Groen!
Brussel, 4 januari 2008
Groen! wil ook milieuzones in België
Volwaardige premie nodig voor dieselroetfilters
In 2007 werd de Europese norm voor fijn stof op 32 van de 47
meetposten in België overschreden. In ons land sterven naar schatting
een duizendtal mensen per jaar vroegtijdig alleen door de vervuiling
met fijn stof. Vooral bejaarden en kleine kinderen zijn bijzonder
kwetsbaar.
Er is dus dringend nood aan een straffer beleid om de luchtvervuiling
te bestrijden, vindt Tinne Van der Straeten, de tijdelijke
snelheidsbeperking op dagen dat de vervuiling piekt, volstaat niet. Op
deze wijze blijft men achter de vervuiling aanhollen. Wachten op de
volgende piek van fijn stof is geen optie meer. Ik wil een beleid dat
de vervuiling met fijn stof zoveel mogelijk voorkomt.
Wat goed is voor de luchtkwaliteit, is ook goed voor de beperking van
het omgevingslawaai. Minder vervuiling en lawaai leidt ook tot minder
stress, een meer leefbare omgeving en doorgaans ook tot veiliger
verkeer.
Daarom dienen Groen!- kamer leden Tinne Van der Straeten en Stefaan
van Hecke een wetsvoorstel in om steden in ons land ook de
mogelijkheid te beiden om milieuzones in te stellen om op die manier
de luchtkwaliteit in hun stad te verbeteren en de geluidsoverlast te
beperken. Groen! wil daarmee het voorbeeld volgen van andere Europese
landen en steden waar milieuzones zijn ingevoerd om de gezondheid van
de mensen te beschermen. Er zijn intussen voldoende voorbeelden van
steden in Zweden, Duitsland, Italië en straks ook Nederland.
De Groenen willen dat stadsbesturen het recht krijgen om de oudste en
meest vervuilende wagens uit hun centra of andere delen van de stad te
weren. Ze kunnen zelfs de milieuzones afbakenen. Propere wagens zouden
dan een herkenningsteken krijgen. Voor openbaar vervoer, hulpdiensten
of voor bewoners zou sowieso een uitzondering gelden. Net als voor
mensen met een handicap.
Milieuzones invoeren is een kwestie van sociale rechtvaardigheid vindt
Tinne Van der Straeten, zwakkere inkomensgroepen wonen vaker aan
drukke verkeersstraten met veel fijn stof en meer lawaai.
De meest kwetsbare groepen in de samenleving (kinderen, ouderen,
zwangere vrouwen, CARA-patiënten) lopen het meest risico. Niets doen
is dus zeker asociaal.
Straks is het weer autosalon en gelukkig is daar heel veel aandacht
voor milieuvriendelijke autos die onze longen minder belasten. Mensen
die kiezen voor een propere wagen, moeten echt aangemoedigd worden,
zegt Stefaan Van Hecke, de bestaande premies hebben veel te weinig
effect. Daarom dienen we samen met ons wetsvoorstel over de
milieuzones ook een resolutie in met de vraag om een premie in te
voeren voor wagens met een dieselroetfilter of wagens die achteraf
uitgerust worden met zo een filter. En dan denken we aan een premie
van minstens 500 . Als model verwijzen we naar de bestaande
premiestelsels in Nederland en Duitsland. Ook de premie voor de
installatie van een LPG- tank, die enkele jaren terug veel succes had,
willen we terug invoeren. Premies die moeten dienen om mensen aan te
zetten om een nieuwe schonere wagen te kopen, willen we voorbehouden
voor inwoners van milieuzones met een vervuilende wagen. Ten slotte
vragen we al lang dat de bestaande verkeersbelastingen verminderd
worden voor propere wagens, besluit Stefaan Van Hecke.
BIJLAGEN
Voorstel milieuzones
Voorstel dieselroetfilters