College presenteert visie op parkeren
9 januari 2008
Het college van B&W bespreekt op 21 januari 2008 haar visie op het
parkeerbeleid in de gemeente Hilversum met de raadscommissie Verkeer
en Buurt. In de daarop volgende drie maanden wint het college advies
in bij het georganiseerde bedrijfsleven en ontwikkelaars in Hilversum.
Hilversum is een veelzijdige en aantrekkelijke stad met een grote
verscheidenheid aan functies: wonen, werken, winkelen, voorzieningen
en recreatie. Dit is belangrijk voor de Hilversummers en voor de regio
Gooi en Vechtstreek. Het college wil deze positie versterken en
tegelijkertijd karakteristieke waarden van de stad op het gebied van
leefbaarheid en ruimtelijke kwaliteit beschermen. Daarom moet parkeren
als integraal onderdeel worden opgenomen in het ruimtelijk beleid en
mobiliteitsbeleid van de gemeente.
Maatregelen
Het college wil allereerst de beschikbare parkeerruimte zo effectief
mogelijk gebruiken. De nadruk komt te liggen op het gebruik van de
parkeergarages, voor zowel winkelend publiek als voor bewoners en
bezoekers. De gemeente biedt buurten met een hoge parkeerdruk het
instrument van parkeerregulering (betaald parkeren in combinatie met
vergunninghoudersparkeren) aan, dat in overleg met bewoners en
bedrijven is afgestemd op de specifieke situatie in de buurt. Zo moet
de overlast in woonwijken door geparkeerde auto's van woon-
werkverkeer en bezoekers van het centrum afnemen.
Een belangrijk onderdeel van het parkeerbeleid is de inzet op openbaar
vervoer en fiets. De totale vervoergroei in Hilversum is in de
afgelopen jaren vooral door autoverkeer opgevangen. Het college wil
dat de helft van de vervoergroei voortaan gaat naar openbaar vervoer
en fietsgebruik. De maatregelen die het college voor ogen heeft zijn
het vaststellen en uitvoeren van de visie 'Aanvullend Fietsbeleid',
een kwaliteitsimpuls voor het stationsgebied, Hoogwaardig Openbaar
Vervoer en een experiment met gratis openbaar vervoer. Op het gebied
van mobiliteitsmanagement zijn er activiteiten gaande op het Media
Park en Arenapark. Het college wil in 2008 in overleg met het
georganiseerde bedrijfsleven afspraken maken over vervoermanagement
voor het centrum.
Naast de hiervoor genoemde maatregelen is het nodig dat Hilversum tot
2010 168 parkeerplaatsen in het centrum bouwt. Omdat het realiseren
van parkeerplaatsen in nieuwbouw relatief goedkoop is, wil het
collegeonderzoeken of de opgave kan aanhaken bij lopende planvorming,
zoals die op het Langgewenst.
Nieuwe bouwplannen in Hilversum moeten in principe voldoen aan de
vastgestelde parkeernormen. Het college onderzoekt of het een
mobiliteitsfonds - waarin ontwikkelaars niet gebouwde parkeerplaatsen
onder strenge voorwaarden financieel mogen compenseren - in het
uiterste geval kan dienen als alternatief.
Samen met partners
Het college neemt verantwoordelijkheid voor ruimtelijke ordening,
mobiliteit en parkeren, maar verwacht ook dat inwoners en partners die
nemen.
Gedurende drie maanden toetst het college bij inwoners (via de
volksvertegenwoordiging), bedrijven (via het georganiseerde
bedrijfsleven), corporaties en ontwikkelaars (in breed overleg en in
het kader van projecten) of er draagvlak is voor de visie. In mei 2008
stelt de gemeenteraad de visie definitief vast.
Gemeente Hilversum