Senternovem
08-01-2008 | Meer ICT-toepassingen in dienstensector mogelijk
De potentie van ICT-toepassingen voor de productiviteitstoename in de
dienstensector wordt nog lang niet ten volle benut. Dat constateerden
deelnemers aan de open marktconsultatie over de toekomst van
diensteninnovatie en ICT op 29 november 2007 in het WTC congrescentrum
in Amsterdam.
Tijdens de bijeenkomst, georganiseerd door het Telematica Instituut en
SenterNovem, stelden de ondernemers verder vast dat Nederland wel één
van de meest geavanceerde diensteneconomieën is in de westerse wereld
en over een goede ICT-infrastructuur beschikt met belangrijke
internetknooppunten, gekoppeld aan een hoge acceptatie van internet en
een hoge penetratie van breedband.
Het Telematica Instituut heeft het initiatief genomen voor een
innovatietraject op het gebied van diensten en ICT. Het
innovatietraject vindt plaats in het kader van de innovatie in
dialoog-aanpak van SenterNovem en het ministerie van Economische
Zaken. Het Telematica Instituut bundelt hierbij de krachten aan de
marktzijde. SenterNovem faciliteert de processen om te komen tot
visie- en strategie-ontwikkeling op dit terrein.
De komende periode wordt gebruikt om in samenspraak met bedrijfsleven
en experts tot de juiste ambities, focus en analyse van de thematiek
te komen. De focus ligt op de relatie tussen diensteninnovatie en ICT.
De resultaten van de bijeenkomst op 29 november worden gebruikt om de
richting van het innovatietraject mede vorm te geven.
Aan het evenement deden zo'n honderd deelnemers mee, onder wie veel
MKB'ers. Tijdens de bijeenkomst was er veel ruimte om in kleine
groepen van gedachten te wisselen en te discussiëren. Thema's die aan
de orde kwamen zijn: ICT, finance, media, zorg en welzijn en zakelijke
dienstverlening en dwarsverbanden. Deze thema's zijn bekeken vanuit de
rol van consument, burger, patiënt en werknemer.
'Coachende' apparatuur
Volgens Wil Janssen van het Telematica Instituut leverde de
bijeenkomst veel input op, waarbij vooral de dwarsverbanden tussen de
diverse thema's uitgebreid besproken werden. "Neem bijvoorbeeld de
relatie tussen ICT en zorg", zegt hij. "De burger krijgt steeds meer
hulpmiddelen ter beschikking die hem vertellen of hij gezond is, of
hij gezond eet en voldoende beweegt. In de toekomst komen ook steeds
meer 'coachende' apparaten en diensten beschikbaar waardoor ouderen
bijvoorbeeld langer zelfstandig kunnen blijven."
Ook de relatie tussen media en de financiële sector is interessant,
meent Janssen. De rol van de consument verandert. Hij is steeds meer
op internet aanwezig, samen met vrienden in communities. "Voor
verzekeraars die pensioenaanvullingen aan de man willen brengen, kan
het bijvoorbeeld interessant zijn te participeren in communities over
reizen naar vere landen in plaats van marketingbudget in te zetten
voor traditionele reclame", zegt Janssen. "Dienstverleners, zeker de
financiële sector, moeten meer en meer op zoek naar de klant en niches
bedienen. Media kunnen daarbij helpen en als kanaal dienen."
Er werd ook fel gediscussieerd over de rol van technologie. Is het
belangrijk op dat gebied zelf in te zetten op innovatie, samen te
werken met internationale spelers, of kunnen we dat aan het buitenland
overlaten en daarvan gebruikmaken? In verschillende sectoren is daar
een ander beeld bij, zegt Janssen. "In elke geval spelen de
bijbehorende verdienmodellen een cruciale rol."
Janssen: "De vervolgstap is de ambitie van het bedrijfsleven vast te
leggen en aan te geven wat een innovatieprogramma moet brengen om die
ambitie te realiseren."
Een uitgebreid verslag van de marktconsultatie vind u binnenkort
op www.innovatieindialoog.nl