Port of Rotterdam


Nieuws & media | Persberichten | 2007

Rotterdamse haven overtreft verwachtingen ruimschoots

28-12-2007

De Rotterdamse haven is in 2007 als eerste Europese haven door de grens van 400 miljoen ton overgeslagen goederen heen gebroken. Er werd 406 miljoen ton geladen en gelost, 6,4% meer dan in 2006. De aanvoer groeide met 4% tot 300 miljoen ton, de afvoer met bijna 14% tot 107 miljoen ton. Het massagoed pluste 4,5%, het stukgoed dik 10%. Ruwe olie (-2%) en overig stukgoed (-3,5%) werden minder aan- en afgevoerd. De overslag van agribulk (+2%), ertsen en schroot (+4%), kolen (+1,5%), overig droog massagoed (+4%), overig nat massagoed (+1%), minerale olieproducten (+24%), roll on /roll off (+24%) en containers (+10%) ontwikkelde zich positief. Voor het eerst werden er meer tonnen containerlading, 105 miljoen, overgeslagen dan ruwe olie. In eenheden werd als eerste Europese haven de kaap van 10 miljoen TEU gerond: 10,8 miljoen (+12%). Records sneuvelden in zes sectoren: minerale olieproducten, kolen, containers, roro, overig droog massagoed en overig nat massagoed.

Hans Smits, president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam: "Het was kwantitatief en kwalitatief een ongekend succesvol jaar. In de overslag zijn de verwachtingen dik overtroffen. Hiernaast zijn cruciale vorderingen voor de Tweede Maasvlakte gemaakt, is de Betuweroute echt in bedrijf en zijn er wéér enorme investeringen vastgelegd. Ik noem de raffinage, Shell, LNG-terminal van Gatel, en de containerterminals Euromax en Rotterdam World Gateway. Samen goed voor een kleine drie miljard euro. De haven ontwikkelt zich boven het hoogste lang termijn groeiscenario, maar binnen de 'oude' fysieke grenzen. Dat is bedrijfseconomisch en maatschappelijk gunstig, tot de meeropbrengsten afnemen. We balanceren op het kantelpunt, vooral in de sectoren olie, containers, overig droog massagoed en in het achterlandvervoer. De bedrijven blijken bekwame evenwichtskunstenaars, maar we hebben nog een paar jaar te gaan tot er echt lucht komt. De vooruitzichten voor de Rotterdamse haven blijven echter zeer gunstig. De investeringshausse houdt aan en in 2008 neemt de overslag met 4% toe tot ruim 420 miljoen ton. Hierbinnen groeit de containeroverslag met circa 10%."

Droog massagoed

De totale hoeveelheid droog massagoed steeg met 3% tot 91 mln. ton.

Er werd een recordhoeveelheid kolen, +1,5% naar 28 mln. ton, behandeld. Dit ondanks de zachte winter en een onderhoudsstop van E.on Maasvlakte. Verder werd de afvoer verstoord door laagwater op de rivieren en stakingen bij de Franse en Duitse spoorwegen. Toen de aanvoer vanaf augustus weer aantrok, raakten de terminals dan ook tjokvol. Het perspectief voor de kolenoverslag is goed door de structureel toenemende vraag en de afbouw van mijncapaciteit in Duitsland. Zo sluit in 2008 de mijn Walsum en veroorzaakt geleidelijk behoefte aan 2 miljoen ton meer import.

De overslag van ertsen en schroot nam met 4% toe tot 40 mln. ton. De grote vraag naar staal deed Arcelor besluiten een hoogoven in Luik te reactiveren en hiervoor werd al voorraad opgebouwd. Negatief gevolg van de staalbloei was een gebrek aan bepaalde ertskwaliteiten. Dit drukte de overslag vooral in de eerste zes maanden, evenals productieverstoring door de modernisering van de Thyssen Krupp installaties in Duisburg. Structureel zijn deze echter positief voor Rotterdam. De schrootexport nam ondanks de sterke euro en dankzij de sterke behoefte, toe met tegen de 10%.

Het overig droog massagoed blijft de opgaande lijn vasthouden met dit jaar een toename van 4% tot een recordhoeveelheid van 13 mln. ton. Er blijft veel vraag vanuit de bouw, chemie- en metaalindustrie naar zand, grind, ertsen, mineralen en concentraten. Na zes jaar onafgebroken groei komt voor de overslag van deze producten het plafond in zicht in Rotterdam. Een lichte toename is nog mogelijk, maar er is geen ruimte voor structurele uitbreiding.

