Socialistische Partij
SP Amsterdam :: Oud Zuid :: Voorzieningen armoede moeilijk bereikbaar
Voorzieningen armoede moeilijk bereikbaar
02-01-2008 * Een groot probleem in het armoedebeleid is nog steeds het
niet bereiken van de aanwezige voorzieningen. De complexiteit van
regelgeving en de wirwar aan instanties kosten de hulpverleners veel
tijd en zorgen voor extra stress en kopzorgen bij de cliënten, zo
bevestigden de aanwezigen op de bijeenkomst over het armoedebeleid,
georganiseerd door SP Oud Zuid op 20 september.
null
Aanwezig in 'De Levante': hulpverleners van maatschappelijk werk,
voedselbank, schuldsanering, sociale raadslid, vertegenwoordigers van
cliëntenraad DWI, daklozenopvang, loket zorg en samenleven,
gemeenteraadslid en en SP-ers. Allen bij elkaar gekomen om van
gedachten te wisselen over hoe te komen tot verbeteringen in het
armoede-beleid
Oplossingen werden gezocht aan de beleidskant, het versimpelen van de
regels, eenvoudiger maken van de formulieren, zorgen voor één loket,
en één moment waarop de cliënt zijn of haar gegevens opgeeft. Vanuit
de cliëntenraad van de DWI kwam de suggestie om te komen tot een
centraal kennisinformatiesysteem: de cliënt geeft één keer al zijn of
haar gegevens op en de computer geeft aan voor welke voorzieningen hij
of zij in aanmerking komt. Belangrijk is dat er een goede
privacy-bescherming komt. Ook het actief benaderen van mensen die voor
een voorziening in aanmerking komen vanuit de overheid/gemeente is een
mogelijkheid.
Daarnaast is er gesproken over hoe het beste de mensen hulp te bieden
in de bureaucratische wirwar. Belangrijk is dat men leert hoe het
systeem werkt, en om hier al mee te beginnen op school. De
hulpverleners willen graag meer tijd om de regelgeving uit te leggen
en de cliënten te helpen zelf de formulieren in te vullen, dus de
zelfredzaamheid te vergroten. Door de werkdruk lukt dit vaak niet.
Hierdoor blijft de cliënt afhankelijk en volgend jaar staat hij weer
met het zelfde formulier op de stoep. De voedselbank is begonnen met
een maatjes-project 'VONK'. Met de hulp van een maatje wordt de
financiële administratie op orde gebracht en geleerd hoe die op orde
te houden. Het is echter heel moeilijk om vanuit deze positie weer een
plaats in de maatschappij te veroveren. De financiële problemen zijn
groot en de maatschappij verleidt tot consumeren.
null
Beter is het om dit te voorkomen, door vroege signalering/hulp en
informatie over de aanwezige voorzieningen. Hier lijkt een belangrijke
rol weggelegd voor de eerste lijnshulpverlening, de thuiszorg,
buurtcentra, formulierenbrigade etc. Belangrijk is om hier niet op te
bezuinigen. Vooral ouderen zijn een risicogroep voor de armoede. Zij
zijn door hun ouder worden afhankelijker van voorzieningen maar zijn
vaak moeilijker in staat om deze te bereiken: een schrijnende
tegenstelling. Ook een cursus budgetplanning en training in het NEE
zeggen tegen de consumeerdruk worden genoemd: assertiviteitscursus
voor ouders om NEE te zeggen tegen hun kinderen.
Aanbevelingen:
· Een continue uitwisseling tussen de beleidsmakers en de mensen die
dit beleid ondergaan is van belang, met als hoofdvraag: zijn regels
duidelijk en bereikbaar? Hulpverleners zijn in dezen een goede bron
van informatie.
· Haal de armoede uit de schaamtesfeer, door voorlichting en door de
voorzieningen makkelijker bereikbaar te maken.
· Leg de nadruk op preventie, hiermee wordt de emotionele schade bij
de mensen voorkomen en, hoewel minder belangrijk, dit zal ook
economisch voordeliger zijn.
Signalering van begin van armoede:
- eerste lijnshulpverlening (zoals de thuiszorg) niet uitkleden, maar
versterken en trainen op signalering. De weg terug is namelijk veel
zwaarder en kostbaarder.
- speciaal aandacht voor risico groepen:
Bijvoorbeeld: Ouderen mensen, uitkeringsgerechtigden die niet meteen
uitkering krijgen
Armoede uit de schaamtesfeer
- kan iedereen overkomen, dit kan ook meer gecommuniceerd worden in
voorlichting
- de ingewikkeldheid van de regelgeving en 'fraude'-verdachte
bejegening maakt dat mensen zich passief en onzeker gaan voelen (post
wordt niet meer opengemaakt uit angst) dit lijd tot diepere ellende en
schaamte. Voor mensen zonder problemen is het al een hele toer om de
formulieren goed in te vullen en zij zijn emotioneel niet belast.