Ingezonden persbericht
()
Persbericht
Internetters bewust bezig met hun digitale identiteit
Amsterdam, 28 december 2007 Tweederde van de Nederlandse internetgebruikers is er bewust mee bezig welke informatie zij over zichzelf op het web zetten. Daarentegen maakt 50% van de internetters zich niet druk over wat ²nderen over hen op internet plaatsen. Dit blijkt uit het onderzoek Digitale Huishoudens van ilse media uitgevoerd door onderzoeksbureau Interview-NSS.
Privacy op het web
21% van de respondenten heeft een eigen website of weblog en bijna n derde van de respondenten is geregistreerd bij een community-site als Hyves.nl, SchoolBANK.nl of CU2.nl. 22% Van de respondenten maakt gebruik van een webcam. De helft van de Nederlanders googlet zichzelf regelmatig om te checken wat er over hen op internet terug te vinden is.
ÒBij CU2.nl bepaal je zelf wat er op je profiel komt, niets is verplichtÓ, zegt Flip Leendertz, site-owner van CU2.nl. ÒOnze gebruikers zijn erg bewust met hun privacy bezig. Zo kiest 90% ervoor om niet hun volledige naam te plaatsen als ze zich online registreren.Ó
En van de respondenten: ÒAlles wat je online zet, zal over 5 jaar nog steeds te vinden zijn. Ik ben hier dus erg voorzichtig mee.Ó
Veiligheid kinderen
Uit het onderzoek blijkt dat ouders graag zicht hebben op het internetgedrag van hun kinderen. Om hun veiligheid te waarborgen controleert 66% van de ouders de online sociale contacten van hun kinderen. 23% Van de ouders staat internetgebruik alleen toe in een ruimte waar zij mee kunnen kijken. 18% Bekijkt regelmatig de internet-geschiedenis op de computer.
Apart e-mailadres
45% van de Nederlanders maakt gebruik van een apart e-mailadres voor online registraties. Onder zeer actieve, doorgewinterde internetters ligt dit percentage veel hoger, namelijk op 80%.