De overslag van agribulk (granen, oliezaden, derivaten) liep ruim een half jaar lang weer sterk terug, maar is uiteindelijk toch op +2%, 9,5 miljoen ton, uitgekomen. Aanvankelijk viel een deel van de import van palmproducten voor bijstook, weg. De rol van geïmporteerd soyaschroot werd overgenomen door (Europees) raapzaad. Toen de Europese interventievoorraden op raakten, zakte ook nog eens de afvoer weg (-19%). Hierdoor tok echter uiteindelijk ook de aanvoer aan (+10%). Voor de meer op import ingestelde Rotterdamse terminals is dit een gunstige ontwikkeling.

Nat massagoed

Het totale volume steeg met ruim 5% tot 186 mln. ton. De sector doet het al langer goed en er wordt veel in geïnvesteerd door bedrijven en Havenbedrijf.

De aanvoer van ruwe olie daalde licht, met 2% tot 97 mln. ton. Begin 2007 is door aanvaring een grote oliesteiger van de MOT buiten gebruik geraakt. Dankzij intensiever gebruik van de andere steiger en andere terminals is de gevreesde teruggang beperkt gebleven tot een paar miljoen.

De prijsontwikkeling van de producten bleef achter bij die van de ruwe olie, zodat de raffinagemarges verminderden en in het algemeen de aanvoer van olie werd geknepen. Als de olieprijzen niet extreem stijgen, blijft de aanvoer in 2008 ongeveer gelijk.

De aanvoer van olieproducten groeide met 13% tot 34 mln. ton en de afvoer met 43% tot 23 mln. ton. In totaal werd een recordhoeveelheid van 57 mln. ton (+24%) behandeld. Er blijft veel beweging door regionale verschillen in vraag en aanbod, kwantitatief én kwalitatief, Milieugestuurde overheidsmaatregelen en de actieve handelssector versterken deze. De export van stookolie blijft hiervan een 'groot' voorbeeld. Bij voldoend prijsverschil tussen Rotterdam en Singapore, loont het om Russische stookolie in Rotterdam over te laden in zeer grote tankers. In 2007 werden 24 van zulke VLCC's beladen, het dubbele van het jaar daarvoor. De overslag van gasolie, op één na belangrijkste product, liep iets terug, maar kerosine deed het weer goed.

De overslag van overig nat massagoed, meest basischemicaliën, handhaafde zich op hetzelfde niveau als het uitstekende jaar 2006. Het record werd met 1% verbeterd tot 32 mln. ton (afvoer +6%, aanvoer -1%). De overslag van de chemische producten houdt gelijke tred met de positieve ontwikkeling van de industrie. De overslag van plantaardige oliën is gedaald, die van ethanol en biodiesel nam toe. De laatste zelfs met 400%, dankzij de Amerikaanse subsidie op B99 (pure biodiesel gemengd met een beetje gewone). Voor 2008 wordt een geringe toename in de sector overig nat massagoed verwacht.

Stukgoed

De stukgoedsector had een zeer goed jaar met een toename van 13 mln. ton (+11%) tot 130 mln. ton. De containers namen het grootste deel voor hun rekening met 10 mln. ton (aanvoer +12%, afvoer +9%). In aantallen staat dit gelijk aan +12% tot 10,8 miljoen TEU (+1.100.000). De containerterminals werken tegen de grenzen van hun capaciteit aan. Groei was en is mogelijk door productiviteitsverbetering, onder andere met via beperking van de verblijfduur van containers. Om verder groei mogelijk te maken, gaan de terminals in 2008 voort op deze weg. Ook zullen ze hun diensten naar de vervolgmodaliteiten verder differentiëren. Dit kan via specifieke voorzieningen, zoals de in 2008 te openen Delta Barge Feeder terminal, en productmatig zoals in/met het 'feederplatform.

Het roll-on / roll-off segment in Rotterdam heeft door de toevoeging van Stena Line en Norfolkline een forse impuls gekregen. De overslag steeg voornamelijk dankzij de nieuwkomers met 24% tot bijna 16 miljoen ton. De organische groei komt uit het vervoer van containers als roro, niet uit de trailers. Omdat alleen de laatste statistisch onder roro worden gerekend ontstaat er een beeld dat niet overeenkomt met de zonniger perceptie van de bedrijven. Zij breiden vrijwel zonder uitzondering de capaciteit uit.

Het overig stukgoed heeft door het staken van de lashvaart zowel qua omslag als emotioneel een veer gelaten. Rotterdam was de laatst overgebleven Europese haven voor het vervoer met de V.S. van de grote drijvende bakken aan boord van een moederschip. In het laatste jaar van bestaan werd zo nog een miljoen ton overgezet. De totale overslag van overig stukgoed bedroeg zo'n 9,5 mln. ton (-3,5%). De lichte daling laat onverlet dat bijvoorbeeld staal, auto's en papier het goed deden. Hierin is dan ook in 2008 groei te bereiken waardoor het wegvallen van lash gecompenseerd kan worden.

© Havenbedrijf Rotterdam N.V.