Chevrolet sluit 2007 af met nieuw verkooprecord
(1/17/2008)
Chevrolet Europe heeft in 2007 opnieuw een verkooprecord genoteerd.
Het merk verkocht in totaal 457.000 autoâs in Europa, een toename van
33,6 procent in vergelijking tot het jaar ervoor. Het hoogste
verkoopresultaat in december ooit resulteerde in een record
marktaandeel van 2,41 procent.
Dankzij een recordverkoop van 127.200 autoâs in de periode
oktober-december noteerde Chevrolet het hoogste verkoopvolume ooit in
het vierde kwartaal en een recordaandeel van 2,23 procent.
In Centraal en Oost Europa verkocht Chevrolet in totaal 288.000
autoâs, 53 procent meer dan in 2006. Met name in Rusland deed het merk
het goed, met een afzet van 189.500 Chevrolets, een stijging van 70
procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Chevrolet is in Rusland
het bestverkochte non-Russische merk sinds mei 2007, met een
marktaandeel van 7,0 procent tegenover 5,5 procent een jaar geleden.
In de Oekraïne noteerde Chevrolet 46.500 nieuwe autoâs, een toename
van 31 procent vergeleken met 2006. De verkoop in Roemenië steeg met
72 procent tot 13.300 verkochte Chevrolets in 2007. Sinds in de tweede
helft van 2007 de productie in Oezbekistan en Kazakstan is gestart,
stegen de verkopen in deze nieuwe markten van 1.230 naar 5.000 autoâs
in 2007.
In West Europa namen de verkopen eveneens sterk toe, met bijna tien
procent. De grootste markt voor Chevrolet is Italië, met een
verkooptoename van 21 procent tot 44.900 autoâs in 2007. Italië is
tevens de grootste markt voor het merk op het gebied van LPG, met een
aandeel van ongeveer 50 procent van de Chevrolet-verkopen in het land.
Ook in Engeland was 2007 een uitzonderlijk jaar voor Chevrolet. Ten
opzichte van 2006 groeide de verkoop daar met 28 procent tot 18.360
autoâs. In Frankrijk verkocht Chevrolet afgelopen jaar 8.820 autoâs,
een toename van 17 procent vergeleken met het jaar ervoor.
âChevrolet heeft de stijgende lijn vast weten te houden dankzij sterke
verkoopprestaties van alle modellen in het Europese productaanbod. De
nieuwe Captiva en Epica zijn net als de nieuwe dieselmotoren voor de
Lacetti en Nubira bijzonder goed ontvangen door de consument. In
Centraal en Oost Europa groeien we explosief, maar we zijn verheugd om
ook in de volgroeide West Europese markten een verkoopstijging van
tien procent te kunnen realiseren. Deze resultaten bevestigen dat
Chevrolet een belangrijke speler is en het snelst groeiende volumemerk
in Europa,â aldus Wayne Brannon, Executive Director van Chevrolet
Europe.
Captiva sterk uit de startblokken
Ook in Nederland kende Chevrolet het afgelopen jaar een aantal
indrukwekkende wapenfeiten. Een belangrijke nieuwkomer voor het merk
was natuurlijk de stoere Captiva, waarvan de verkopen in 2007 stegen
naar 2.193 autoâs. âVan de Captiva hebben we eind vorig jaar tevens
een 127 pk sterke tweewielaangedreven versie geïntroduceerd, waarvan
we dit jaar veel verwachten,â verklaart Ronald Dubbelman, Directeur
Sales en Marketing van Chevrolet Nederland. âAls gevolg van de nieuwe
wetgeving op het gebied van CO2-uitstoot, die op 1 februari van
kracht wordt, is de Captiva ook dit nieuwe jaar direct fors uit de
startblokken gekomen, mede dankzij de gratis automaat die we momenteel
op de Captiva aanbieden. Bovendien laten we kopers ook in februari en
maart nog profiteren van het extra belastingvoordeel dat nu nog van
toepassing is op dit topmodel binnen de Chevrolet-reeks.â
Nog zoân belangrijke aanwinst in 2007 was de Chevrolet Epica, waarvan
de verkopen het afgelopen jaar stegen van 280 naar 493 exemplaren.
Dankzij de sterke en economische dieselkrachtbron die Chevrolet
Nederland gedurende de tweede helft van het jaar voor de luxueuze
sedan introduceerde, zal 2008 pas echt een duidelijk beeld verschaffen
van de populariteit van de Epica.
Nieuwe Chevrolet Aveo
2008 wordt voor Chevrolet tevens het jaar van de nieuwe Chevrolet HHR.
âVan zowel klanten als distributeurs hebben we enorm positieve
reacties ontvangen op deze retro-look Chevrolet,â vervolgt Dubbelman.
âHoewel we in Nederland slechts 200 Chevrolets HHR ontvangen, zal dit
model voor ons merkimago een belangrijke rol gaan spelen. Aangevuld
met de volledige beschikbaarheid van dieselmotoren op een groot deel
van ons product-gamma en natuurlijk de introductie van de nieuwe
Chevrolet Aveo als opvolger van de huidige Kalos, gaat 2008 voor
Chevrolet in Nederland een belangrijk en succesvol jaar worden.â
AutoRai