrengen van de uitstoot van alle
personenautos in Nederland met één tot enkele grammen per afgelegde
kilometer. Om het beeld te bepalen: via de nieuwe slurptax wordt elke
gram CO2-uitstoot van een benzineauto boven de 232 gram/km beboet met
110.
BOVAG zal de komende tijd de elektrische fiets extra onder de aandacht
brengen bij bestaande en nieuwe doelgroepen. In dat kader pleit de
brancheorganisatie ervoor om de belastingvrije vergoeding voor de
fiets van de zaak op te trekken van 749 naar 2.000 euro. Daarmee komt
de elektrische fiets namelijk in beeld als aantrekkelijk alternatief
vervoermiddel voor woon-werkverkeer.
CDA-Kamerlid Joop Atsma pleitte vandaag, tijdens de branchedag van
BOVAG Tweewielerbedrijven, ook voor een verruiming van die
bedrijfsfietsenregeling. Verder wil Atsma dat gemeenten hun inwoners
behalve een scootmobiel straks ook een fiets met trapondersteuning ter
beschikking stellen.
* In april 2008 komt het complete TNO-rapport beschikbaar.
** Minimaal 30 minuten per dag op minimaal 5 dagen van de week matig
intensief bewegen.
Bron: Persbericht Tweewielerbedrijven
Datum: 21-01-2008
BOVAG