Mitsubishi Concept-RA en Lancer Ralliart in de spotlights
(1/14/2008)
Mitsubishi Motors Corporation (MMC) pakt flink uit tijdens de North
American International Auto Show 2008 in Detroit. Twee wereldprimeurs
staan tijdens deze belangrijke autobeurs in de spotlights: de
Concept-RA en de Lancer Ralliart.
Met de Concept-RA bouwt Mitsubishi voort op haar legendarische
sportcoupé-traditie. Het opvallende model zet nieuwe maatstaven op
het gebied van design. Door state-of-the-art aandrijftechniek te
combineren met een moderne schone dieselmotor toont de Concept-RA dat
opwindende prestaties niet onnodig belastend voor het milieu hoeven te
zijn.
Diesel
De Concept-RA is de jongste generatie van een lange lijn van sportieve
coupé-concepten. Deze lijn gaat terug tot 1972, toen de Galant GTO
R73-X show car debuteerde, voorzien van het toentertijd enorme
vermogen van 200 pk.
De Mitsubishi Concept-RA wordt aangedreven door een nieuwe, uiterst
efficiënte, 2,2-liter viercilinder zestienkleps turbodieselmotor met
dubbele bovenliggende nokkenas en MIVEC1 continu variabele kleptiming.
De 150 kW/204 pk sterke diesel levert een maximum koppel van 420 Nm en
is zowel voorzien van een common rail directe brandstofinspuiting, die
voor een lage compressieverhouding zorgt, als van een VD/VG-turbo,
hetgeen staat voor Variable Diffuser en Variable Geometry.
Om aan zelfs de zwaarste emissie-eisen te voldoen heeft het
uitlaatsysteem een hypermoderne katalysator die zowel de nieuwste
roetfiltertechnologie- als diesel- en NOx-katalysatortechniek
samenbrengt. Wanneer de koppelrijke dieselmotor gekoppeld wordt aan
een Twin Clutch-SST versnellingsbak, levert dit sportief rijgedrag én
een hoge mate van zuinigheid op. De toepassing van lichte materialen,
waaronder een aluminium spaceframe en lichtgewicht
carrosserie-panelen, draagt bij aan het zuinige karakter.
SuperAll Wheel Control
De Concept-RA beschikt over een Super-All Wheel Control (S-AWC), een
intelligente koppel- en vermogensverdeling over de vier aangedreven
wielen. Dit systeem bestaat uit het Active Center Differential, Active
Yaw Control, Sport ABS en Active Stability Control; systemen die alle
ook op de zeer krachtige Lancer Evolution terug te vinden zijn.
Bij de Concept-RA is dit dynamiekverhogende systeem verder verbeterd.
Componenten als Active Steering en Active Damping Control zijn
toegevoegd om de bestuurder nog meer controle te geven, maar ook om de
handling en stabiliteit van de auto te verbeteren. S-AWC integreert al
deze systemen en levert hierdoor maximale controle over trekkracht en
remvermogen. Zaken als tractie, bochtencontrole en voertuigstabiliteit
worden hiermee naar een hoger plan getild, wat resulteert in een
strakke, beheersbare voertuigkarakteristiek, die onder alle
omstandigheden precies de wensen van de bestuurder volgt.
Lancer Ralliart
De sportieve Lancer familie wordt aangevuld met de dynamische Ralliart
uitvoering. Dit model accentueert zijn sportieve afkomst met
agressieve styling en opwindende rijprestaties en positioneert zich
perfect tussen de Lancer- en de Lancer Evolution modellen. In het
vooronder van de Lancer Ralliart ligt een 2,0-liter DOHC MIVEC
turbomotor met intercooler, goed voor een vermogen van 240 pk. Het
blok is gekoppeld aan Mitsubishiâs Twin Clutch-SST versnellingsbak.
Dit betekent bliksemsnel en zijdezacht schakelen â handmatig met
stuurpeddels of met een van de volledig automatische
schakelprogrammaâs. De permanente vierwielaandrijving van de Lancer
Ralliart beschikt over Mitsubishiâs Active Center Differential (ACD).
Dit bestaat uit een elektronisch gecontroleerd, van meervoudige
koppelingsplaten voorzien centraal differentieel dat het koppel
verdeelt over de voor- en achterwielen, afhankelijk van de
rijcondities. Dit levert de beste balans op tussen stuurrespons en
tractie, op zowel asfalt, gravel als sneeuw.
Sportief DNA
Het exterieur van de Ralliart onderscheidt zich onder andere van dat
van de Lancer door de agressiever gestylede voorbumper, de dubbele
uitlaateindstukken en een lichtgewicht aluminium inlaatkanaal op de
motorkap om koellucht naar de turbolader te voeren. Het
interieurdesign richt zich vooral op functionaliteit en
voertuigcontrole en beschikt om die reden bijvoorbeeld over een
handsfree telefooninstallatie en schakelpeddels op de stuurkolom. De
optielijst biedt onder andere keuze uit Recaro sportstoelen, een 650
watt Rockford Fosgate audiosysteem met negen speakers en een 30 GB
harddisk navigatiesysteem.
Om het sportieve DNA van het merk te onderstrepen zijn tijdens de
Detroit Motorshow op de stand van Mitsubishi ook de Galant GTO R73-X
show car, de Lancer EX2000 Turbo en de nieuwe Lancer Evolution X te
zien.
AutoRai