Nederlandse Politiebond


Transparantie inzake de CAO-inzetten en eisen

De laatste dagen bereiken het hoofdbestuur vragen in de trant van 'hoe kan het nu, dat de NPB wel zijn inzet/eisen verandert of verlaagt en de ACP dat niet doet?

Een deel van die vragen, zo blijkt onder andere uit het forum, wordt gevoed door ACP-leden. Een interessante vraag die zich, waar het de NPB betreft, eenvoudig laat beantwoorden.

Bij het vaststellen van de NPB-inzet is bewust gekozen voor een veel groter pakket dan in één jaar te realiseren zou zijn. Dat geeft onderhandelaars de ruimte om ook over de rand van 1, 2 of 3 jaar te kijken. Uiteraard weet de bondsraad, die de inzet (en aanpassing in de loop van de tijd) vaststelt, dat de inzet nooit volledig zal worden gerealiseerd. Allereerst veronderstelt het begrip onderhandelen dat je bereid bent om water bij de wijn te doen. Als je dat niet wil, hoef je slechts een briefje te sturen en verder niet in gesprek te gaan. Daarnaast zitten er niet alleen inkomensgerelateerde onderwerpen in de inzet, maar ook tal van andere. Van sommigen weten we dat werkgever er niet op zit te wachten, maar in combinatie van onderwerpen die de werkgever wil realiseren kunnen ze soms worden uitgeruild.

Toen na drie onderhandelingsmomenten duidelijk werd welke kant de werkgever op wilde (en de NPB niet) is er vóór de vierde vergadering op 20 november een aangepaste NPB-inzet gemaakt. Uiteraard is die ook keurig op de website geplaatst, transparant als we zijn.

Op 20 november kwam de minister met een 'informeel' bod, dat door ons niet serieus kon worden genomen. Het bod moest geheim blijven, we mochten het niet met de leden bespreken. Voor ons (en de andere bonden) reden om een ultimatum te stellen dat afliep op 7 december. Die dag werd duidelijk dat het formele bod van de minister (dd 6 december) nooit zou leiden tot een CAO.

Wij zijn vervolgens de ledenraadplegingen ingegaan met zowel het officiële bod van de minister en een pakket aan eisen waarvan mag worden aangenomen dat het met actievoeren alsnog kan worden binnengehaald. Kortom: een heldere keuze voor de leden. Je weet waar je actie voor voert. Er wordt op dat pakket geen water meer bij de wijn gedaan. Op die manier kunnen we ons ook een nieuwe eindeloze sessie van onderhandelingen besparen.

Mede naar aanleiding van de ledenraadplegingen heeft de bondsraad vervolgens dat pakket nog iets aangescherpt en vastgesteld. Zo gaat dat in een democratische organisatie als de NPB. Dat pakket aan eisen dat minimaal in een CAO moet komen is op 21 december jongstleden bij de minister bezorgd, vergezeld van een open brief waarin alles nog eens in gewone taal wordt toegelicht.

Over het ACP-interne proces gaan wij niet. Over de voorlichting van de ACP in de richting van hun leden gaan we evenmin. De suggestie dat de ACP zijn eisen niet heeft bijgesteld is echter niet juist. In een brief van 12 december jongstleden aan de minister van BZK heeft de ACP dat wel degelijk gedaan.

Van de inzet die op hun site staat met 200 netto loonstijging plus verbetering inconveniënten plus uitloop periodieken plus verbeterde afbouwregeling inconveniënten en andere zaken is in de brief van 12 december niet veel meer over. In die brief wordt de 200 netto LOON omgezet in 200 netto INKOMEN per 1 januari 2008, opgebouwd uit 3,5 procent salarisstijging met een minimum van 125 bruto, een bedrag van 90 bruto voor elke medewerker in het kader van de ziektekosten en een structurele fuwa toelage van 100 voor iedereen.

Daarnaast wordt een aantal elementen genoemd die niet voor iedereen gelijk uitpakken: een bijdrage in de ziektekosten voor studerende kinderen, afschaffen eigen bijdrage reiskosten, de Ter Horsttoelage en het indexeren van enkele toelagen. Overigens wil de ACP de salarissen in 2009 opnieuw laten stijgen met 3,25 procent en een inflatiebeveiliging.

Kennelijk kunnen de ACP-leden die bijgestelde inzet niet terugvinden op de ACP-site.

Gepubliceerd op 28 december 2007 door J F W (Hans) van Duijn.

Overname van dit nieuwsbericht is toegestaan, mits met bronvermelding: Nederlandse Politiebond - www.politiebond.nl ©2007.