Mitsubishiâs dreamteam ongewijzigd aan start van Dakar Rally 2008
(11/22/2007)
De 30e editie van de Dakar Rally gaat op 5 januari 2008 van start.
Mitsubishiâs autosportafdeling MMSP neemt met vier Pajero Evolutions
(MPR13) deel aan de monsterrally, en heeft de hoop gevestigd op haar
achtste overwinning in successie. Daarmee zou het aantal zeges, sinds
Mitsubishiâs eerste deelname in 1983, in totaal op 13 komen.
Lissabon-Dakar
Voor het derde achtereenvolgende jaar valt de startvlag van de Dakar
Rally in de Portugese hoofdstad Lissabon. Na de proloog op 5 januari
wordt de karavaan verscheept naar Marokko. Daar start het in totaal
ruim 4800 kilometer lange traject, via onder andere Mauritanië, dwars
door woestijnen en duingebieden, naar Lac Rose, bij Dakar, Senegal,
waar de rally op 20 januari eindigt.
Team line-up
De samenstelling van de vier aan de Dakar Rally deelnemende Repsol
Mitsubishi Ralliart-equipes is ongewijzigd ten opzichte van de vorige
editie. Dat wil zeggen dat de woestijnuitdaging opnieuw wordt
aangegaan door Dakar-winnaars Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret
(2004/2005/2007), Luc Alphand/Gilles Picard (1998/2006), Hiroshi
Masuoka (2002/2003)/Pascal Maimon (2002), én de equipe Joan âNaniâ
Roma/Lucas Cruz.
Never change a winning team...
De Mitsubishi Pajero Evolution, MPR 13
Dezelfde Pajero Evolution MPR 13 die voor de Dakar Rally 2008 wordt
ingezet, bracht Stéphane Peterhansel vorig jaar de overwinning. De
auto, voorzien van een integraal buizenframe zonder subframes, is
echter op verschillende fronten onder handen genomen. Zo zijn er
verbeteringen aan het koel- en luchtgeleidingssysteem doorgevoerd, is
de koeling van de remmen verbeterd alsmede de setting van de
wielophanging. Subtiele wijzigingen aan het koetswerk hebben onder
meer geleid tot een geoptimaliseerde aanloophoek, zodat duinhellingen
en dergelijke beter genomen kunnen worden. Conform de nieuwe
reglementen (april 2007) is de MPR13 niet langer uitgerust met een
zes- maar met een vijfversnellingsbak en is er een kleinere âengine
air-restrictorâ (31 mm in plaats van 32 mm) geplaatst.
Hooggespannen verwachtingen
De verwachtingen van Repsol Mitsubishi Ralliart Team Director
Dominique Serieys zijn hooggespannen. Hij hoopt vurig, en gelooft daar
ook in, dat het team én de MPR13 Mitsubishi aan haar achtste
Dakar-overwinning in successie zullen helpen; dit zou dan bij een
totaal van 26 deelnames de 13e keer (50%) zijn dat Mitsubishiâs
inspanningen worden bekroond met een eerste plek â een absoluut
recordaantal.
Maar Serieys weet dat het geen eenvoudige opgave is. âDeze 30e editie
voert door uiterst moeilijk begaanbaar terrein in Marokko en vooral
Mauritaniëâ, vertelt hij. âMaar de ervaring die ons team met
dergelijke zware omstandigheden heeft, en de bewezen betrouwbaarheid
van de MPR13 tijdens het uitvoerige testprogramma, onder andere in
Marokko, zijn een dikke âplusâ voor Repsol Mitsubishi Ralliart. Dat
gezegd hebbende, is het echter maar afwachten in welke mate de nieuwe
technische reglementen van invloed zijn op de extreem zware Dakar
2008-omstandigheden. Daarbij komt dat bijvoorbeeld ook Volkswagen en
BMW ijzersterke teams en materiaal hebben. En laten we, zoals altijd,
Schlesser niet vergeten. Maar ook wij hebben een uiterst geolied en
goed op elkaar ingespeeld team. Alle vier de equipes hebben de rally
vorig jaar ook met elkaar gereden, en dat levert een hoop winst op. De
mannen verkeren stuk voor stuk in topconditie en kennen elkaar door en
door. En door het vele testwerk zijn ze ook helemaal vertrouwd met de
auto. Die eigenlijk maar in details afwijkt van de MPR13 waarmee we de
vorige Dakar de eerste twee plekken pakten. Dit jaar hebben we verder
de 2007 UAE Desert Challenge al op onze naam geschreven â een rally
die wordt gezien als âfull-scale dress rehearsalâ voor Dakar. Al met
al hebben we goede hoop op een overwinning, maar in een slijtageslag
als âLe Dakarâ is niets zeker.â
Gastoptreden Mitsubishi Outlander
Vanwege zijn ongekende vaardigheden heeft Mitsubishi Motors besloten
een standaard Outlander 2.2 Di-D tijdens de Dakar Rally 2008 als
volgauto van Team Repsol Mitsubishi Ralliart in te zetten. Dit is
tekenend voor de nieuwe SUV van Mitsubishi, die dus sterk genoeg
geacht wordt om het eveneens zware traject voor volgautoâs te kunnen
afleggen.
AutoRai