GM demonstreert âself-drivingâ Chevrolet Tahoe
(1/9/2008)
Tijdens de Consumer Electronics Show demonstreert General Motors een
onbemande Chevrolet Tahoe die in november vorig jaar zonder bestuurder
en dankzij het gebruik van elektronica met succes een traject van 60
mijl in een stedelijke omgeving aflegde. Met deze Chevrolet werd een
prestigieuze competitie gewonnen die was gesponsord door het
Amerikaanse Ministerie van Defensie.
De elektronische technologie van de Tahoe is zo veelbelovend dat het
zou kunnen leiden tot serieproductie, waardoor de meest voorkomende
oorzaak van botsingen, menselijk falen, kan worden geëlimineerd.
De Tahoe met de bijnaam âBossâ, vernoemd naar de vroegere
ontwikkelings- en research-ingenieur van GM, Charles F. Kettering, is
ontwikkeld door General Motors, de Carnegie Mellon University en
andere gelieerde bedrijven. Hij maakt gebruik van een combinatie van
LIDAR, radar, zicht en kaart / GPS systemen om âte kijkenâ. Hij
herkent het verloop van de weg en herkent ander verkeer en obstakels
op de weg. De auto berekent, gebruikmakend van intelligente algoritmes
en computersoftware, waar het veilig is om te rijden zonder een
botsing te veroorzaken. âBossâ legde onlangs een afstand van 60 mijl
af in minder dan zes uur in stadsverkeer, over drukke kruisingen en
stilhoudend bij stopborden. Daarmee werd de eerste prijs van de
âDefense Advanced Research Projects Agency (DARPA) 2007 Urban
Challengeâ competitie in de wacht gesleept.
âNiet alleen kunnen we elektriciteit gebruiken in plaats van brandstof
om de volgende generatie van deze autoâs voort te bewegen, ook kan de
elektronische technologie in autoâs zoals Boss zorgen voor een wereld
zonder auto-ongelukken, met soepel verlopende verkeersstromen en
nauwelijks files,â zegt Larry Burns, GM vice president R&D and
Strategic Planning. Hij voegt daar aan toe dat de technologie in Boss
een stap voorwaarts is naar de dag waarop forensen hun e-mail lezen,
hun ontbijt gebruiken en zelfs het nieuws kunnen volgen terwijl ze
naar hun werk worden gereden.
âDeze competitie heeft ons begrip voor wat er nodig is om autoâs
zonder bestuurder werkelijkheid te laten worden in belangrijke mate
versneld, terwijl we voortdurend bezig zijn om de auto opnieuw uit te
vinden,â verklaarde Burns.
De hedendaagse autoâs maken al deel uit van een steeds groter worden
familie, die gebruik maakt van elektronische technologieën om ervoor
te zorgen dat de bestuurder zo weinig mogelijk fouten maakt.
Tot de technologieën die nu al gangbaar zijn voor hedendaagse autoâs
behoren adaptieve cruise control, stabiliteit controlesystemen zoals
GMâs StabiliTtrak, GMâs door GPS ondersteund OnStar veiligheids- en
beveiligingssysteem, âpre-crashâ sensoren, het voorkomen van een dode
hoek en waarschuwingssystemen voor het wisselen van rijbaan. Hoewel
deze technologieën niet een vervanging zijn voor de bestuurder helpen
ze wel om fouten die kunnen leiden tot botsingen te reduceren. Ook
wordt de veiligheid van de inzittenden verhoogd en wordt bijgedragen
aan het terugdringen van verkeersopstoppingen.
Naast de sponsoring van het Tartan Racing Team, dat de Boss begeleidde
tijdens de DARPA competitie, werkt GM samen met de Carnegie Mellon
University aan autonome rijtechnologieën. Volgens Alan Taub, GM
executive director of research and development, is de samenwerking met
universiteiten en leveranciers van vitaal belang voor de ontwikkeling
van deze technologie.
Naast GM en de Carnegie Mellon University ondersteunden onder meer
Caterpillar, Continental AG, Intel, Google, TeleAtlas en Hewlett
Packard het project.
AutoRai