Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 27 december 2007 - Ons kenmerk Uw kenmerk SDG2007/2039/59213 - Onderwerp
A2 Holendrecht-Oudenrijn, innovatieve technieken in relatie tot de beheersmatige, budgettaire, contractuele en financiële aspecten.

Geachte voorzitter,

Donderdag 6 december 2007 hebt u mij tijdens de tweede termijn van de behandeling van de begroting van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat om een brief gevraagd over de risico's in relatie tot innovatieve technieken. U verwees naar de A2 Holendrecht- Oudenrijn en vroeg mij om daarbij in te gaan op de beheersmatige, budgettaire, contractuele en financiële aspecten.
Uw motivering daarbij was dat wij hiervan kunnen leren voor toekomstig gebruik van innovatieve technieken.
Op 12 december heb ik u deze brief toegezegd welke ik u hierbij doe toekomen. Ik licht u toe hoe bij het genoemde project A2 door Rijkswaterstaat is omgegaan met de door u genoemde aspecten en het toepassen van innovatieve technieken.

A2 Holendrecht-Oudenrijn
Op 1 november 2005 heeft mijn voorganger een convenant afgesloten met Bouwend Nederland, ONRI en PSI Bouw, waarin een versnelling naar 2010 is opgenomen. In dat kader heeft Rijkswaterstaat de opdrachtnemer verzocht om de oplevering van het noordelijke deel van de A2 (Holendrecht - Maarssen) te versnellen en de oplevering te vervroegen van 2012 naar 2010. Tegen de achtergrond van het convenant is bezien of er innovatieve technieken toegepast kunnen worden bij dit project. De opdrachtnemer heeft gereageerd met een voorstel voor een innovatieve funderingsoplossing, aangeduid als het paalmatras. Het paalmatras is een zettingsarme constructie waarbij een wegpakket, gewapend met geogrid als trampoline "hangt" over een dicht palenveld.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71 Bezoekadres Plesmanweg 1, Den Haag Fax 070 351 78 95 Internet www.minvenw.nl

Bereikbaar met tramlijn 9 vanaf station Den Haag Centraal en Den Haag HS

SDGProd/2007/2039/59213

Rijkswaterstaat heeft met de opdrachtnemer een samenwerkingsvorm ingericht om het voorstel op haalbaarheid te toetsen.
Uit het haalbaarheidsonderzoek bleek dat de innovatieve funderingsoplossing van het paalmatras realiseerbaar is, maar ook risico's kent:


- Onder het paalmatras kan door de verdergaande zetting van de ondergrond een lege ruimte ontstaan.

- Onzekerheden in constructief gedrag (werking trampoline, draagkracht palen, weerstand tegen horizontale belastingen) leidt tot het moeten aanhouden van grotere onzekerheidsmarges hetgeen de constructie duurder maakt.
- Eventuele toekomstige uitbreidingen zijn minder goed te realiseren, onder andere het graafwerk onder een paalmatras ten behoeve van installaties en dergelijke vraagt om een ingrijpende operatie.

- Er is een risico dat op plaatsen waar de nieuwe weg en de oude elkaar kruisen als het ware "drempels" ontstaan.

- Reparatie duurt aanzienlijk langer dan bij een traditionele weg, wat kan leiden tot financiële en maatschappelijke schade.

Tijdens de evaluatie van het concept is in goed overleg met de opdrachtnemer geconcludeerd dat in dit geval de voordelen (mogelijk minder onderhoud) niet opwegen tegen de risico's (uitval door onzekerheden. Vermeldenswaardig is dat de opdrachtnemer aan Rijkswaterstaat meldde dat de toepassing van dit concept in deze omvang niet verzekerbaar is.

Dat neemt niet weg dat Rijkswaterstaat toch overweegt om, ondanks de gezamenlijk verkende risico's van de innovatieve techniek, het paalmatras beperkt toe te passen bij de A2. Dit zal mogelijk kunnen op enkele geïsoleerde plaatsen, waar de ondergrond zeer slecht is en er geen ruimte is om grondverbetering dan wel grondverdichting toe te passen en waar de hiervoor genoemde nadelen beheersbaar zijn.

Ik neem aan dat ik u met deze brief zicht heb gegeven op de afwegingen van Rijkswaterstaat rond het toepassen van het innovatieve voorstel van de opdrachtnemer bij de A2. In dit geval waren de risico's te groot om een andere dan beperkte toepassing van de innovatieve paalmatrastechniek te overwegen.

Tenslotte onderschrijf ik het belang van innovaties bij de realisatie van infrastructurele projecten. Ruimte voor de markt om met creatieve ideeën te komen is een van de uitgangspunten in de aanbestedingsprocedures van Rijkswaterstaat.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Camiel Eurlings

---