Time : 12:47:36
Date : 28 December 2007
Sender Name: Delhaize Group

Delhaize wordt beloond voor zijn composteerbare verpakkingen Delhaize België wint de Bioplastics Award 2007

Duurzaam ondernemen is een strategische prioriteit voor Delhaize België. Er worden dan ook tal van inspanningen geleverd om een milieuvriendelijk beleid te voeren. Delhaize is niet alleen de grootste gebruiker van groene energie, afkomstig van hernieuwbare bronnen, in België . Er worden ook tal van initiatieven genomen en sensibiliseringscampagnes gevoerd om het energieverbuik te verminderen en de milieu-impact van het bedrijf te beperken. Sinds 2006 heeft Delhaize ook miljoenen verpakkingen omgezet in composteerbare verpakkingen. Hiervoor is Delhaize nu beloond met de 'Bioplastics Award 2007'.

20 miljoen composteerbare verpakkingen op basis van maïs of aardappelen

Delhaize investeert al verschillende jaren in verpakkingen op basis van hernieuwbare grondstoffen. Deze verpakkingen zijn om verschillende redenen milieuvriendelijker: ze zijn gemaakt op basis van plantaardige grondstoffen (vooral maïs), de productie vereist minder fossiele energie en bij de verwerking ervan wordt minder CO2 uitgestoten. Bovendien kunnen de verpakkingen in industriële installaties gecomposteerd worden.

In 2006 heeft Delhaize schaaltjes op basis van PLA (Polyactide) gelanceerd voor de salades die vers bereid worden in de winkel. PLA is gemaakt op basis van maïs, een hernieuwbare, natuurlijke bron, in tegenstelling tot traditioneel plastic, dat gemaakt is op basis van petroleum. Sindsdien zijn nog tal van composteerbare verpakkingen gelanceerd. In de self-traiteurafdeling hebben ook de sandwiches een verpakking op basis van PLA. In de bakkerijafdeling hebben verschillende patisserieproducten van Gaelens dezelfde verpakkingen en in de afdeling fruit en groenten zijn bepaalde tomaten verpakt in composteerbare verpakkingen op basis van rietsuiker en maïs. In de beenhouwerij is ook al het biogevogelte overgeschakeld op composteerbare verpakkingen. Sinds april biedt Delhaize ook een nieuwe brooddoos aan in PLA. Tot slot worden ook composteerbare verpakkingen getest in de beenhouwerij, in de afdeling fruit en groenten en de traiteurafdeling. Delhaize blijft verder zoeken naar de meest milieuvriendelijke oplossingen voor verpakkingen.

Op 1 juli jongstleden heeft Delhaize bovendien de verdeling van plastic zakjes aan de kassa's van haar winkels stopgezet en heeft een nieuwe, composteerbare zak uitgebracht op basis van hernieuwbare grondstoffen (maïs of aardappelen). Deze zakken hebben het certificaat OK Compost gekregen van AIB Vinçotte, wat betekent dat ze kunnen afgebroken worden in industriële compostinstallaties. Delhaize werkt, via een werkgroep gecoördineerd door Fost Plus, ook mee aan een studie die de beste oplossingen bestudeert voor deze nieuwe verpakkingen.

In totaal heeft Delhaize al 20 miljoen composteerbare verpakkingen en zakken in omloop gebracht sinds april 2006. Dit komt neer op een besparing van 180 ton traditioneel plastic of een vermindering van de CO2-uitstoot met bijna 600 ton.

Inspanningen beloond met de 'Bioplastics Award 2007'

De Bioplastics Awards belonen innoverende ideeën die de markt van bioplastics mee doen groeien. Delhaize is in de categorie 'Retail' verkozen tot winnaar omdat ze als pionier bioplastics heeft gepromoot en bovendien tal van acties onderneemt rond composteerbare verpakkingen. Delhaize gaat hiermee twee internationale distributeurs vooraf: Sainsbury's (UK) en Wal-Mart (US). De Award werd uitgereikt door 'European Plastic News'.

Een bewuste keuze van Delhaize

Delhaize is zich bewust van haar rol in de maatschappij en stelt alles in het werk om de impact van haar activiteiten op het milieu tot een minimum te beperken. In 2007 werd een belangrijke stap gezet met de overschakeling naar 100% groene energie. Dit initiatief bekroonde de jarenlange inspanningen om het energieverbruik te doen dalen. "Dankzij AlpEnergie van Electrabel laten we al een jaar lang het hele bedrijf op hernieuwbare energie draaien", aldus Philippe-Henri Heymans, Architect & Technical Director.

Het afgelopen jaar zijn nog verschillende andere initiatieven genomen. Zo is de Delhaize-supermarkt aan de Ster in Gent onlangs gerenoveerd. Bij de renovatie werd een volledige glazen gevel voor het gebouw opgetrokken. De bijna 10 meter hoge glazen gevel is gemaakt uit sterk thermisch isolerend glas en tussen het glas werden talrijke fotovoltaïsche zonnecellen gemonteerd waardoor een soort semi-transparante zonnepanelen zijn gecreëerd. De zonnecellen wekken elektriciteit op en laten terzelfdertijd licht door. De nieuwe Delhaize-supermarkt in Verviers opende de deuren in september en is eveneens ontworpen om zo weinig mogelijk energie te verbruiken. De verlichting is bijvoorbeeld zo afgesteld dat er voortdurend een evenwicht gezocht wordt tussen natuurlijk licht en daglicht.

Milieuvriendelijke initiatieven op alle niveau's

Milieuvriendelijk ondernemen beperkt zich bij Delhaize niet tot energiebesparing. Delhaize is de pionier in biologische producten in de Belgische grootdistributie en biedt met 650 producten een ruim assortiment aan. Daarnaast verkoopt de onderneming producten die bijdragen tot duurzame visvangst via Marine Stewardship Council (vis afkomstig uit kwekerijen die milieuvriendelijk werken en die inspanningen leveren om de vispopulatie in stand te houden), ecologische schoonmaakproducten en verzorgingsproducten. Zo goed als alle appelen en peren in de Delhaize-winkels dragen het Fruitnet-label dat garandeert dat ze afkomstig zijn van geïntegreerde, milieuvriendelijke teelt. Bovendien worden waar mogelijk herbruikbare bakken gebruikt voor het transport van producten naar de winkel in plaats van karton.

Delhaize Groep is tot slot partner van het polair onderzoekscentrum (Princess Elisabeth Station) dat volledig op hernieuwbare energie werkt en geen enkele CO2-uitstoot veroorzaakt.

Over Delhaize België
Eind september 2007 bestond het verkoopnetwerk Delhaize België uit 727 winkels, waarvan 692 in België, 32 in Groothertogdom Luxemburg en 3 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland). Met haar verschillende winkelformules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop'n Go en Tom&Co) realiseerde Delhaize België in 2006 een omzet van 4,3 miljard euro. In 2006 had Delhaize een marktaandeel in België van 26,1%. De onderneming telt 18.000 medewerkers.
Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep, dat actief is in 7 landen op 3 continenten. Eind september 2007 bestond het verkoopsnetwerk van Delhaize Groep uit meer dan 2.500 winkels. De groep stelt 138.000 mensen te werk.


* Bron: AC Nielsen

Persinformatie
Katrien Verbeke
Communication Specialist
Tel. + 32 2 412 82 39
Kverbeke@delhaize.be

Philippe-Henri Heymans
Architect & Technical Director
Tel. + 32 2 412 23 91
Phheymans@delhaize.be

URL: http://www.delhaize.be