Port of Rotterdam
Boord-boord lokatie draait dubbele prognose
21-12-2007
De deze zomer geopende boord-boord constructie , 'palen 80' in het Calandkanaal is sinds de opening ruim een half jaar geleden, gebruikt door ruim zeventig schepen. Tweeënvijftig hiervan, waaronder negen 'Very Large Crude Carriers', hebben boord-boord gelost en geladen. In éénentwintig operaties werd totaal 2,3 miljoen ton lading overgeslagen, vooral zware olieproducten (*). Achttien schepen meerden af om te wachten op een ligplaats elders, of voor bunkeroperaties.
Het gebruik tot dusverre is bijna dubbel zo groot als verwacht. De faciliteit trekt ook overslagoperaties die anders op open zee voor de kust van bijvoorbeeld Denemarken en Engeland zouden plaatsvinden. De palenconstructie is hiervoor een veiliger en bedrijfszekerder alternatief.
Door de positieve response uit de markt en de operationele en nautische voordelen, overweegt het Havenbedrijf Rotterdam de te verplaatsen boeispannen 78 en 79 in het Calandkanaal, ook te vervangen door palen. Deze locatie dient dan voor kleinere schepen, tot 14,5 meter diepgang. Op de palen 80 is deze circa 21 meter, bij een maximale scheepslengte van 380 meter en circa 100 meter breedte. Dit is komt overeen met 450.000 dwt., de grootste VLCC's.
© Havenbedrijf Rotterdam N.V.